Jump to content

Sliter med lading, Md21 Volvo Penta


Trigger

Recommended Posts

Problemet er når dynamoen lader max,(70Ah) klarer ikke viftereima å holde igjen. 10mm kilereim. Detter fører til at jeg må stenge forbruks batteriene.

Har satt på en ny reim og strammet den, men når forbruks batteriene tømmes etter en helg i holmene, slurer den igjen. Noen som har opplevd det samme?

Forslag til hva som kan utbedres?

Er fersk i gamet, og har ikke hatt båten i mer enn tre måneder. Er det mulig og sette på større reim hjul og en kraftiger reim?

Link to post
Share on other sites

Enkelte hevder man kan ta ut opp til 100 A på en enkel reim. Eg tar ut 50-80 A på enkel reim uten nevneverdige problem. Litt reimstøv etter en sesong men ikke noe å snakke om, og eg har heller ikke strammet reima ekstremt mye. Eg har en dynamo med ganske liten diameter på reimhjul som gir god lading på lavt turtall, men gripeevnen blir mindre. Kanskje det viktigste av allt er hvor mye av remmen som er i inngrep med skiva (omsluttning eller hva man nå skal kalle det) og der har eg vel en middels løsning? Men har sett dynamoer der remmen omtrent bare ligger nedpå dynamoskiven og dette vil ikke fungere. Også viktig å bruke en god reim, eg trur eg bruker orginal Yanmar reim. (kan ev.sjekke type senere)

Eller kanskje du rett og slett tapper banken for mye ned?

Hvilken volt måler du før du starter?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke målt spenningen, men det ikke mye jeg rekker å bruke før det blir et problem, og da er det liten vits å ha to forbruks batterier. Men mye er nok løst tenker jeg

om jeg bytter til et nytt reim hjulet ( så lenge de er slitt). Er det noen tips om hvor jeg kjøper det, til en fornuftig pris, eller er orginal deler eneste løsning?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...