Jump to content

Jeg må lage nytt ror, hjelp til valg av trevirke/materiale

TellusTellus

Recommended Posts

Hei godtfolk,

Har tatt på meg å hjelpe en kompis med seilbåtprosjektet hans. Der må det også lages nytt ror og vi har halvparten av det gamle igjen.

Båten er en 30 fots treseiler som er ganske tung.

Hvilket materiale bør roret lages av? (limtre, treslag, osv )

Og hvis det er trevirke, hvordan skal det behandles? Vi trenger noe som tåler litt juling.

Har kommet frem til at vi skal prøve oss på en rorprofil på Naca 0014 for utfordringens skyld. Tykkelsen på roret/materialet må være 38mm grunnet beslagene som finnes på båten.

De syv P'er:

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Bilder kommer når arbeidet begynner. Skummelt hva en lover å gjøre i småbrisen tilstand med god cognac på bordet....

Skal ringe litt rundt i morgen ang. Plate/plank i ett stykke.

Hvordan vil en limtre plate som kjøkkenbenk fungere? Er det dårlig kvalitet på limingen eller noe som skulle hindre det i å bli et godt emne til ror?

Tykkelsen på roret passer godt med 40mm benkeplate.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Hvordan vil en limtre plate som kjøkkenbenk fungere? Er det dårlig kvalitet på limingen eller noe som skulle hindre det i å bli et godt emne til ror?

Tykkelsen på roret passer godt med 40mm benkeplate.

Du kan bare glemme en benkeplate i eik. Limingen her vil være helt ubrukelig.

Men om du laminerer selv med epoxy, så trenger det ikke være hel ved, en epoxylaminert plank vil være sterkere enn en plate i hel ved.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Det var det jeg var redd for. Epoxylaminering er sterkere enn heltre.

Vet du hvor mye sterkere? Dobbelt eller bare litt sterkere.

Og skl jeg da kappe en hel plank i biter og laminere den sammen?

Blir en utfordring dette her. Så for meg at det ble utskjæringen som ble værst.

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Nå får du hjelp av baatplassens ekspert på eik, laminering og skøyter.

Jeg tror jeg overlater til Svaap å besvare spørsmålene dine, jeg har dessverre ikke nok kunnskap... Men hvis en skal dømme ut fra tråden til Svaap, så er det ingenting som er spesielt vanskelig... :eek:

Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Hei Svaap,

Har ikke bilder enda,de kommer, men planen er å lage et ror som sitter til "skegget" og et nødror som det finnes mulighet for.

Tenkte å begynne med nødroret først for øvelsens skyld.

Hvordan ville du gjort dette? Laminere plater til rett tykkelse, hvilket treverk, hvor få tak i rett trevirke osv.

Takknemmelig for råd og fremgangsmåte!

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Hei igjen.

Jeg er på ingen måte noen ekspert på å lage ror, men jeg har spikket litt båt før og kan jo gjerne dele hva jeg (tror) jeg ville gjort, ut ifra slik jeg har forstått utgangspunktet.

Med den rorprofilen du refererer til ville jeg ikke brukt helved, av den enkle grunn at profilen i bakkant nærmest går ut i null. Du får en sterkere løsning hvis du laminerer sammen flere lag med relativt tynn kryssfiner (f.eks 5x8mm finèr). Dette roret må imidlertid forsegles skikkelig med epoxy (som du og må bruke til å laminere med).

Til sist legger du glassfiber i epoxy.

Det er nok flere her som har gjort akkurat dette, og kan nok gå god for at det gir et svært stivt og sterkt ror, samtidig som det er stabilt. Hull til bolter/skruer til beslagene må forsegles med epoxy, slik at du ikke eksponerer platene for vann -da går det galt over tid.

Dette er ut ifra at du skal ha et ror som i sin helhet ligger under vannlinjen, altså ikke et synlig "sleperor" som snekkene og seilskøytene ofte har. Skal du ha en slik løsning ville jeg heller laget det i helved.

Kom gjerne med kommentarer og aller helst bilder som viser hva du har og hva som skal erstattes.

Jeg vet det er flere her som har ideer og erfaringer, så du får nok den hjelpen du trenger.

Lykke til :flag:

Takk for gode svar,

De blir det finèr i epoxy. Skjønner prinsippet bak å ha flere lag grunnet styrke/form.

Håper dere kan svare på noen flere spørsmål som sikkert er banale for en som har gjort det før.

Hvilken type finèr? Får jeg tak i den på en normal trelasthandel eller er dette en spesiell type finèr?

Epoxy: Hvilken type og hvor får jeg tak i den. Kan jeg handle den på en plass som f.eks. biltema? Har en jobb som gjør at jeg må shoppe etter arbeidstid hver dag uten mulighet for en kjapp avstikker i lunsjen.

Laminering: Kan jeg laminereflere plater sammen samtidig og så sette på tvinger, eller må dette lamineres en og en plate? Glassfiberen tenker jeg at må taes etter roret er formet ferdig. Og da må jeg legge inn noen milimeter på hver side siden glassfiberen og epoxyen bygger litt for å få den inn i festet.

Takknemmelig for alle gode svar!

De syv P'er:

Nå med båtførerbevis

Du får god finèrkvalitet på Oslo Finèrfabrikk. Kjøp plater med WBF-kvalitet (vannfast lim). Går fint med furufinèr.

Det finnes plater som er dyrere og som er av maritim kvalitet, men jeg vil si at du får et ror som varer "evig" hvis jobben gjøres skikkelig -uten at platene koster 2000,- stk ...

Epoxy kan du kjøpe flere steder. Jeg har ingen erfaring med Biltema sin, men har funnet et godt og billig alternativ hos Svas Kjemi. Der får du god hjelp av fagfolk (kjemikere) som har jobbet med dette i mange år.

West Epoxy kan du også være trygg på at er av høy kvalitet, dog noe dyrere.

Som Woody sier, så er det lettere å forme en finèrløsning, ettersom lagene "sladrer" hvordan du jobber deg gjennom lagene, og således er lettere å holde kontroll på at profilen blir jevn og symmetrisk.

Lim gjerne alle platene i en operasjon. Platene blir svært glatte, og det siste du vil ha er plater som forskyver seg midt i en hektisk limoperasjon. Et lite tips i så måte -og som generelt gjelder for det meste av trearbeid: Lag platene noe større enn du skal ende opp med, slik at du har litt å jobbe med. Da kan du fiksere platene enkelt med å borre et hull stort nok til å tre en spiker gjennom alle platene på to hjørner. Da har du noe å styre platene sammen på etter at limet er påført.

Sørg for at du smører epoxy på alle flater, og at du lar limet trekke inn i veden 15-20 minutter før du setter delene sammen. Ikke bruk for mye makt når du tvinger platene sammen -da vil du presse ut limet og skjøtene blir svakere.

Bruk beskyttelseshansker når du jobber med epoxy! (Andre vil sikkert si åndedrettsvern også).

Gudd løkk!

• 3 år senere...

Jeg har brukket et ror på en liten Stortriss MK2 (17 fots seilbåt). Et nytt koster 2500 + 400 i transport fra Sverige. Minus svensk mva + norsk mva... jaja, dere tar greia. Ca 3.000 for nytt ror fra Kungälvs Plastservice. 

Er kostnaden så stor ved å lage sitt eget ror at det lønner seg å kjøpe et nytt?

Hvis en plate koster 2000 kroner og man feiler, så er jo det ekstremt kjipt. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...