
ivar
er helst motorer som ser lite bruk som får dette problemet.
Da min 60hk var i bruk mer eller mindre året rundt så var det aldri trøbbel. I tillegg er mitt inntrykk at dagens bensin legger igjen mer "grums" når den får dunste vekk i flottørhus osv.
En ting man kan gjøre litt mer jevnlig er å åpne dreneringsskruene på flottørhusene , og så punpe gjennom bensin med blæra så man får flusha ut feks vannperler
Autolube: Min erfaring der er at feil her ofte er brukerrelatert. Faren min fylte på gammel esso aquaglide på en 40hk , olje ikke beregnet på autolube. det gikk dårlig, men ikke motoren sin skyld.
Så det blir en avveining opp mot sjansen for at man glemmer å blande olje i bensinen.
En annen fordel med autolube - den sprøytes inn i innsug uavhengig av bensintilførsel. Mens med blandet bensin , er det en forgasser som ikke gir nok bensin så blir det også lite olje på den sylinderen
eksplosjon pga autolube..? det har jeg aldri hørt om