Jump to content

rullegennaker code1


luka

Recommended Posts

Er det nokon som har erfaring med rullegennaker code 1 ?

 

Eg tenkjer å gå til innkjøp av ein slik og har vore i kontakt med leverandør

som opplyser at med Code 1 seglar ein optimalt i vinklane 60-110 grader.

 

Skal ein så kjøra djupare, altså ned mot 40-160 grader, fungerar det om ein kryssar/jibbar eller tar ned storseglet.

 

Den skal og vera lett å rulla inn, dvs ein treng ikkje ta den inn bak eit anna segl.

 

Nokon med erfaringar?

Link to post
Share on other sites

Code 1 er en flat gennaker med spiss toppvinkel. Dvs at den er opptimal til skjærende kurser. Blir ofte brukt av båter som ikke har stor genoa og ønsker mere trykk på hallvind.

Jeg har seilt med code1 men har ikke det til min båt. Seilet kan også stå på litt rommere kurser men blir litt "nervøst" da det ikke har optimnal profil for dette. En gennaker som dette er et godt supplement til en spinnaker. Hvor gode disse seilene blir er avhengig av designen og det er store forskjeller ute å går fra de beste til de dårligste modellene.

Er det et lenseseil eller et sløreseil du skal ha?

Link to post
Share on other sites

Gennaker for rulle kan ikke være like dyp pga rulla. Så hvis du vil ha et seil som funker ned mot platt lens, må du droppe rulla. Evt kan du jo velge en strømpe i stedet. Hvis du vil helt ned til platt lens, er det egentlig ingen annen løsning enn spinnaker med bom og greier. Du fungerer overraskende bra på tur også. Iallefall hvis det er flere enn deg ombord som er intressert i seilingen.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...