bliss X Startet 10.September.2011 Link til dette innlegget Startet 10.September.2011 Skal antagelig få montert mulighet for tømming av septik via dekk i løpet av høsten/vinteren/våren. Er det en standard for dette (dimensjon osv) eller finnes det mange varianter? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 10.September.2011 Link til dette innlegget Svart 10.September.2011 (redigert) Mulig du finner noe her: http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-20041220-1820.html#map008 Her står det om påbudet som ble innført mht slik avløsptilkobling, de kaller den standardarsiert avløpstilkobling. Du kan jo bare sjekke en nyere båt, eller høre med en fabrikant for å være sikker. 5.8. Utslippsforebygging og utstyrskrav ifm. ilandbringelse av avfall Fartøyene skal være bygd slik at utilsiktet utslipp av forurensende stoffer (olje, drivstoff, osv.) til vannet hindres. Fartøy med toalett må: a) enten ha septiktanker, b) eller innretninger der tanker kan plasseres. Fartøy som er utstyrt med permanent monterte septiktanker, skal ha standardisert avløpstilkobling slik at mottaksfasiliteter kan knytte seg til denne. Videre skal skroggjennomføring som leder kloakkutslipp være utstyrt med ventiler som kan sikres i stengt posisjon. Redigert 10.September.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 10.September.2011 Link til dette innlegget Svart 10.September.2011 Mange tråder om dette på forumet nå. Du setter på en T eller y stykke, så bruker du samme dimensjon på slangen som du allerede har er vel utvendig Ø50 mm slanger (husker jeg riktig). Du bruker samme type plugg for tømming som du har for bensin og vann. Enkel og grei sak å montere. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 10.September.2011 Link til dette innlegget Svart 10.September.2011 (redigert) Sandard slange ut fra septik før tømming i bunnen er enten 38 mm eller 25 mm (elektrisk kvern). Tipper slangedim ut til tømming fra land er 38 mm, men det er jo enkelt å få sjekket. Kan godt hende det er 50 mm på den som skal ut til land. Redigert 10.September.2011 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 10.September.2011 Link til dette innlegget Svart 10.September.2011 38mm er nok riktig ja, men det er innvendig Ø. 6 mm tykke er de fort og da blir det Ø50 utvendig. Har man kvern, så kobler man T eller Y stykket før kverna. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2011 Grunnen til at jeg spør er fordi arbeidet skal utføres av et svensk verft i forbindelse med annet arbeid som skal gjøres på båten. Det er verftet som har anbefalt meg å gjøre dette når de først holder på. Jeg kommer neppe til å bruke denne tømmingen, men gjør det mest fordi det kan komme et påbud senere. Det ville jo vært litt dumt hvis det var forsjellige systemer i Sverige og Norge og at jeg endte opp med noe som bare fungerte i Sverige? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.September.2011 Link til dette innlegget Svart 11.September.2011 Nå har jeg ikke slikt opplegg i båten selv, men mener å huske at på enden av sugeslangen for tømmestasjonen i Holmsbu (som nå er fjernet av en eller annen grunn), var det en kon gummitut til å presse ned i tømmehullet. Den burde da passe til ganske så forskjellige hulldiametre. Men om det er slik andre steder, aner jeg ikke. Tømmestasjonen i Son der jeg har båten, har kodelås på tømmestasjonen, og jeg aner ikke hvor jeg får tak i koden dersom jeg ikke betaler havneavgift i gjestehavnen. Da får en utlevert koden! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 11.September.2011 Link til dette innlegget Svart 11.September.2011 Skal koste litt å drite vettu Lars. Dobbel beskatning, først MVA på maten og drikken og deretter avgift (inkl i havneavgift) på møkka. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 11.September.2011 Link til dette innlegget Svart 11.September.2011 (redigert) Det finns en standard för däckbeslag för toalettutsug. Jag har den någonstans, hittar bara inte var i hastigheten. Tror att en äldre standard byggde på en konisk anslutning i däcket med en motsvarande konisk gummianslutning från land, men sävitt jag kommer ihåg så är det en senare standard med en viss /rör?/gäng. Det enda jag hittar är följande ur en engelsk artikel i ämnet: Pump-Out Deck Fitting Chrome Pump Out Deck FittingsThe British standard (BS 7162) for the deck fitting is 1½” ID. The male hose barbs are all 1½”. The deck fitting should not have a chain linking the cap, (you can’t connect a pumpout with a chain in the way), and should be clearly marked ‘Waste.” Although the best quality deck plates are cast stainless steel with stainless steel caps, colour coded plastic caps, blue for water, red for fuel and black for sewage are quite suitable and are far less likely to mistake one deck plate for another. Men som sagt jag är ganska säker på att jag har läst en EU standard. Frågan är bara hur man hittar den... På min Princess från 1999 finns det en sådan 1½" däcksförskruvning, sen är bara problemet att hitta någon fungerande tömningsstation i land... Redigert 11.September.2011 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 12.September.2011 Link til dette innlegget Svart 12.September.2011 Skal si jeg var glad for mulighet for å pumpe fra dekk i sommer. Var på tur og så pakket septikpumpen sammen. Med kone og to barn om ord, må man ha avtredet i orden. Det var pumpestasjon i ålesund, men ingen andre steder. Skaffet defor en manuel lensepumpe med en toms stuss. En septikslange i hver ende, skrunfast på et bord som kan spennes på badeplattform. Voila! En manuell pumpe som reddet ferien inntil nynpumpe ble avhentet. Hadde jeg ikke hatt mulighet for utpumping via dekke, hadde dette blitt en bedriten ferie, som også hadde blitt avkortet. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.September.2011 Link til dette innlegget Svart 12.September.2011 Er noe dritt når pumpa ut ryker ja. Det burde vært en kuleventil rett før pumpa slik jeg monterte i forrige båt. Tenkte at hvis kvernpumpa ryker så stenger jeg denne ventilen og får fikset pumpa uten at det blir en skikkelig møkkajobb. Hadde også beholdt den gamle manuelle pumpa som jeg raskt kunne satt slangene inn på og fått tømt hvis jeg ikke fikk tak i ny kvernpumpe raskt. Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 12.September.2011 Link til dette innlegget Svart 12.September.2011 Jeg kjøpte dekksstuss på Best Marine (16065), denne koblet jeg til en 3 veis ventil (som kan plomberes*) og er glad og fornøyd med denne. Under "den store turen" i 2008, reiste vi 1 mnd i Tyskland og tømte via dekk hver gang. Som noen tidligere nevnte, så er "alle" sugestusser koniske. Lærte fort at ei "fuktig fille", som en surret imellom dekkestuss og kon, gjorde at vakuumet ble bedre og tanken fortere tom. Du må være oppmerksom på at luftingen til septiktanken må økes opp, dersom du skal tømme via dekk. Dette fordi at når tanken er tom og anlegget begynner å suge luft via lufting, da bør denne være like stor, ellers så kan du risikere at tanken "imploderer". * På innelandske vannveier i Europa, kan en risikrer at denne ventilen blir plombert ved innreise. Det er også veldig greit med denne tømmingen, når en skal renske tanken, en bare spyler ned her og fyller tanken "gale veien".. Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Lars H. Svart 13.September.2011 Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Hei. Nå har jeg hatt kontakt med Son's hyggelige havnesjef, og det koster ingenting å bruke tømmestasjonen i Son. Anlegget er nyoverhalt og skal kunne håndtere alle stusser på dollbord, og kan også tømme portapottisystemer. Det er utlagt engangshansker og hengt opp tørkepapir. Koden for å bruke anlegget er 1801. Her en link til litt om tømming av septik i Indre Oslofjord: http://www.indre-oslofjord.no/dokumenter/battoaletter.pdf Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frissy Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Ser etter ny båt Scand baltic/inter9300 og lignende i den str og tenker at jeg ønsker tømmeanordning på plass på en slik båt. Regner med at den blir brukt flittig i Sverige. Er det noen system som er bedre /dårligere enn annet? Kommer dette som standard på "nyere" båter eller er alt ettermontert. Kan man fortsatt tømme på "gamlemåten"? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Nyere båter skal ha dekksgjennomføring ihht EU-standarder. Det finnes en ISO-standard som regulerer det meste. Det er skrevet litt om emnet på http://www.baatwiki.no/wiki/Septik Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 De aller fleste båter i Norge med dekksgjennomføring har også mulighet for tømming til sjø. Dette er forbudt i Nesodden kommune, Vestby kommune, i enkelte regulerte soner (særlig i området rundt Hvaler/Koster i ytre Oslofjord), samt nærmere land enn 300m. Båter med bare dekksgjennomføring finnes, da får man et kjempeproblem når man ikke finner operativ tømmestasjon. Dette er særlig et problem om vinteren. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.