Jump to content

Forsikring ved motorbytte


JRhansen

Recommended Posts

Jeg har solgt en snekke som jeg nå må ta tilbake pga at ny eier ikke får forsikret den pga at det er byttet motor i den..Den er registrert med en penta 12hk og det sitter en FM i den nå..Motoren ble byttet for 10 år siden(lenge før jeg fikk den) og da ble motoren bare plukket ut av en gammel tre snekke som ble brendt..Ingen papirer og oppdrive på motoren..Hva er mine muligheter?

Link to post
Share on other sites

hei

 

La meg først legge til at jeg ikke er noen forsikringsekspert, men dette høres helt rart ut. Regner med at ny motor ikke er vesentlig annerledes enn den gamle når det gjelder vekt og effekt.

 

Jeg lurer på - kan den nye eieren angre på kjøpet og finner på dette som unnskyldning for å heve kjøpet (jeg bare spør)

 

Ring et forsikringsselskap å hør hva de sier.

Link to post
Share on other sites

Ny eier får da antagelig ikke forsikret den fordi han benytter et selskap som krever at båten er registrert i småbåtregisteret, og småbåtreg. vil ikke ha båten registrert.

 

Har aldri hørt om noe lignende, men det høres litt rart ut at en slik sak i seg selv skulle utløse heving av kjøpet. Det er (hvertfall var det slik tidligere) ikke alle selskap som krever slik registrering, så det burde være mulig å forsikre båten i et annet selskap.

Link to post
Share on other sites

Ville tro at det lot seg gjøre for deg å registrere den nåværende motoren hos småbåtregisteret med en egenerklæring samt en attest fra et autorisert verksted som forteller hvor gammel og hvilken type det er samt motornummer. Forståelig at de vil sikre seg mot juks, men det må da være lov å sette inn en brukt motor kjøpt privat?

Link to post
Share on other sites

Er det eier av båten før deg som byttet motor? Foreslår at du etterforsker litt selv. Ring forrige eier og få han til å skrive en erklæring på at motoren er byttet lovlig, evt forsøke å spore opp vedkommende som byttet motoren. Få politiet til å søke i registrene sine om motoren er meldt stjålet ved søk på motonr evt motortype og størrelse. Ta bilder av motoren og legg ved til småbåtregisteret.

 

Ved en samlet vurdering av dette vet jeg at småbåtregisteret likevel kan registrere motorbyttet.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

dette høres helt idiotisk ut og det ville ikke vært noe problem for noen få år siden før enda et register skulle tvinge seg frem og tjene penger, nemlig småbåtregisteret.

 

Vil anbefale følgende:

1. prøv å få en bekreftelse fra politi på at motoren ikke er registrert som stjålet

2. kontakt forrige eier og få en bekreftelse på motorbyttet av han skriftlig.

 

Ellers kan du lure på hvorfor det er noen vits å opplyse om at det står en FM i den istedet for en Penta, verdien på motoren er vel noenlunde lik. Er bare overivrige byråkrater som er opptatt av slikt regelrytteri (forsikringsselskapet).

Jeg hadde opplyst motoren som en Diesel, 12 hk og lagt inn serienr på blokka. har aldri opplevd at dette sjekket opp mot småbåtregisteret.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...