Jump to content

Vask av Rib/gummibåt

rolf-eigil

Recommended Posts

Har tidligere lest et tips om å bruke bremseveske.

Synes selv løsningen virket spesiell, men jeg prøvde i vår og det fungerte utrolig bra

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Magic Marine-produktene. De er geniale og fungerer best av alle jeg har prøvd. Først et slags rubbe/rensemiddel som fjerner skitt og får frem den originale fargen, så et "poleringsmiddel" som beskytter mot salt, skitt, vann og ikke minst UV.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Styr unna bilpleiemidler som bumper care o.l. De inneholder silikon og det er visstnok ikke bra for pontongen. Rammsalt i Asker sa dette var viktig for at båten skulle holde tett over tid, og jeg stoler på han for å si det sånn.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Jeg trodde også det, men samtlige forhandlere og fiksere av rib jeg har snakket med sier at silikon bør unngås.

Har sikkert mer skadelig effekt på båter av dårligere kvalitet enn de av god kvalitet, uten at jeg skal si at det er sikkert.

Rammsalt viste meg en del eksempler på Arimar-båter som lakk luft både i skjøter/overganger og faktisk rett gjennom gummien, han hadde mange slike båter som rett og slett ble kondemnert etter bare 2-5 år. Vil ikke tro at dette skyldes utelukkende silikonmidler, men likevel ganske spesielt at så dyre joller ikke holder tett.

Jeg bruker vedlikeholdssettet fra polymarine hvert år. Kjøpes på maritim. 3 prossesser. clean,seal and polish. Helt genialt. Min 23 fots rib fra 2002 fremstår fortsatt som ny med en omgang med disse midlene. Har også prøvd dette på en mye eldre gummibåt. Der hadde møkk og skitt sittet på en hvit ponton i flere år, der ble ikke resultatet perfekt, men bedre.

Aceton tror jeg er noe av det værste som kan brukes. Typisk brukes dette når en båt skal selges.

Jeg har kun et råd som fungerer gjennom opplagstiden.

Vask pontongene rene med vanlig marinesåpe eller JIF.

Sett pontongene inn med rikelig teknisk vaselin slik at denne får jobbe gjennom opplagstiden. De renser porene i gummien og gir gummien fett i gjennom opplagstiden.

Vask av vaselinen når den skal taes i bruk. Bruk Macquier one compund cleaner og bruk forsiktig polermaskin.Ribben blir som ny.

CAM44

Enkleste måten å holde riben pen på er å ha trekk på den. Mange lar riben ligge ubeskyttet på dekk eller badeplatform. Det tar på gummien, særlig uv stråler og salt tærer mye. Skyll med ferskvann etter bruk, ta så på trekket. Burde være mulig å ha på større riber som ligger på vannet også. Pontongene har desverre ikke samme holdbarhet som grp

Jeg har brukt hugos rensekrem. Den er litt grovere enn jif. Zalo er også verdsatt hos meg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
  • 2 uker senere...

Jeg vasket Rib`n til ungene sist helg. Hadde kjøpt inn diverse speaialprodukter for oppgaven og satte i gang. Glasfiberen var grei; der gjorde Biltemas "Boatcleaner" jobben veldig bra. Alle sorte striper o.l. forsvant lett som bare det. Mye mere effektivt enn "Black streak remover" og andre midler jeg prøvde. Pongtongene var en større utfordring; uansett hvor mye jeg gnikket og gnei, så var det fortsatt spor igjen etter møkk. Dette helt til mor kom med en tannkremtube. For moro skyld tok jeg litt tannkrem på kluten og gned over; og vips, møkka borte. Tannkremen var langt mere effektiv enn noen av rensemidlene, også så godt det luktet.... Skylte så av, og strøk over med litt grønnsåpe for å fete opp overflaten litt igjen.

Regner ikke med at tannkremen er spesiellt hard mot PVC`n, i alle fall ikke uten fluor...... :rolleyes:

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!

• 5 år senere...

Har en Suzumar som jeg i fjor for første gang gjorde det helt riktige og slapp ut all luft av pontongene og puttet båten inn i originalteksten sitt. God vinter. Når jeg nå åpner glidelåsen og slipper den ut i sollyset så er det dannet et brunt belegg på oversiden av pontongene.Jeg har prøvd "alt" for å fjerne det ,uten hell. Noen der ute som sitter på verdifull erfaring ?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...