Jump to content

Kjøpe eller lage kjølstøtter til vinteropplag?


Maika

Recommended Posts

Jeg skal ha opp min seilkatamaran på 6 tonn for vinteropplag om en måned, og trenger i den forbindelse stabile støtter som den kan hvile på. Siden jeg har rorblader som stikker noe lenger ned enn kjølen, er jeg nødt til å bygge opp en del. Her er bilde av båten på land for noen år siden:

dsc01118.jpg

Jeg kan selvfølgelig kjøpe slike kjølstøtter som på bildet, men da disse koster 5200,- for 4 stk., tenkte jeg at det ville bli mye billigere å bruke trevirke.

 

Her er et forslag til hvordan man enkelt lager slike støtter:

mbstottor_pallning_300x300.jpg

I artikelen der bildet er tatt fra står det at det er brukt 20x20cm trevirke: http://www.marinesystemer.no/?q=node/11

Kan det være at det er brukt 10x10cm/4"x4"? (8"x8" er vistnok ikke mulig å få tak i annet enn ved spesialbestilling fra sagbruk.)

 

Jeg husker ikke nøyaktig hvor mye rorbladene stikker nedenfor kjølen, men på det første bildet ser man at den hviler på 4 europaller + noe plank. Dvs at høyden jeg trenger blir ca 4x15cm+20cm=80cm.

Dersom jeg bruker 4"x4" trenger jeg altså 8 lag, noe jeg frykter blir for ustabilt selv om jeg bruker flere i bredden? (Jeg tenker at å laminere eller får spesialskåret 8"x8" fra sagbruk blir mer jobb enn det er verdt for dette bruket.)

 

Å bruke bare europaller er jeg redd for at ikke holder hvis jeg ikke bruker veldig mange. (Pallene på bildet ble plassert etter at båten hvilte på kjølstøttene.) Selv om disse er godkjent for 4 tonn, er vel det med lasten jevnt fordelt. For å få nok vil jeg da trenge så mange at prisdifferansen opp til kjølstøtter ikke blir så stor, (pluss at kjølstøtter jo er mye mer håndterlige). Andre type paller blir vel litt gambling..

 

Andre muligheter er lekablokker (som jeg har hørt kan sprekke av frosten) og isoporblokker. Sistnevnte har jeg prøvd før: På bildet ligger det 4 stk under båten. Jeg prøvde nemlig først å sette båten på disse (på paller for å få riktig høyde), men det hørtes som de gikk i oppløsning da båten ble satt ned, så jeg tok ikke sjangsen.

Jeg kan også kjøpe støttebukker fra Biltema for under halve prisen av kjølstøtter:

15116_m.jpg

Ulempen med disse er at jeg ikke vil sette båten rett ned på metallet, og toppen på disse er så smal at en trekloss ikke vil ligge veldig stabilt. (Kjølstøtter kommer med en ferdig plate på toppen.)

 

Jeg vil ikke spare meg til fant, så kanskje jeg bare burde kjøpe 4 kjølstøtter http://www.maritim.no/opplag/krybber-og-bukker/motorbat/hostar-motorbatstotte-keel-stand, men hvis noen har gode alternativer så fyr løs!

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De kjølstøttene du linker til har jo en veldig fin trinnløs justeringsmulighet på høyden, noe de fra Biltema ikke har. Men dersom du må opp i 80 cm høyde må du likevel legge noe imellom.

Selv om støttene fint tåler vekten må du også sørge for at du ikke får for stor punktbelastning mot kjølen. Ikke lett å se dimensjonen på toppen av støttene, men de kan se ut som de er ca 10 cm brede så det er mulig at du må ha flere enn 4 stk.....

 

Hvis du har tilgang på europaller er det både enkelt og trygt. Pass bare på at vekten plasseres rett over klossene i pallene. 4 stabler av 5-6 paller plassert på langs blir både solid, stabilt, og fordeler belastningen mot kjølen fint.

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med isopor blokker, da disse former seg etter skroget. Har en gml windy 24 som veier nesten to tonn som ligger på tre slike. To baknog en foran.

Har også en Targa 37 som veier 8 tonn. Bruker paller med isoporblokken oppå for å få høyden jeg vil. Bruker fem blokker på Targa. Har da i tillegg en to to fire under rekka på hver side, samt to justerbar kjølstøtte med en tykk planke hekker opp akkurat i kjølsvinet mellom dreva for vekten der, og litt lenger foran.

 

Min erfaring med isoporblokkene er at de former seg godt etter båten og at det slik blir en god flate å fordele trykket mot skroget på.

Jeg ville vurdert tre blokker per skrog, og legge paller under for høyden. Da blir det kun tusen kg vekt på hver.

Link to post
Share on other sites

Uansett type støtter, sørg for at det blir stor annlegsflate mellom støttene og båten. En katamaran har en stort areal der det legger seg snø om vinteren og vekten blir da betydelig. Katamataner bygges ofte med tanke på lav vekt og skroget tåler ikke mye punktbelastning.

 

img_0542.jpg

Her gikk det ikke så bra, båten stod på isoporklosser, men med 50cm snø klarte ikke skroget vekten.

 

Har du mulihet til å ta av rorene slik at du ikke trenger å bygge så mye i høyden?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...