Jump to content

Urgressmiddel mot urinstienbelegg i septiktank


PiperBill

Recommended Posts

Driver og renser septiktanken innvendig men det er et tynt lag med hard urinstien som jeg har problemer med å fjerne.

Skal prøv med Ecoval ugressmiddel fra Europris.. Høres rart ut men i følge flasken er det 62gr ren eddiksyre per liter. Den lukter veldig sterk i hvert fall og river skikkelig i nesa. Regner med at dette er sterkere en andre eddiksyre som kjøpes på dagligvarer.

 

I verste fall så slipper jeg å få løvetannvekst i dassen :yesnod:

 

Bill

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Du får melde tilbake om hvordan det går (med urinsteinen)

 

Byttet selv dasspumpa for 14 dager siden og jeg har alltid brukt Septi når vi drar hjem fra båten. Det var ikke noe urinstein i slangen.

Redigert av Sit (see edit history)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

62gr ren eddiksyre per liter høres ikke ut til å bli særlig effektivt. Jeg ville nok heller brukt saltsyre for å løse opp kalken!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg skiftet toalett og slanger i min Båt for kort tid siden. Slangene hvar nesten helt tette av steinaktig belegg. For og ungå dette problemet har jeg vert på jakt etter ett eller annet som kan tilsettes i toalettet det eneste jeg har funnet er ett stoff som selges gjennom Wave men dette stoffet må ikke brukes på septiktank av aluminium og dajeg har tank laget av aluminium er jeg like langt. så i dette innlegget at det hvar noe som heter Septi. Noen som hvet hvor en kan få tak i dette.

Link to post
Share on other sites

For å forebygge oppbygging av urinstein er det greit å helle en skvett 35% Hvedings husholdningseddik i skålen før du trekker ned, ikke hver gang, men av og til. At dette skulle skade tanken, uansett hva den er laget av, har jeg aldri hørt noe om.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For å forebygge oppbygging av urinstein er det greit å helle en skvett 35% Hvedings husholdningseddik i skålen før du trekker ned, ikke hver gang, men av og til. At dette skulle skade tanken, uansett hva den er laget av, har jeg aldri hørt noe om.

 

 

En annen ting som hjelper i tillegg til en kopp 35% eddik pr tank i ferien eller i perioder båten brukes mye, er å tømme tanken før du ankommer hjemmehavn og så fylle den opp kvartfull ca med ferskvann. Stillestående saltvann lukter mjærda etter en stund og det er reaksjonen mellom saltvann og urin som forårsaker urinstein. Vannet kvitter du deg lett med på vei ut neste gang du bruker båten.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Septi fra Systemrens får du her

Om Eddik er like bra vet jeg ikke, men vi skyller alltid tanken godt før vi tømmer i dette og forlater båten

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...