NilsPils Startet 12.September.2011 Link til dette innlegget Startet 12.September.2011 Har fått en gammel Mariner 4hk påhenger. Se bildene. Den starter OK og ruser opp, men er umulig å få til å gå på normal tomgang. Med lite gasspådrag ruser den først en stund og så stopper den. Når jeg gir LITT gass like før den stopper ruser den opp igjen en stund før den stopper igjen. Har sjekket tennplugg, bensintilførsel og har demontert og sjekket forgasseren. Har justert frem og tilbake på tomgangsskruen, men får den ikke til å gå som den skal på tomgang. Det er enten full rusning eller stopp. Desverre har jeg ikke fått tak i noen god manual. Er mottakelig for råd. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Skrotnisse Svart 13.September.2011 Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Prøv å rengjør forgasseren. Når du skrur den sammen igjen, sett blandeskruen (under tomgangsskruen) ca 2 omdreininger ut. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Takk for rådet. Men dette har jeg prøvd allerede. Forgasseren var gullende ren innvendig. Har også prøvd med tomgangsskruen i alle mulige posisjoner. Men det må være noe jeg har oversett. Forgasseren har et forkammer med en gummimembran. Mulig denne bør skiftes? Noen som vet hvor jeg kan kjøpe reservedeler til denne forgasseren? Skulle også gjeren hatt en manual som viser forgasseren i detalj. Dette er en motor jag har fått. Mangler alle papirer og også typebetegnelse. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Skrotnisse Svart 13.September.2011 Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Forkammer er bensinpumpe. Her sitter det en membran som kan være hull i. Jeg skrur mye på slike motorer, og har erfart at de ekstremt små dyser og kanaler på disse forgasserne ofte tetter seg selv om flotørkammer ser rent ut.... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Det er ikke hull i menbranen, men den virker kanskje litt slapp(?). Burde jeg skifte den? Hvor får jeg i tilfelle tak i ny? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ibizafan Svart 13.September.2011 Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 mercury forhandler eller yamaha Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
NilsPils Svart 16.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2011 Har gitt opp og kjøpt ny 3.5hk Mercury 4-takt i stedet. Takk for alle tips. Mulig den gamle blir reservemotor en gang. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ivar Svart 28.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2013 bumper denne tråden: har selv en slik motor som har hatt lignende symptomer. Starter greit nok med riktig bruk av choke, men krever justering av choke i forhold til gasspådrag for å ikke stoppe. Forsøkte rens av forgasser uten særlig bedring. Så, forrige uke fikk jeg endelig pella av forgasseren og kjørt den i ultralydbad, deretter ut med dyser og blåst gjennom med 5-56 og deretter luft (skulle sikkert tatt dysene ut først...) For meg så det da ut til at "emulsjonstuben" , den som sitter under hoveddyse , der var de små hullene på sida delvis gjengrodd av avleiringer. Tomgangsdysa så heller ikke helt ren ut. Etter å satt sammen, og montert på jolla, samt litt justering på blande- og tomgangsskruen så fikk jeg den til å gå mye bedre og mer stabilt på tomgang, men fortsatt ikke helt 100% - den kan fortsatt finne på å stoppe. Er sikkert rundt 2 omdr. ut på blandeskruen. Skal også bytte bensin - den som er på er nok av type "vellagret" Noen flere tuningtips her? Forresten, det er en skrue til , under blandingsskruen (peker på skrå oppover) - noen som vet hva denne har slags misjon? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 For å begynne bakfra, det er også en liten dyse. Kjør ny runde ultralyd med løse dyser oppi badet. Du nærmer deg tydeligvis noe. Og to omdreininger er utgangsinnstilling, noen motorer må ha annen innstilling for å gå rent. Skru litt høy tomgang, juster blandingen mens du lytter på når motor løper lettest. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2013 takker, ja, jeg fant at med litt høyere tomgang + deretter finjustering med blandeskruen så ble den ikke så værst. Er mer vant med snøscootermotorer, der justerer jeg blandeskruene for best gassrespons Skal forsøke ny rens med dysene ute, samt ha ut den siste også - men det får bli etter ferien. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.