Jump to content

Eldre Yamaha 50hk med startproblemer

FRN

Recommended Posts

@Ivar, Mort1

Takk for nyttig hjelp begge to!!!

(Jeg har momentnøkkel, og da jeg kjente hvor "løst" boltene satt, merket jeg meg momentet så da blir mok dette riktig.)

Jeg har kjøpt en sprayflaske med forgasser-rens også og dette skal være kraftige saker, viktig å beskytte seg selv og annet.

Men vil gummideler og gummipakningen, eller flottør (sort plast), eller interne pakningeri i forgasseren ta skade av denne rensesprayen? Jeg så en Youtube video som fortalte det, men det sies jo mye som ikke stemmer på disse videoene også...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

• 3 uker senere...

Ja, da må jeg spørre jeg om hjelp en gang til her.

Jeg har fått motoren i orden og den gikk fint. Manglet vannstråle til å begynne med, men den kom fint da jeg ga litt gass.  Kjørte motoren varm og vannstrålen sto fint hele tiden. Likevel har jeg skaffet et service-kit  for vannpumpe/impeller bytte her nå, for å bytte impeller. Men jeg får ikke løs nedre del av stammen!

Jeg har skrudd av de fire boltene som holder nederste del, frigjort den delte stangen som overfører giringen forover/fri/revers, og jeg har funnet den skruen som sitter UNDER  sinkanoden der også. Så da skulle alt være løsnet, men nedre del er tilsynelatende bom fast. Er det noe spesielt mer enn disse skruene og "girstangen" som skal løsnes først?

Jeg kan selvsagt slå veldig hardt og se om det løsner, men jeg tenkte at det kunne være noe mer som "holder igjen? Underdelen av stammen sitter bom fast. Dette har kanskje ikke vært demontert på veldig mange år, så jeg utelukker ikke at det er brutal kraft som skal til. 

Er det flere tips å få fra dere som har skrudd på slike motorer før, om hva som kan være "galt"?

Det er som nevnt en Yamaha 50H 2T fra 1987 dette her.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

har hørt om motorer som kan sitte temmelig godt oppe i splinesen der drivaksling møter blokka og som har måttet bruke kniver osv for å få ned huset 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

-Har det noe å si for drivakslingen om den står i fri eller ikke der oppe ved motoren? Skulle vel ikke tro det, men så kom jeg på at det kanskje er en mekanisme som holder drivakslingen fast kun når den står i gir (ikke helt ulogisk kanskje).

(Jeg stilte kontrollspaken i revers for at sammenføyningen for overføringsstangen til giret skulle være lettere å skru løs. Denne skjøten "forsvinner" jo oppover når kontrollspaken står i fri eller forover, men jeg kan jo godt stille kontrollspaken i fri nå som dette er frakoblet.)

Redigert av Propell1 (see edit history)

tror ikke det  - og sikkert greit å ha spaken i samme posisjon til det skal i sammen igjen 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...