Figaro Startet 10.September.2011 Del på Facebook Startet 10.September.2011 Er det noen som har en slik varmeveksler og som kan si meg hvilken type? Den sitter på en Ford 2726, og jeg mistenker at den slipper inn litt saltvann til ferskvannsdelen----etter rensing med systemrens og mange tømminger og gjennomspylinger, er det fremdeles brunt vann i ferkvannsdelen. Er dette rustvann? Jeg synes det er merkelig at ikke kjølevannet blir klart etter så mange skyllinger. Så nå frykter jeg at den må demonteres og lete etter lekkasje. Skulle bare gjerne vite hva slags varmeveksler det er? Hva er evt. symptomene på at det er lekkasje? Kan ikke si at jeg merker noen forskjell i vannstanden på kjølevannet i ekspansjonstanken, og kjølevannet som kommer ut (saltvannet) er helt klart. Så dette er litt mystisk------- Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 10.September.2011 Del på Facebook Svart 10.September.2011 Hei. Utfra det jeg kan se på bildet ligner den veldig på den jeg har på min ford 2722, og den er marinisert av Kings Maskin i Bergen, og etter det jeg har hørt laget de varmevekslerene selv, men kjøpte selve innmaten ferdig, Tror kanskje KD-Trading her i Bergen kan svare deg bedre og evt hvor det er mulig å tak i ny innmat hvis det er den som lekker hos deg. Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 11.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2011 (redigert) Hei, cavaler----det stemmer at den er marinisert av Kings i Bergen. Får bare håpe at man får reservedeler til den, hvis det er det som trengs. Vet du hva som skjuler sg bak messinglokket i enden, er det mulig å få ut kjølerøret der? Jeg får ta en tlf. til KD trading imorgen. Takk for tipset. Redigert 11.September.2011 av Figaro (see edit history) Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Hei Bak messinglokket ligger selve innmaten ja, du har vel et tilsvarende lokk i andre enden , det er det iallefall på min, skal gå an å få ut innmaten gjennom disse åpningene ja. Har selv hatt min fra hverandre for et par år siden for rengjøring. Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Ja huset ser ut til å være sveist ihop av plater så det stemmer sikkert med det Cavaler sier. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
cavaler Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 Ja den er sveiset sammen av stålplater, derfor den noe firkantete formen.Både innsug/intercooler og eksos/varmeveksler er bygget i en stor (tung) klump.Når endelokkene blir tatt av er det o-ringtetning mellom varmeveksler og innmat. Rune Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 12.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2011 Problemet mitt er at jeg ikke vet om det kommer saltvann inn i ferskvannsdelen, og har veldig lite lyst til å demontere hvis det ikke er nødvendig.Hvis det kommer inn saltvann, vil det da ikke være en økning i vannstanden i ferskvannsdelen? Jeg har også prøvesmakt på vannet, og det smaker ikke salt, men heller surt. Og fargen er brun. Det kan jo være at systemrensen har renset skikkelig opp, og at jeg bare må fortsette å skylle. Har ringt KD Trading, men de tar ikke tlf. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 12.September.2011 Del på Facebook Svart 12.September.2011 Hvis ikke vannstanden endrer seg ville jeg heller forstatt å skylle inntil det verste gir seg. Deretter fylt på en god frostvæskeblanding, 30-50%. Om du ikke vil kjøre flere runder med Systemrens så ser jeg at flere med hell har brukt sitronsyre i kjølevannet for å løse opp rust. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 12.September.2011 Del på Facebook Svart 12.September.2011 Endrer vannstanden seg da? Du kan også sende inn en kjølevannsprøve til norsk oljelaboratorium. 275+ mva. Har selv akkurat sendt inn prøve da jeg lurer på det samme på en av mine motorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Figaro Svart 12.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2011 Jeg tror ikke at vannstanden endrer seg, men nå vil jeg prøve å kjøre motoren varm uten å skru på lokket på veksleren,(som jeg fikk anbefalt av Blommenholm motorservice hvor jeg kjøpte Systemtrensen) og følge med på hva som skjer. Så blir det tømming og flere skyllinger med vannslangen tilkoblet mens motoren går Jeg fikk også et tips om at jeg kan ta en prøve av kjølevannet og koke det. Hvis det er saltvann, vil saltkrystaller legge seg på bunnen. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.