Jump to content

Generelle priser på baugpropell?


StianJunior

Recommended Posts

Som emnetittel tilsier, vurderer STERKT å få montert/montere trøster på min 30fot Birchwood.

Er dette noe som bør settes bort til fagfolk, eller kan en amatør prøve seg på det om man har god tid.. :rolleyes:

 

1000 kroners spørsmålet, hvordan ligger dette i pris hos folk, lønner det seg å kjøpe separat propell billig, for så

å få fagfolk til å montere, eller få fagfolk som har sånt til salgs gjøre hele oppgaven?

 

:confused:

1984 26 Saltrø PlankSnekk

1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT!

1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt*

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sjekket priser for ferdig montert baugpropell var valget enkelt. Jeg gjorde det selv. Ved siste opptelling av tommeltotter fant jeg to, så forutsetningene for å klare oppgaven var til stede. Har klundret med mye rart gjennom livet, men har i utgangspunktet ingen tidligere erfaring med glassfiber.

 

Leste masse om emnet baugproppell før jeg startet. På BÅTPLASSEN finnes det rikelig med informasjon og mange diskusjoner om dette. Etter hvert som jeg leste forsto jeg også at det er mange dårlig baugpropellinstallasjoner. Med tanke på at enkelte proffer gjør hele jobben på en dag skjønner jeg i ettertid at kvaliteten ikke alltid blir helt perfekt.

 

Søker du på SLEIPNER sine hjemmesider finner du mange filmklipp om hvordan baugpropell skal installeres. Her er det mange gode tips som er verdt å ta med seg.

 

Mitt store dilemma var om jeg skulle bruke polyester, eller epoxy. Det finnes trolig like mange meninger om dette som det er medlemmer på båtplassen. Proffene bruker polyester, den er billig, herder raskt og lukter pyton.

 

Jeg valgte epoxy. Kjøpte et ferdig kit fra SEATRONIC. Dette settet kommer fra SLEIPNER. Det var svindyrt, og innholdt etter min mening alt for lite materialer. Til de fleste sin store skrekk supplerte jeg med epoxy og glassfibervev fra BILTEMA.

 

Jeg brukte lang tid på hele jobben. Litt fordi at epoxy herder sent og litt fordi jeg er pirkete.

 

Etter en time med testing på vannet følte jeg at dette er den beste innvesteringen jeg noen gang har gjort. Med tanke på at jeg sparte ca 15.000,- på å gjøre jobben selv føles det enda bedre.

 

 

 

Legger ut noen få bilder fra prosessen:

2.jpg

111.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Redigert av Fergu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Herligt, fergu! :flag_bp:

 

Dette er absolutt verdt å ta med seg, nå fikk jeg lyst til å finne borret med det samme, så får vi se hvilken vei vi går.

 

Takk for motivasjonen! :cheers_wine:

1984 26 Saltrø PlankSnekk

1978 29 Birchwood Tamd60B PROSJEKT!

1999 20 Ibiza Touring med 115 Johnson *Solgt*

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte også Sleipner-propell som skal monteres i vinter. Gjør det selv, siden jeg har støpt på/reparert både båter og Corvette Stingray. Da jeg kjøpte propellen ble jeg oppfordret til ikke å kjøpe Sleipners kit, da det inneholdt for lite til å gjøre jobben. Jeg kjøpte polyester og duk, kan neppe være verre enn skroget som er laget av samme stoff...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Kittet som kan kjøpes ved siden av er uforholdsmessig dyrt og etter min mening altfor lite. Jeg benyttet det en gang, men da endte det med at jeg måtte supplere med minst dobbelt så mye som det som fulgte med i det rådyre kittet.

på en vanlig glassfiber båt er det ingen grunn til å ikke bruke polyester. Jeg har sikkert gjort det minst 20 ganger bare denne sesongen her og det er slik det gjøres både på verft og importører og forhandlere. Det lukter ikke noe godt, men er billig og enkelt å jobbe med :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte baugpropell på min båt nå i våres. Hadde griseflaks, for jeg fikk tak i en 5hk Quick (Engbo) på Finn.no for den nette sum av 4250. Kliss ny i eske, komplett med relé og manøverpanel. Det eneste jeg måtte kjøpe ekstra, var tunnel, kabler, sikring, hovedbryter osv. Har ikke regnet nøyaktig på det, men tror alt kom på ca 10000 ferdig montert. Gjorde selvfølgelig jobben selv, og støpe med polyester og glassfiber. Ikke noe problem det. Kjøpte alt i løs vekt, men feilberegnet nok litt, for jeg fikk en god del til overs.

Jeg skar ut hullet med vanlig vippesag også jeg. :saint:

Jeg vil anbefale å gå til anskaffelse av en gassmaske til formålet. Da kan du støpe og holde på uten å tenke på at du drar i deg masse skumle gasser. Jeg kjøpte min maske i en vanlig malerforretning. De fant en type maske med et filter som skulle ta de gassene jeg nevnte, og det funket helt greit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...