Jump to content

Jeg er glad jeg ikke skal ut på havet imorgen


Lars H.

Recommended Posts

Imorgen er jeg glad jeg ikke skal rundt Jæren eller til Väderöerna i Sverige med båt!

 

waves_jaeren.gif

 

waves_vadero.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, det må en nok regne med.

 

waves_oslofjord.gif

 

bilder fra: http://produkter.smhi.se/OceanWeb

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja er spent på om vi valgte rette havnen for de neste par dager.

Og med 10 kr dagen i strøm kan en ikke klage på havneutgiftene her.

Får doble fortøyningene.

Kan ikke huske å ha sett slike farger på "FARVANDSVÆSENET" før..

Er noen kast på 11-14 ms. så "KATIA" er på vei.

 

katia.jpg

Bølgehøyden

katia_1.jpg

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Ja er spent på om vi valgte rette havnen for de neste par dager.

Hvor ligger du nå? Du er vel kommet litt oppover svenskekysten? Håper du ligger trygt og slipper for mye ubehag.

 

Ellers lurer jeg litt på varslene fra http://produkter.smhi.se/OceanWeb. De sidene har jeg ikke vært borti før, men fant de nå nylig på web'n helt tilfeldig. Har noen erfaringer med disse? Selv synes jeg varslene fra Farvannsvæsenet er mest å stole på langs svenskekysten. (og YR er ikke så galt heller for oss som ikke skal ut i "havet".

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Yepp, så sjekk fortøyingene for det også. Med sterk sønnavind og lavtrykk, her hos meg viser mitt gamle barometeret forbi "Regn eller Blæst" og snart "Storm" på 740mmHg (986mbar)!

 

barometer_low2.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvor ligger du nå? Du er vel kommet litt oppover svenskekysten? Lars H.

 

Ja her ligger vi trykt og med ca.10min til samvirkelag og systembolag og 1,5 nm fra Smögen kan "KARITA" herje lenge.

Har to barometer ombord et som er fallende 992 mbar og det i akterkabinen viser 1018mbar, men der er det jo for det meste "HØYTRYKK" .

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vinden begynner å ta seg opp her nå. Trykket synker, er 981 mb på den digitale. Den analoge viser det samme. Kraftigst vind er det vel meldt først i morgen tidlig og formiddag, men ofte kommer det jo tdiligere.

 

Blir vel høyvann over normalt, følg vannstand her:

http://vannstand.no/index.php/nb/vannstandsdata

 

Var 17 m/s på Færder kl 19

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der måler de vinden i km/t i stedet for s/m.

Jeg foretrekker nå at vinden måles i meter pr. sekund (m/s) og ikke sekund pr. meter (s/m) som ikke gir noen mening, men nå var jeg vel ordentlig ekkel? Men i disse valgdagstider, er det vel riktig å velge rett og vite hva en snakker om og mener?

 

Lars H. :wflag: :wflag: :wflag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På Skjærhalden er det forsatt ca 70cm igjen før vannet når bryggekanten. Virker kanskje som om vinden har løyet litt. Skal sykle ned å se nærmere på dette etterpå

 

Kan bare gå inn på vannstandsmålingen som jeg linket til i tidligere innlegg i denne tråden. Velg Viker som er på Hvaler så ser du målt vannstand utover kvelden/natten.

Vannet var på topp kl 18.

 

Se her: http://vannstand.no/index.php/nb/vannstandsdata

 

Neste topp blir vel ca i morgen tidlig i 06 tiden

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...