Jump to content

Laguna 1180FB, noen med erfaring?


Renita

Recommended Posts

Jeg har ingen egen erfaring med Laguna 1180FB, men jeg kjenner han som har bygget det eksemplaret du har linket til. Og "bygget" er vel et nøkkelord når det gjelder disse båtene. Tror det er veldig få (om noen) som er levert ferdige fra verft. Det betyr jo ikke nødvendigvis at kvaliteten er dårligere, men det betyr at man bør gå ekstra godt gjennom båten. Og kanskje se på flere eksemplarer hvis det er mulig. Det er ikke særlig mange av disse til salgs, men...

Personlig så synes jeg det er en fin båt. Den er nokså smal i forhold til lengden, sammenlignet med mange andre båter i den størrelsen.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Vel, den er 35 fot i netto skroglengde, resten er nebb og klør.

Da er vel ikke 3,50 spesiellt smalt ?

Viksund 350 har vel samme bredde ?

Det har du muligens rett i. Jeg har ikke vært ombord i en Laguna 1180 siden 2008, og da hadde jeg ikke Viksund 350 selv. Jeg husker Lagunaen som noen større enn min båt. Det tror jeg fortsatt at den er, men skal ikke påstå det.

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Formene ble bygget av Otto Bertelsen som drev Otto`s Plastservice i Grimstad i 1989.

 

Den gang ble den kalt Laguna 35.

 

Konstruktør er Jan Thore Olsen ifra Porsgrunn.

 

Den ble lansert på messen i Düsseldorf men det ble ikke noen suksess.

 

Etter noen magre år og noe turbulent tilværelse så kjøpte vi formene i 1998.

 

Det ble produsert 1 båt i det året for å teste ut hvordan den skulle bygges.

 

I 1999 lanserte vi båten på messe i Tønsberg, Arendal og Båter i Sjøen i Oslo en båt med en del forandringer på inndelingen av innredningen. Det ble bla.5 faste køyeplasser fordelt på 3 seperate lugarer. Det ble satt på en benk under styrestolen som hadde plass til vask og kjøleskap.

 

Det var mye diskusjoner om båten skulle hete Laguna 35 eller om den skal hete Laguna 38 som er totallenge inkl. baugspyd og plattform. For å få en slutt på dette bestemte vi oss for å kalle den Laguna 1150.

 

Og nå har den fått enda lengre nebb og klør, men skroglengden er fortsatt 35 fot.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...