Jump to content

Hvilken varmeveksler er dette?


Figaro

Recommended Posts

img_0441.jpg

 

Er det noen som har en slik varmeveksler og som kan si meg hvilken type? Den sitter på en Ford 2726, og jeg mistenker at den slipper inn litt saltvann til ferskvannsdelen----etter rensing med systemrens og mange tømminger og gjennomspylinger, er det fremdeles brunt vann i ferkvannsdelen. Er dette rustvann? Jeg synes det er merkelig at ikke kjølevannet blir klart etter så mange skyllinger.

Så nå frykter jeg at den må demonteres og lete etter lekkasje. Skulle bare gjerne vite hva slags varmeveksler det er? Hva er evt. symptomene på at det er lekkasje? Kan ikke si at jeg merker noen forskjell i vannstanden på kjølevannet i ekspansjonstanken, og kjølevannet som kommer ut (saltvannet) er helt klart. Så dette er litt mystisk-------

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Utfra det jeg kan se på bildet ligner den veldig på den jeg har på min ford 2722, og den er marinisert av Kings Maskin i Bergen, og etter det jeg har hørt laget de varmevekslerene selv, men kjøpte selve innmaten ferdig, Tror kanskje KD-Trading her i Bergen kan svare deg bedre og evt hvor det er mulig å tak i ny innmat hvis det er den som lekker hos deg.

 

Rune

Link to post
Share on other sites

Hei, cavaler----det stemmer at den er marinisert av Kings i Bergen. Får bare håpe at man får reservedeler til den, hvis det er det som trengs. Vet du hva som skjuler sg bak messinglokket i enden, er det mulig å få ut kjølerøret der? :confused:

Jeg får ta en tlf. til KD trading imorgen. Takk for tipset.

Redigert av Figaro (see edit history)

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Problemet mitt er at jeg ikke vet om det kommer saltvann inn i ferskvannsdelen, og har veldig lite lyst til å demontere hvis det ikke er nødvendig.Hvis det kommer inn saltvann, vil det da ikke være en økning i vannstanden i ferskvannsdelen? Jeg har også prøvesmakt på vannet, og det smaker ikke salt, men heller surt. Og fargen er brun. Det kan jo være at systemrensen har renset skikkelig opp, og at jeg bare må fortsette å skylle. :confused:

Har ringt KD Trading, men de tar ikke tlf. :headbang:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Hvis ikke vannstanden endrer seg ville jeg heller forstatt å skylle inntil det verste gir seg. Deretter fylt på en god frostvæskeblanding, 30-50%. Om du ikke vil kjøre flere runder med Systemrens så ser jeg at flere med hell har brukt sitronsyre i kjølevannet for å løse opp rust.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at vannstanden endrer seg, men nå vil jeg prøve å kjøre motoren varm uten å skru på lokket på veksleren,(som jeg fikk anbefalt av Blommenholm motorservice hvor jeg kjøpte Systemtrensen) og følge med på hva som skjer. Så blir det tømming og flere skyllinger med vannslangen tilkoblet mens motoren går Jeg fikk også et tips om at jeg kan ta en prøve av kjølevannet og koke det. Hvis det er saltvann, vil saltkrystaller legge seg på bunnen.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...