Trigger Startet 10.September.2011 Del på Facebook Startet 10.September.2011 Problemet er når dynamoen lader max,(70Ah) klarer ikke viftereima å holde igjen. 10mm kilereim. Detter fører til at jeg må stenge forbruks batteriene. Har satt på en ny reim og strammet den, men når forbruks batteriene tømmes etter en helg i holmene, slurer den igjen. Noen som har opplevd det samme? Forslag til hva som kan utbedres? Er fersk i gamet, og har ikke hatt båten i mer enn tre måneder. Er det mulig og sette på større reim hjul og en kraftiger reim? Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 10.September.2011 Del på Facebook Svart 10.September.2011 Er du sikker på at ikke reima går i bunnen på reimskiven(e) . Om den gjør det vil kile-effekten forsvinne. Hadde 90A med en reim på en chevy en gang, måtte holdes mye strammere enn normalt! Det er vanlig å ha to reimer over 80A. Bredden betyr lite. Sitér dette innlegget Link to post
Trigger Svart 10.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2011 Nei, det er jeg faktisk ikke sikker på, men hva er årsaken til om den evt gjør det? For smal reim, eller slitte reim hjul? Sitér dette innlegget Link to post
Trigger Svart 10.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2011 (redigert) Kan dynamoen være for tung å dra rundt, orginal dynamo mener jeg var på 30Ah. Redigert 10.September.2011 av Trigger (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Årsaken til at reima går i bunnen i sport er enkel, Hjulet er utslitt. Reimhjul på dynamer slites ut eller det er feil type reim. Og stramme reima noe vannvittig for at den skal slutte og slure er bare tull og tøv. Dette fører til tidlig havari på dynamo og andre deler (eks vannpumoe) den driver. Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Hei igjen Moyja har helt rett her. Forresten vil det hjelpe med større skive på dynamo men det gir da mindre lading på lavt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Trigger Svart 11.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2011 Høres riktig ut, da skal jeg sjekke ut dette. Takk for kloke svar. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 (redigert) Enkelte hevder man kan ta ut opp til 100 A på en enkel reim. Eg tar ut 50-80 A på enkel reim uten nevneverdige problem. Litt reimstøv etter en sesong men ikke noe å snakke om, og eg har heller ikke strammet reima ekstremt mye. Eg har en dynamo med ganske liten diameter på reimhjul som gir god lading på lavt turtall, men gripeevnen blir mindre. Kanskje det viktigste av allt er hvor mye av remmen som er i inngrep med skiva (omsluttning eller hva man nå skal kalle det) og der har eg vel en middels løsning? Men har sett dynamoer der remmen omtrent bare ligger nedpå dynamoskiven og dette vil ikke fungere. Også viktig å bruke en god reim, eg trur eg bruker orginal Yanmar reim. (kan ev.sjekke type senere) Eller kanskje du rett og slett tapper banken for mye ned? Hvilken volt måler du før du starter? Redigert 11.September.2011 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 (redigert) Det spiller ingen rolle hvor meget batteriene er tappet. Er reimhjul og reim rett justert og i god stand vil den ikke slure. Reim støv tyder på noe sluring. Riktig justert er det utrolig hvor lenge en kilereim holder. Mest mulig reim i hjulet er viktig. Redigert 11.September.2011 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trigger Svart 11.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2011 Kanskje et dumt spørsmål, men kan jeg sett på en reim som er litt bredrer 12mm i stede for 10mm. Om jeg får kjøpt det da. Eller er det slik at det er en standar dimensjon til en type reim hjul? Sitér dette innlegget Link to post
Trigger Svart 11.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2011 Har ikke målt spenningen, men det ikke mye jeg rekker å bruke før det blir et problem, og da er det liten vits å ha to forbruks batterier. Men mye er nok løst tenker jeg om jeg bytter til et nytt reim hjulet ( så lenge de er slitt). Er det noen tips om hvor jeg kjøper det, til en fornuftig pris, eller er orginal deler eneste løsning? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Dynamo hjulet må passe til reimens størelse og vinkel. Nytt hjul ? fabrikant, merkeforhandler eller verksted som overhaler dynamoer. Mål spenningen, du kan ha defekte batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.