Jump to content

Krabbeteinetyveri, hvilke tiltak?


Lagavulin

Recommended Posts

Driver litt med krabbeteiner på hobbybasis, og begynner og bli lei over at teiner forsvinner.. :headbang:

Satte ut et par teiner igår ettermiddag, og når jeg skulle hente dem idag, var den ene forsvunnet.

Forrige helg røk det med 3 av 5 teiner.

 

Forslag til tiltak?

 

Har tenkt på å merke bøyene med "utstyret er elektronisk overvåket" e.l, men det er vel til ingen nytte antakelig..

Vurderer å ankre opp et sted, og sitte vakt med kikkert, og ha med paintballutstyr e.l..

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Regner med du er sikker på at du ikke setter de i for bratte/glatte "skrenter"?

 

Ja, er jevn dybde der jeg setter dem, og litt på utsiden er det ikke mer enn 30-35m. Teinetauet er 40m.

 

Hmm står vel midt i leia da ;)

 

Står ikke midt i leia, 20m fra fjell, på 25m dybde.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Hvor setter du dem? Sikker på at du bruker godkjente troner med "rømningsveier" for hummer?

 

I Singlefjorden et sted.. :wink:.., og ja, godkjente teiner, tilsynet tar vel ikke en og lar en annen lik ligge igjen 30m unna..

Er nok noen lokale "fiskere" som har dette som en "hobby".

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Gå til anskaffelse av en plasthånd. Legg hånden i teina sammen med ett brev i ei flaske hvor det står.

"ADVARSEL:Jeg er dritt lei teinetyver og har derfor innført Sharialover. Hånden tilhørte en idiot som forsøkte å stjele en teine fra meg. Senk teina ned igjen eller mist høyre handa di. Mvh Mohammad Al Farouk.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er teinene utstyrt med låvlig rømmingsvei og satt i låvlig dybde,samt merket med eiers navn/telefon nr.

Forsvinner de da er det 2 måter de har forduftet på:

Oppsynet har tatt de på grunn av dårlig merking eller gale rømmingsveier eller ulåvlig dybde.

Eller: Ops,sa han da han kom hjem med 2-4 teiner for mye.

Jeg har mistet 7 stk i sommer.

Link to post
Share on other sites

Det finnes en metode som jeg vet har blitt brukt med hell, men jeg vil ikke gå så langt at den anbefales.

 

Metoden er å ta brukte barberblad, knekke dem på langs slik at hver bit blir ca 1 cm bred og 4 cm lang. Disse små "knivene" stikkes inn mellom kordelene i teinetauet i et tilstrekkelig antall, og resten gir seg selv . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

................

 

Metoden er å ta brukte barberblad, knekke dem på langs slik at hver bit blir ca 1 cm bred og 4 cm lang. Disse små "knivene" stikkes inn mellom kordelene i teinetauet i et tilstrekkelig antall, og resten gir seg selv . . . .

 

Så gjelder det bare å huske på barberbladene når du sjøl skal trekke teina... :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hadde krabbeteiner i Kristiansandsområdet før, ga opp hele dritten der. Enten så var teinene tomme for både agn og krabbe, eller så var alt i hop vekk...

Beste måten å beholde teinene på er nok å flytte disse til et helt annet sted og/eller knyte tauet i land så det ikke er synlig. Eventuelt sitte vakt, men da skal du ha gooood tid.

 

 

Jeg fisker nå krabbe i en vestlandsfjord, der har jeg aldri opplevd no som helst problem.

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar i på en macgyver-mr.bean variant så tenker jeg følgende:

Mr.bean forsøkte å male stua si med en dynamittkube i en malingsdunk (tenker maling + eksplosiv)

 

Mackgyver detnonerer mye rart med gaffatape og en foldekniv, det mest "basic" du trenger er en nivåbryter, kanskje et rele(trengs ikke), et batteri, en vanntett boks + mr.bean løsningen.

 

Med en nivåbryter(ca 150 kr på biltema), monteres opp/ned slik at den aktiverer når teina blir "heist over vannet". monter et batteri i en vanntett kasse, isoler kabelgjennomføringer med silikon så går det bare fint. Du kan koble mye spennende til en slik løsning. Et alternativ kan være å montere slike kompressorhorn(kompressor monteres i vanntett boks :smiley:

43-1929_m.jpg

Koble til et kraftig lys også, er du i nær heten så merker du godt når de prøver å heise teina.

 

Den stygge varianten er å gjøre som mr bean, ei sprengladning som sprøyter alt rundt med maling(men vær forsiktig med slik, det kan skade folk hvis du ikke vet hva du gjør)

 

Kunne uansett likt å se tryne på gutta som heiste teina med lysog lydshow :smiley:

 

Lysalternativ:

På ebay , 20$ http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=12v+strobe&_sacat=See-All-Categories

Link to post
Share on other sites

Av og til hører man fra folk at de har blitt frastjålet teiner. Ikke vet jeg, og kanskje jeg er for naiv, men dette høres bare for merkelig ut. Er det noen som vet med sikkerhet at dette skjer? Har noen oppdaget egne teiner i tyvens varetekt? Det skjer sikkert, men ikke i nærheten så ofte som folk vil ha det til.

Jeg tror mer på at teinene blir borte av naturlige årsaker. Er det skikkelig drag i sjøen skal du ha tunge teiner hvis de ikke blir dratt avgårde. Mine hummerteiner fant jeg igjen 300 meter bortenfor der jeg satte de en gang etter en helg med sterk vind. Disse kisteteinene var litt for lette under forholdene. Jeg var glad for at sjøen hadde omtrent den samme dybden i dette området og at jeg hadde lange liner. I år skal jeg legge ekstra vekter i de så jeg kan føle meg tryggere på at de ligger stille.

En annen vanlig årsak til "tyverier" er at båter kjører på blåsene og kapper linene med propellen. Dette kan man til en viss grad gardere seg mot ved å bruke to liner og to blåser pr teine, slik de fleste yrkesfiskere gjør.

Link to post
Share on other sites

Teinetauet er 40m.

Står ikke midt i leia, 20m fra fjell, på 25m dybde.

Setter du ut teiner med 15 meter fo langt tau? Håper det ikke i tillegg er flytetau....

 

Jeg tror mer på at teinene blir borte av naturlige årsaker. Er det skikkelig drag i sjøen skal du ha tunge teiner hvis de ikke blir dratt avgårde. Mine hummerteiner fant jeg igjen 300 meter bortenfor der jeg satte de en gang etter en helg med sterk vind. Disse kisteteinene var litt for lette under forholdene. Jeg var glad for at sjøen hadde omtrent den samme dybden i dette området og at jeg hadde lange liner. I år skal jeg legge ekstra vekter i de så jeg kan føle meg tryggere på at de ligger stille.

En annen ting er at jeg er redd det også finnes de som "bare" er ute etter innholdet, drar opp teinen, tømmer den og dumper den tilfeldig der en er etter en har drevet avgårde under tømming og innhaling.

Link to post
Share on other sites

 

Metoden er å ta brukte barberblad, knekke dem på langs slik at hver bit blir ca 1 cm bred og 4 cm lang. Disse små "knivene" stikkes inn mellom kordelene i teinetauet i et tilstrekkelig antall, og resten gir seg selv . . . .

 

Var en kar i Tromsø som var lei av at 1000m på bilen ble borte hele tiden når han parkerte i en av fjellhallene. Så han brukte barberblad som skiver under montering. En dag var det halvløse 1000m på bilen, og mye blod på bakken. Det kjipe var at alle frontlysene på bilen var knust.

Økonomisk var det kanskje ikke, men muligens en litt god følelse :smash:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Metoden er å ta brukte barberblad, knekke dem på langs slik at hver bit blir ca 1 cm bred og 4 cm lang. Disse små "knivene" stikkes inn mellom kordelene i teinetauet i et tilstrekkelig antall, og resten gir seg selv . . . .

 

Slike innlegg burde fjernes, å oppfordre til selvtekt som kan føre i værste fall til dødsfall burde ikke vært lagt inn. Når ikke Poseidon selv skjønner dette så bør moderator "hjelpe" han.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror mer på at teinene blir borte av naturlige årsaker. Er det skikkelig drag i sjøen skal du ha tunge teiner hvis de ikke blir dratt avgårde.

 

Jo, det kan selvfølgelig skje, men de gangene jeg har satt ut, har det ikke vært uvær, kun bris.

Og de som tar de, tar ikke alle, sist satt jeg kun ut 2 stk, 1 var tatt og de var satt 50m fra hverandre..

 

Setter du ut teiner med 15 meter fo langt tau? Håper det ikke i tillegg er flytetau....

 

Selvfølgelig synketau, og problemet med for langt tau er..?

Noen ganger er det 15m for langt, andre ganger 5m..

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig synketau, og problemet med for langt tau er..?

Noen ganger er det 15m for langt, andre ganger 5m..

 

Problemet med for lang FLYTE tau er at det blir liggende bortover i strømmen og vente på propellen min.

Blir sint når jeg ser slikt, ihvertfall når det er i trange leder som under bruer o.l. der det nesten er garantert en viss trafikk i løpet av døgnet.

 

De som gjør slikt irriterer seg garantert også over stjålne teiner med jevne mellomrom :headbang: .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Metoden er å ta brukte barberblad, knekke dem på langs slik at hver bit blir ca 1 cm bred og 4 cm lang. Disse små "knivene" stikkes inn mellom kordelene i teinetauet i et tilstrekkelig antall, og resten gir seg selv . . . .

 

 

Den stygge varianten er å gjøre som mr bean, ei sprengladning som sprøyter alt rundt med maling(men vær forsiktig med slik, det kan skade folk hvis du ikke vet hva du gjør)

 

OBS : IKKE merk teinene dine med navn/nr ved bruk av disse metodene. Du risikerer nemlig å få fiskeritilsynet på døra i ett noe ampert humør :lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...