WGM36 Startet 11.September.2011 Del på Facebook Startet 11.September.2011 Hei. Lurer veldig på om jeg skal beholde drevene jeg har ved motobytte. Vil jeg merke noen særlig forskjell på dp kontra singel prop. Båt er Windy sc 31, Hilsen Terje Larsen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 11.September.2011 Del på Facebook Svart 11.September.2011 I følge VP gir duoprop en drivstoffbesparelse på 10-15% mener jeg å ha lest. Hvilke motorer går ut og hvilke inn? Windy har vel vært levert med duoprop i dobbelinstallasjon på alle aktuelle modeller som standard. Koster jo en tjuelapp ekstra for nytt propellsett da..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM36 Svart 12.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2011 (redigert) Ut med 2x180 hk merc diesel, inn med fnm 250x2 vil det si en besparelse på min 20 prosent er jeg ikke i tvil.! Hilsen Terje Redigert 12.September.2011 av Terje Larsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 12.September.2011 Del på Facebook Svart 12.September.2011 Iflg egenreklamen skal Duoprop gi opptil 30 % raskere akselerasjon og produserer topphastighet ca. 5 % raskere enn noe konvensjonelt enkeltpropellsystem - uten å øke drivstofforbruket. Ved delvis belastning kan du forvente mellom 10 og 12 % lavere drivstofforbruk. Ellers er det mindre sidelengs ved bakking. Hvor du henter min 20% fra? du kan ikkje legge sammen prosent Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 12.September.2011 Del på Facebook Svart 12.September.2011 (redigert) Raskere akselerasjon er vel avhengig av hva slags motorer og båt det sitter på, hvis du har lite dreiemoment på lavere turtall som f.eks. steyr, vil den reduserte slipp-prosenten medføre at det tar lenger tid før motorene kommer opp på riktig turtall, der hvor momentet finnes. Også kan den bli litt brå ved finmanøvrering. Skal du bruke Bravo 3X, VP DP-S eller DP-G? DP-S passer i samme hullet som mercruiser drev og er det som selges sammen med VP D3 -et robust drev, men på Bravo 3X kan du vel beholde transom m.m. Redigert 12.September.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM36 Svart 12.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2011 Hadde håpet å beholde transomen ja, 30% raskere aks er jo meget bra. 5% raskere på topp spiller liten rolle, det samme vil jeg si om 10-12% mindre drivstoff. Blir vel til at jeg beholder de gamle bravo 2 drevene tror jeg, bytte til stål prop, for bytte prop må jeg jo uansett. 20 prosent kom jeg til med å legge sammen to motorer ja, men ser jo at det blir feil. Mvh Terje Larsen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 12.September.2011 Del på Facebook Svart 12.September.2011 Har du Bravo 2X eller standard B2? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM36 Svart 12.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2011 Standard Bravo2 har jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.