Jump to content

Jeg er glad jeg ikke skal ut på havet imorgen


Lars H.

Recommended Posts

Var en tur på sjøen med småspeiderne i går kveld. Vi har fått en 24 fots livbåt godkjent for 32 personer. 23 unger og 7 voksne. Groosefjorden ligger litt i le på vest-sørvest som det var igår, og det vare litt skalvp opp mot sundet mellom Maløyene. Hadde 3 turer rundt Hampholmen, og det var merkbart hvor sjøen stilnet mellom 18:45 og 19:30.

 

Ikke noen problem, bortsett fra at startknappen brandt opp på vei ut. Lurer på om jeg skulle hatt et startrele der. Trodde egentlig at det var et startrele der allerede, men det ble ihvertfall varmt nok. Lettere panikk når det ble oppdaget røyk fra kontrollboksen.

 

Hvor får man enkelt tak i ladelampe og startknapp som tåler 24 volt ?

 

Usikker på hvor mye strøm det faktisk skal gå gjennom ladelampe og startknapp. Ladelampe er enkelt å løse ved å seriekoble 2 ment for 12 volt.

 

OK, det ble en liten digresjon. Været i Grimstad var fint for en båttur i går ettermiddag/kveld. ungene ble våte av sjøsprøyt og storkoste seg, de voksne syntes ikke saltvann i håret var like kjekt.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

En må bare Beundre Mannskapet på en tråler her kom inn kl 09 i går etter å ha

 

hvert ute i 38 timer. Og i natt kl 04 gikk de ut igjen.

 

Ikke snakk om landligge P.G.A. "KATIA"

 

I dag er det strålende Sol over Bohuslän </SPAN>og normal vind 7-10ms , men det kommer en ny kule

 

i kveld ifølge http://ifm.frv.dk/index.asp?USER=PLEASURE.

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Og med max 5m/s nordavind i helgen, blir det nok en fin tur over til Horten og tilbake for Sagatreff i helgen!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nydelig også i Engelsviken i dag, Hulda kom opp på slippen ved ettiden- etter et særdeles vindig døgn. Neste helg skal damen være klar, og kursen settes sydover. Muligens ned til Kungshavn, rett over fjorden for Smögen. Her skal noen kunstnere innen rustfrie rør lage rekker og targabøyle. Hvis været tillater. Båtsesongen 2011 ser ikke ut til å ta slutt før enn i 2012:-)

Link to post
Share on other sites

Og med max 5m/s nordavind i helgen, blir det nok en fin tur over til Horten og tilbake for Sagatreff i helgen!

Lars H.

Har du lest teksten på YR nå da? De melder kuling som vanlig. :sad:

Her er varselet for Gullholmen:

fredag

 

Østlandet: Nordvestlig bris, til dels frisk bris i nordlige dalstrøk, senere skiftende bris. For det meste pent vær.

lørdag

 

Østlandet: Økende østlig bris, etter hvert liten kuling i Ytre Oslofjord. Tilskyende. Fra utpå ettermiddagen litt regn i sør, senere også i nord. Høyere nattetemperatur.

søndag og mandag

 

Sør-Norge: Søndag sørøstlig bris, til dels kuling på kysten og i fjellet. Regn, lokalt mye på Østlandet, men stort sett opphold i Møre og Romsdal og Trøndelag. Mildt. Mandag minkende vind. Regn av og til nord for Stad og Dovre, særlig i Trøndelag, ellers lettere vær og noe sol. Litt lavere temperatur.

 

God tur! Uansett vær.

Link to post
Share on other sites

Hadde tenkt meg rundt Tønsberg tønne i morgen. Tror jeg venter til Torsdag.

 

Når YR melder 2-3mtr. er det "friskt" rundt den odden.

 

Kopierer meg selv.

Var så fint i formiddag så jeg tok tjangsen. Tanken var å gå ut Sandefjordsfjorden, gå ett stykke ut for Holtskjæra så turne og gå inn Tønsbergfjorden øst av tønna, dette for å slippe den normalt rotete sjøen ved Tønsberg Tønne.

Små dønninger begynte allerede langt inne i fjorden og ble selvfølgelig større og større jo lengre ut jeg kom. Rett på utsiden av Holtskjæra begynte baugspydet å duppe ned i motsjøen, men sammtidig oppdaget jeg at de største bolgene var mer vestlig enn jeg hadde regnet med.Bølge høyden var nok 3+ på det meste.

Turna 120 grader og surfet inn på østsiden av Holtskjæra og passerte tønna den "vanlige" veien. Målte 12.3kn.på surfeturen. Mariell gjør normalt rundt 7.5 i det turtallet jeg da hadde.

Det hele var helt udramatiskt, Mariell oppfører seg eksemplarisk så lenge hun ikke får sjøen inn på siden. Som kvinner flest liker hun det forrfra eller bakfra. Fra siden blir bare rot

Fint å ha testet skuta i høy medsjø også. Slo av Autopilot og surfet manuelt, noe som fungerte uten problemer, Var ikke antydning til å ville tverre i en bølgedal en eneste gang.

Ligger nå i Horten og fortsetter til Borgen i morgen for Trawler treffet

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...