Jump to content

Eldre Yamaha 50hk med startproblemer

FRN

Recommended Posts

Har en eldre 50hk Yamaha som har begynt å bli noe kranglete. Stoppet rett før jeg skulle legge til i havna og har ikke villet starte siden. Har hatt ett lignende tilfelle tidligere, men da startet den igjen. Den får bensin og det er gnist på pluggene, mistenker at det kanskje kommer for mye bensin i sylindrene. Kan et eller annet ha skjedd med forgasseren? Har noen noen forslag om hvor jeg skal begynne å lete?

Kan forgassernålen ha hengt seg opp kanskje?

ikke umulig, kan bli avleiringer og irr her som gjør at flottørene henger seg opp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 6 år senere...
FRN skrev On 27.9.2011 at 22.39:

Når jeg prøver å starte motoren renner det bensin ut fra luftinntaket/chokespjeld. Tyder vel på at den "drukner" ?

ivar skrev On 27.9.2011 at 23.14:

tyder på flottør(er) som henger ja

Da har jeg opplevd akkurat dette. Prøvestartet motor på land, alt tilsynelatende i orden, reagerte fint på gassen, gikk pent uten belastning og fint på tomgang etter å ha blitt varm.. Ute på vannet var det en annen sak, den ville bare gå med gassen dratt opp og da får jeg ikke koblet inn kontrollspaken.  Stoppet helt på tomgang, før jeg fikk koblet inn propell...prøvde mange ganger  - KRISE!

Må bare nevne at jeg ble reddet av en hjelpsom ungdom -på vannscooter....  (:giggle:, takk til ham!). Det var lite hyggelig for en gammel mann  å drive nedover elva uten styring, akkurat så langt fra brygga at man ikke får kastet fortøyningsline til dem som prøvde å hjelpe....

Men det lekker altså bensin og det ser ut il å være ved luftinntake(ne)/forgasser, på denne gamle Yamaha 50 HK 2T med tre sylindere. Jeg tror det er en 88 modell.

Jeg har aldri skrudd på en slik motor,  men er litt vant til å skru  dieselmotor da....

Er det en enkel fix hvis flottøren henger? En venn av meg påsto det "helt sikkert" var pakninger som måtte byttes på forgasser, fordi det rant ganske mye bensin når vi først fikk tatt av lokket.....  Ser for meg et mulig innkjøp av en ultralyd vasker her, kanskje? Alle tips og råd mottas med stor takk.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

ultralydvasker er sikkert ikke dumt å rive i da.     Du må uansett demontere forgasserrekka og åpne flottørhusene.  Ikke veldig vanskelig , bare litt fiklete vil jeg si.   Vær obs på skruene til flottørhus  - mykt gods og kan sitte godt  - bruk bits som passer så godt som mulig

om flottør henger , så vil det renne bensin uansett hvor god stand pakninger er i

Ellers kan du , om du er rask på labben , klare å holde turtallet oppe med tomgangsgassen , slå den lynkjapt ned og smelle i gir før den stopper.   Hardt for giret og bør jo bare brukes når man virkelig må.. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 16 timer siden:

ultralydvasker er sikkert ikke dumt å rive i da.     Du må uansett demontere forgasserrekka og åpne flottørhusene.  Ikke veldig vanskelig , bare litt fiklete vil jeg si.   Vær obs på skruene til flottørhus  - mykt gods og kan sitte godt  - bruk bits som passer så godt som mulig

om flottør henger , så vil det renne bensin uansett hvor god stand pakninger er i

Ellers kan du , om du er rask på labben , klare å holde turtallet oppe med tomgangsgassen , slå den lynkjapt ned og smelle i gir før den stopper.   Hardt for giret og bør jo bare brukes når man virkelig må.. 

Jeg prøvde faktisk å "rive den raskt i gir" -en gang - , og så stoppet den selvsagt da jeg skulle over i revers. Så det holdt med ett forsøk inni i båthavna med fullt av dyre, fine båter rundt meg....  Definitivt siste utvei, ja.  En annen ting er selvsagt at midt i stresset glemte jeg å ta frem padleåra.... :giggle:  Den kom jeg ikke på før jeg tenkte over sakene i ro og mak. Men det spørs om den hadde vært så nyttig da strømmen tok tak i båten.

-Da har jeg kostet på meg den ultralydvaskeren til ClasOhlson og den kan jo brukes til mye rart den. Men jeg ser at den skal brukes med vann, får jeg renset forgasserdelene godt nok med f.eks. litt Zalo i vannet? Jeg vil ikke ødelegge vaskeren heller, men tenker at kanskje bensin ville vært mer effektivt? Hos ClasOhlson sa de at garantien  ville gå fløyten hvis jeg brukte noe annet enn det som står i bruksanvisningen...

Kanskje noen vet om vaskeren likevel tåler bensin eller diesel? :saint:  

Ellers er det kanskje greitt å skifte pakningene når man først er i gang. Jeg har fått god hjelp her på Baatplassen i andre tråder til å finne serienummeret.

@Ivar: Takk for gode tips, det ser ut til at disse motorene er noe du kan mye om!  :thumbsup:  God helg!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

jeg har brukt varmt vann med sitronsyre og en dash zalo.   Og deretter rent varmt vann for å få bort såpe- og syrerester så ikke de skal tære unødig på aluminiumen 

Bensin er jeg litt mer skeptisk til  , mest at det er såpass flyktig og dermed brannfare og lukt  - tror jeg heller ville brukt parafin da , feks tennveske er jo billig og burde gjøre susen 

Hei. Her ville jeg sjekket om membranen i bensinpumpen er lekk. Hvis du ikke klarer å få bensinpumpen på slangen fra tanken hard når du pumper, så er det en indikasjon på lekk membran. Pumpen er festet på motorblokken og henter trykk fra veivhuset slik at membranen pumper og lager trykk/sug til pumpen. Hvis membranen er lekk vil også bensin strømme rett inn i veivhus. Høres ikke sansynlig ut at det skal skje noe med flotørventil på forgassere under gange. Motor ville uansett harket videre på en sylinder. Feil på pumpemembran er en vanlig feil som oppstår på Yamaha 2takt innimellom. Er en svært enkel jobb å skifte. Får vel også legge til at jeg har skrudd mye på yamaha totaktere, har arbeidet på yamaha motorverksted i mange år, da totaktere var greia. Lykke til.

Redigert av Janda (see edit history)
Janda skrev for 13 timer siden:

Feil på pumpemembran er en vanlig feil som oppstår på Yamaha 2takt innimellom. Er en svært enkel jobb å skifte. Får vel også legge til at jeg har skrudd mye på yamaha totaktere, har arbeidet på yamaha motorverksted i mange år, da totaktere var greia. Lykke til.

Denne motoren har vært litt for lite i bruk de siste årene, så jeg renser forgasserne uansett nå. Her sett på Youtube videoer og ser at det skal gå greitt. Sjekker spisser og doseringsregulatorer samtidig, så vet jeg at det er i orden.

Men selv om pumpa på slangen ble hard, tror jeg den kunne vært hardere. Så jeg utelukker ikke at det er en liten  lekkasje i pumpa også.  Det blir vel at jeg tar den også for sikkerhets skyld mens jeg er i gang.  Men siden det renner bensin fra toppen av de tre forgasserne, kan vel ikke det forklares med at pumpa er defekt?

Ellers så jeg en Youfube video som frklarte hvordan man kobler vekk hele autolube tanken. De sa oså at det kan lekke olje fra dette systemet og så eksploderer det.... Det er jo mye rart på Youtube - hører gjerne om det er noen kommentarer til den påstanden?  Jeg sjekker oljeslangene og innfestingen for sprekker og bytter hvis nødvendig de også.- Da burde jeg vel kunne føle meg trygg? Jeg synes autolube er veldig greitt, da slipper jeg å holde styr på hvilke kanner som har oljeblandet bensin, og hvilke som bare skal brukes til snøfreser/gressklipper osv..

er helst motorer som ser lite bruk som får dette problemet.

Da min 60hk var i bruk mer eller mindre året rundt så var det aldri trøbbel.   I tillegg er mitt inntrykk at dagens bensin legger igjen mer "grums" når den får dunste vekk i flottørhus osv. 

En ting man kan gjøre litt mer jevnlig er å åpne dreneringsskruene på flottørhusene , og så punpe gjennom bensin med blæra så man får flusha ut feks vannperler

Autolube:   Min erfaring der er at feil her ofte er brukerrelatert. Faren min fylte på gammel esso aquaglide på en 40hk , olje ikke beregnet på autolube.  det gikk dårlig, men ikke motoren sin skyld.    

Så det blir en avveining opp mot sjansen for at man glemmer å blande olje i bensinen. 

En annen fordel med autolube - den sprøytes inn i innsug uavhengig av bensintilførsel.  Mens med blandet bensin , er det en forgasser som ikke gir nok bensin så blir det også lite olje på den sylinderen

eksplosjon pga autolube..?   det har jeg aldri hørt om 

Redigert av ivar (see edit history)

ivar skrev for 3 timer siden:

Autolube:   Min erfaring der er at feil her ofte er brukerrelatert. Faren min fylte på gammel esso aquaglide på en 40hk , olje ikke beregnet på autolube.  det gikk dårlig, men ikke motoren sin skyld.    

Hva slags olje kan/skal man bruke? Står det på etiketten at den er beregnet for autolube?

2t olje med TC-W3 spec sier manualen. 

Jeg har brukt yamaha sin , shell nautilus og de siste årene biltema.    

• 4 uker senere...

Da har ejg fått servicesett til forgasserne og skulle demontere forgasserne. Følgende problem oppsto (elelr lagde jeg selv)

1. Bensinslangene satt veldig godt fast. Det gjorde at jeg tenkte å ta også disse med hjem der jeg har bedre forhold. Så forsøkte jeg å løsne bare den enden som kommer fra tløpet av bensinpumpen. Men den nippelen er av plast (!) så den knakk tvers av. Ny bensinpumpe er bestilt.

2. Det sitter et stag på tvers fra gassregulatoren (den som regulerer alle tre samtidig) og over på den andre siden. Den følger dermed også gasspådraget, og det ser ut til å overføre bevegelsene til en sensor med et "stmpel" i midten. Dette er kanskje for å regulere oljedoseringen tror jeg (autolube).   Tingen er at denne delen er vanskelig å skaffe og jeg skjømnner ikke helt hvordan jeg skal demontere den på en trygg måte. Skrekken tok meg litt da jeg knekte nippelen på bensinpumpen, kan man vel si.  Men dette staget ser ut til å være festet på samme måte som tverrpinnen inni et vanlig motorstempel.. Så overføres gasspådraget til et lite stempel som går ut og inn av en sensor.  "Staget" er 7-8 cm langt og veldig tynt.  Men hvordan får jeg det løs?  -Det frister ikke å tukle med ledningen og demontere denne  også....

Jeg håper på svar uten å legge ut bilder, men det kan jeg ordnes hvis beskrivelsen er vanskelig å forstå....

Sensor med stempel i midten  - det høres ut som Chokesolenoiden ..? 

ser den sånn ut? 

sd3416-yamaha-60-70-hp-choke-solenoid-19

jeg hekter av staget i forgasserenden, om jeg ikke husker feil så er det bare en liten låsering som holder det på plass 

Redigert av ivar (see edit history)

Ja, det er den.  Det så ut som noe lik en torsjonsfjæri i forgasserenden ev staget, men det kan være at noen bare har surret den fast i stedet for låsering, så det bare ser slik ut.  Da skal jeg ned i båten og prøve igjen! Tusen takk Ivar.

disse låseringene har jo en tendens til å fly langt avgårde når man skal ha de av eller på , så jeg har også brukt tynn streng her :smiley:

det skal være en torsjonsfjær der , disse spjeldene skal jo stå åpne utenom når man choker ved oppstart 

ivar skrev On 7.6.2018 at 19.17:

disse låseringene har jo en tendens til å fly langt avgårde når man skal ha de av eller på , så jeg har også brukt tynn streng her :smiley:

det skal være en torsjonsfjær der , disse spjeldene skal jo stå åpne utenom når man choker ved oppstart 

Det viste seg at den satt festet med en bitteliten O-ring (den minste jeg har sett!).

Nå lurer jeg på om det er kritisk med strammingen av forgasserne mot motoren. Her sitter det en stor gummipakning  (delt i tre) som virker temmelig skitten, men den var hel og fin. Skitten virket pulveraktig og kan den komme fra et tynt lag med  gammel pakningsmasse der...-eller? -Skal det brukes pakningsmasse mellom forgasser og motor?

Forgasserne var overraskende "løst" festet inn med 2 bolter på hver (6 totalt), som lett kunne strammes mer. Skal det være slik kanskje, at disse boltene bare skal strammes nok til å tette "passe" mellom forgasser og motor og dras til for mye?

er vel M6 bolter og de har sikkert et angitt moment. Dine hørtes muligens noe løse ut..?     

Jeg har aldri brukt tetningsmasse det 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...