rolf-eigil Startet 9.September.2011 Link til dette innlegget Startet 9.September.2011 Hallo! Noen som har tips om gode midler for vask av Rib? Vet at en kan bryke aceton ol men det sliter vel veldig på den. Mvh Rolf-Eigil Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 9.September.2011 Link til dette innlegget Svart 9.September.2011 Har tidligere lest et tips om å bruke bremseveske. Synes selv løsningen virket spesiell, men jeg prøvde i vår og det fungerte utrolig bra Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
CSL Svart 9.September.2011 Link til dette innlegget Svart 9.September.2011 Magic Marine-produktene. De er geniale og fungerer best av alle jeg har prøvd. Først et slags rubbe/rensemiddel som fjerner skitt og får frem den originale fargen, så et "poleringsmiddel" som beskytter mot salt, skitt, vann og ikke minst UV. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Worry II Svart 9.September.2011 Link til dette innlegget Svart 9.September.2011 Det er mange måter å gjøre dette på, ja.. Jeg stjeler hvit-JIF'en i kjøkken benken ! Skrubber hele jolla med denne og legger på AutoGlym sin BumperCare etterpå. Den lar jeg stå på i en time eller 2 før jeg tørker av med klut. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 9.September.2011 Link til dette innlegget Svart 9.September.2011 Styr unna bilpleiemidler som bumper care o.l. De inneholder silikon og det er visstnok ikke bra for pontongen. Rammsalt i Asker sa dette var viktig for at båten skulle holde tett over tid, og jeg stoler på han for å si det sånn. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Worry II Svart 9.September.2011 Link til dette innlegget Svart 9.September.2011 Styr unna bilpleiemidler som bumper care o.l. De inneholder silikon Åkei.. så rart. Jeg trodde ikke silikon var skadelig for gummi ? Har fått med meg at det ikke er bra for kalesjen, men silikon og gummi trodde jeg gikk bra.. Jolla mi er 5 år nå, og ser ut som ny enda, den.. Sitér dette innlegget Link to post
CSL Svart 9.September.2011 Link til dette innlegget Svart 9.September.2011 Jeg trodde også det, men samtlige forhandlere og fiksere av rib jeg har snakket med sier at silikon bør unngås. Har sikkert mer skadelig effekt på båter av dårligere kvalitet enn de av god kvalitet, uten at jeg skal si at det er sikkert. Rammsalt viste meg en del eksempler på Arimar-båter som lakk luft både i skjøter/overganger og faktisk rett gjennom gummien, han hadde mange slike båter som rett og slett ble kondemnert etter bare 2-5 år. Vil ikke tro at dette skyldes utelukkende silikonmidler, men likevel ganske spesielt at så dyre joller ikke holder tett. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Worry II Svart 9.September.2011 Link til dette innlegget Svart 9.September.2011 Neinei, da får vi prøve ribbefett i år Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 9.September.2011 Link til dette innlegget Svart 9.September.2011 Jeg har en eldre RIB som har et klissete belegg på overflaten. Har en mistanke om at dette kan skyldes at noen har prøvd å vaske den med et sterkt løsemiddel som Aceton eller lignende, uten at jeg vet sikkert... Noen som har tilsvarende erfaring, og evt. hva som er rett "medisin"? Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 9.September.2011 Link til dette innlegget Svart 9.September.2011 Jeg hadde fått noe klissete belegg på min i sommer og tørket bort med White Sprite Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Christensen Svart 9.September.2011 Link til dette innlegget Svart 9.September.2011 Jeg brukte husvask, det tok møkka i allefall!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Campingkongen79 Svart 9.September.2011 Link til dette innlegget Svart 9.September.2011 Jeg bruker vedlikeholdssettet fra polymarine hvert år. Kjøpes på maritim. 3 prossesser. clean,seal and polish. Helt genialt. Min 23 fots rib fra 2002 fremstår fortsatt som ny med en omgang med disse midlene. Har også prøvd dette på en mye eldre gummibåt. Der hadde møkk og skitt sittet på en hvit ponton i flere år, der ble ikke resultatet perfekt, men bedre. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.September.2011 Link til dette innlegget Svart 10.September.2011 Dette klissete kommer ikke av vask,men gummien som"skiller" seg over tid. Biltemas blackstreakremover og gryteskrubb tok det greit på min,men om det var bra for gummien vet jeg ikke. Den holdt ialle fall et par år til før den fulgte med da båten ble solgt. (minvar aldri vasket da det klissete kom frem etter noen år) Sitér dette innlegget Link to post
P35 Svart 10.September.2011 Link til dette innlegget Svart 10.September.2011 Maritim sin fender rens og fender shine! Genialt enkelt og meget bra resultat!! Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 10.September.2011 Link til dette innlegget Svart 10.September.2011 Det er vel helle ikke lengre enn et par numre av båtmagasinet hvor det sto litt om akkurat dette? Et effektivt og sikkert produkt, og et veldig effektivt produkt omennmed litt usikker virkning på pontongen. Om jeg husker riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Cam 44 Svart 10.September.2011 Link til dette innlegget Svart 10.September.2011 Aceton tror jeg er noe av det værste som kan brukes. Typisk brukes dette når en båt skal selges. Jeg har kun et råd som fungerer gjennom opplagstiden. Vask pontongene rene med vanlig marinesåpe eller JIF. Sett pontongene inn med rikelig teknisk vaselin slik at denne får jobbe gjennom opplagstiden. De renser porene i gummien og gir gummien fett i gjennom opplagstiden. Vask av vaselinen når den skal taes i bruk. Bruk Macquier one compund cleaner og bruk forsiktig polermaskin.Ribben blir som ny. CAM44 Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 10.September.2011 Link til dette innlegget Svart 10.September.2011 Hva er teknisk vaselin? Kan vaselin-olje brukes? Sitér dette innlegget Link to post
Cam 44 Svart 11.September.2011 Link til dette innlegget Svart 11.September.2011 Teknisk vaselin er flytende og finnes på literflasker som jeg påfører med svamp. Jeg kjøper det på Maxbo i Sandefjord. NB! Jeg bruker det også på sunseekeren hvert år. CAM44 Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 11.September.2011 Link til dette innlegget Svart 11.September.2011 Fenderlista på min Aquaquick ble klissete. Har fundert masse på det der, for jeg har ikke sett det før.... Sitér dette innlegget Link to post
Terje_F Svart 11.September.2011 Link til dette innlegget Svart 11.September.2011 Teknisk vaselin er flytende og finnes på literflasker som jeg påfører med svamp. Jeg kjøper det på Maxbo i Sandefjord. NB! Jeg bruker det også på sunseekeren hvert år. CAM44 Så det er med andre ord vaselin-olje? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.September.2011 Link til dette innlegget Svart 11.September.2011 (redigert) Enkleste måten å holde riben pen på er å ha trekk på den. Mange lar riben ligge ubeskyttet på dekk eller badeplatform. Det tar på gummien, særlig uv stråler og salt tærer mye. Skyll med ferskvann etter bruk, ta så på trekket. Burde være mulig å ha på større riber som ligger på vannet også. Pontongene har desverre ikke samme holdbarhet som grp Jeg har brukt hugos rensekrem. Den er litt grovere enn jif. Zalo er også verdsatt hos meg. Redigert 11.September.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 12.September.2011 Link til dette innlegget Svart 12.September.2011 Jeg bruker vedlikeholdssettet fra polymarine hvert år. Kjøpes på maritim. 3 prossesser. clean,seal and polish. Helt genialt. støtter denne, noen ganger er spesialprodukter "spesielt" gode for det det er tenkt... Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 21.September.2011 Link til dette innlegget Svart 21.September.2011 (redigert) Jeg vasket Rib`n til ungene sist helg. Hadde kjøpt inn diverse speaialprodukter for oppgaven og satte i gang. Glasfiberen var grei; der gjorde Biltemas "Boatcleaner" jobben veldig bra. Alle sorte striper o.l. forsvant lett som bare det. Mye mere effektivt enn "Black streak remover" og andre midler jeg prøvde. Pongtongene var en større utfordring; uansett hvor mye jeg gnikket og gnei, så var det fortsatt spor igjen etter møkk. Dette helt til mor kom med en tannkremtube. For moro skyld tok jeg litt tannkrem på kluten og gned over; og vips, møkka borte. Tannkremen var langt mere effektiv enn noen av rensemidlene, også så godt det luktet.... Skylte så av, og strøk over med litt grønnsåpe for å fete opp overflaten litt igjen. Regner ikke med at tannkremen er spesiellt hard mot PVC`n, i alle fall ikke uten fluor...... Redigert 21.September.2011 av smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Ewas Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Har en Suzumar som jeg i fjor for første gang gjorde det helt riktige og slapp ut all luft av pontongene og puttet båten inn i originalteksten sitt. God vinter. Når jeg nå åpner glidelåsen og slipper den ut i sollyset så er det dannet et brunt belegg på oversiden av pontongene.Jeg har prøvd "alt" for å fjerne det ,uten hell. Noen der ute som sitter på verdifull erfaring ? Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 15.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Jeg har samme fenomenet på min 9 fot Suzumar rib. Tok den ut av garasjen og den var blitt brunlig etter lagring. Kom ut i regnet/solen og det forsvant. Det samme gjentok seg i år. Har ikke prøvd å vaske den i år. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.