omhI Startet 11.September.2011 Del på Facebook Startet 11.September.2011 Hei Jeg har en ford 2728 tim med PRM 401 - 1.5 utveksling. Trolig effekt på motor er 200 hk. Vurderer nå å justere opp dieselpumpa på motor. Båten min er en Barracuda 30 fot med topp 19 knop (2400 omdreininger) propell 22 x 18. Hvorfor ønsker jeg å justere på pumpa? Større marsjfart rundt 2000 - 2200 omdreininger. Ser att mange på forumet fraråder å ha mere effekt enn 200 på 401 gearet. Det jeg lurer på er om det er noen der ute som har et prm 401 gear med motor over 200HK. I så fall hvordan går det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 12.September.2011 Del på Facebook Svart 12.September.2011 Ligger noe info i erfaringsdatabasen om det du etterspør. Det jeg har hørt og lest er at PRM 401 gearet er for svakt og tåler ikke belastningen med en så stor motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
omhI Svart 12.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2011 Hei Slik jeg forstår spekken til gearet skal det i alle fall tåle 220 hk?? Når det gjelder min båt er det litt usikkert om det er 200 hk eller 220 hk varianten som står i. Uansett aldri vært problemer med mitt gear (båt fra 1987) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 12.September.2011 Del på Facebook Svart 12.September.2011 Vel for å helle litt bensin på bålet så tok min oppskrudde Ford 2728 knekken på et PRM 402 gear + aksling+++. Gear var knust i fillebiter. Hvorfor vet jeg ikke. Endte opp med å skifte til ZF / IRM 220 og totalt nytt propellanlegg fra motor og bakover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
omhI Svart 12.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2011 hmm..... Hørtes ikke bra ut..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 12.September.2011 Del på Facebook Svart 12.September.2011 Jeg har samme motor og samme gear(2728T + PRM401). Det er en smal sak å ta ut mer enn de 200hk som er der originalt, så jeg tok kontakt med leverandøren av gearet, Halaas & Mohn AS, svaret var kontant NEI. PRM 401 tåler ikke mer enn 200hk. Dessuten ble jeg anbefalt å skifte olje hvert år. Fortrinnsvis fylle gearet helt opp med diesel når det sto ubrukt om vinteren for så å tappe det av og fulle olje på våren igjen(båten står på land om vinteren). Grunnen til dette var at diesel er mindre aggressivt enn olje og man bevarer da gearet lengre. Jeg har nøyd meg med oljeskift. Mitt gear er fra 1987 og motor har logget 2200 timer. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 13.September.2011 Del på Facebook Svart 13.September.2011 Men Hansi: En ting er at motoren tok knekken på giret, men hvordan kunne det ta knekken på akslingen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
omhI Svart 15.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2011 Hei Hansi vet du hva motoren din ytet etter justering? Skrudde du opp selv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 15.September.2011 Del på Facebook Svart 15.September.2011 Men Hansi: En ting er at motoren tok knekken på giret, men hvordan kunne det ta knekken på akslingen? Det har jeg ingen forklaring på, men det var en voldsom smell da uhellet inntraff. Mulig også at jeg har truffet noe som lå i sjøen. Lå vel såvidt jeg erindrer i en 14 - 15 knop da det skjedde. Ikke noe spesielt å se på propell. Båten tok også inn vann via cutlesslager etter uhell. Da vi klokket aksling i dreiebenk var den 1.23 mm skeiv på det meste. Hansi vet du hva motoren din ytet etter justering? Mellom 230 - 240 ca. Skrudde ikke selv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
omhI Svart 17.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2011 ikke god lesing for en som vurderer å tukkle med skruen......... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.