Jump to content

Koble NMEA 0183 til Autohelm ST6000 Autopilot


nimba

Recommended Posts

Hei

 

I båten min står der en autopilot av merket Autohelm ST6000 , GPS signalet får den fra en Autohelm ST50Plus , som igjen får nmea signal fra en "blackbox" via en antenne på flybridge .

Kommunikasjonen mellom blackboxen og antennen går via en RG kabel .

 

dscn3693.jpg

 

 

Problemet med oppsettet er at jeg kun får tidvis GPS signal :confused: , spesielt godt er det når jeg passerer Vest for Florø ??

Det jeg nå ønsker er å mate GPSèn med et "friskt" signal fra kartplotteren som har NMEA OUT ? og rett og slett la den gamle utrangerte antennen og blackboxen få evig hvile .

 

I denne forbindelse trenger jeg nå litt hjelp til kobling av signal , jeg skal også koble opp en VHF med RX og TX (AIS) , men nå tar jeg denne først....

 

Her er koblingstegninger på ST50/GPS

 

 

autohelm_gps.jpg

 

 

og her "blackboxen" slik den er koblet idag .

 

blackbox.jpg

 

 

Og her er signal til/fra plotteren som forøvrig er av merket : SEIWA Explorer 3

Håper jeg kan benytte Power/IO kabel til både GPS og VHF ?

 

 

seiwa.jpg

 

 

seiwa1.jpg

 

Når jeg nå ser disse slår det meg at kansje Autohelm GPSèn er overflødig... :confused:

Kan Autopiloten kobles direkte til plotteren ?

 

............?

Link to post
Share on other sites

Du kan fint bruke NMEA 0183 fra plotteren til både VHF og autopilot. NMEA 0183 ut kan splittes til flere enheter. Det som ikke er mulig, er å sammenkoble flere NMEA 0183 signal fra forskjellige kilder til samme inngang.

 

Hvis jeg går ut i fra at bildet som heter "NMEA Instrument Connection" er plotteren:

(6 - Yellow - Output 1+ "RX+") fra plotter mot (3 - White - Input 1+ "TX+") på Autopiloten

(4 - Green - GND) fra plotter mot (4 - Green - GND) på Autopiloten

 

Ser ut som at Autopiloten også sender NMEA 0183 og da vil du gjerne ha den infoen tilbake til plotteren og kobler:

(6 - Yellow - Output 1+ "RX+") fra autopilot mot (3 - White - Input 1+ "TX+") på plotteren

 

Du trenger ikke ekstra jord her siden den er allerede koblet.

 

Ser ut som at plotteren leverer 2 NMEA 0183 uttak så du trenger ikke splitte. Så til VHF bruk:

(5 - Gray - Output 2+) som TX+ fra GPS

(4 - Green - GND) som TX- fra GPS

Redigert av Cirion (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm..ble vel egentlig ikke noe særlig klokere selv om du tydeligvis innehar kompetansen jeg trenger :smiley: Plotterkoblingen du refererer til kommer jo fram på den vedlagte tegningen bortsett fra fargene hvit og grønn som da følgelig skal være på autopiloten.

 

Men... autopiloten min har ingen av disse fargene , den har en plugg som kun passer i GPS uniten (t.høyre på bilde) med en såkalt Seatalk kabel.

Jeg har nå undersøkt litt og det kan se ut til at denne autopiloten kun kan kommunisere med denne GPSèn . Så da er jeg tilbake til det opprinnelig spørsmålet , GPSèn trenger nmea fra kartplotter , som tegningen viser har den 2 ledninger og kun data inn ? blir dette da det samme som RX - (minus) og RX + (pluss) og er det da TX signal fra plotteren som skal tilkobles som skissert underst ?

 

 

autohelm1_gps.jpg

 

 

seiwa3.jpg

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært å testet overforstående kobling , og det funket :smiley: :smiley: , jeg kan nå lese av posisjonen på den "gamle" seatalk GPSèn.

Så CIRION , noe klok ble jeg visst likevel etter innlegget ditt :thumbsup:

 

Men så var det VHFèn som skal kobles , den er ikke fullt så enkel... :confused:

 

Her er uansett forklaringen fra brukermanualen

 

vhf.jpg

 

Det jeg er usikker på her er dette med nmea/jord og Tx og RX minus

utifra tegningen på kartplotteren finnes det kun en minus/gnd og det er leder nr.4 , er det denne som skal tilkobles leder nr.2 og 4 på VHF , leder nr.4 er også brukt som TX minus til GPS/AUTOPILOT. :confused: :confused: :confused:

Link to post
Share on other sites

Nok en kjekk dag i båten :smiley: :smiley: :smiley:

Begynte med å koble utgang 2 til VHF og fikk så opp posisjon i displayet :thumbsup:

Satte så plotteren til å lese AIS (38400) på port 2 (inngang) , noe som førte til at VHF mistet GPS signal :confused:

men så kom jeg på at plotteren spratt opp med et varselvindu idet jeg endret porten til AIS at utgangen på samme kanal ville bli deaktivet .

Jeg tok da og koblet utgangen til port 1 , altså samme som GPS til autopilot og så da at posisjonen kom tilbake på VHFèn :smiley:

 

ais38400.jpg

 

Spenningen var selvsagt stor når jeg da satt og ventet på en AIS melding.....

-og den kom ganske kjapt og selvsagt var det artig å se at det virket , en trekant dukket opp samtidig med et alarmsignal , trekanten har flere utseende som angir retning , ifart ,mistet signal osv. alarmer og grenseverdier settes i plotteren etter ønske

 

aistarget.jpg

 

 

aistarget1.jpg

 

 

Som avslutning på dette miniprosjektet fikk jeg satt MMSI nummeret mitt i VHFèn , kjekt med alt som er gjort :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jepp :smiley:

 

Den blir nå matet med det samme signalet som til kartplotteren dvs. ny GPS antenne fra båtens høyeste punkt.

 

 

Men..noe fullverdig autopilot har jeg ikke av den grunn siden den ikke kan programmeres til å følge en oppsatt rute .

Om den noen gang har gjort det vet jeg ikke , da jeg ikke har funnet noe utstyr ombord til programmering ?

Kartplotteren min som er av nyere dato har jeg blitt forklart ikke kommuniserer med denne autopiloten da den har sitt "eget" språk som kalles seatalk , men i bruksanvisningen fant jeg info om at dette kansje ikke stemmer :confused: :confused:

 

For i den står der tydelig at control uniten (ST6000) har en 2 pinns tilkobling for NMEA data inputs som aksepterer navigasjonsdata...

 

Finnes det noen som har noe kjennskap til dette utstyret , og kansje kan komme med noen tips , hadde jo vært kjekt å kunne plotte en kurs på skjermen for så å trykke "auto" på autopiloten .....

 

Her er utdrag fra manualen til autopiloten om noen kan tyde... :confused: :confused:

 

st60001.jpg

 

st6000.jpg

 

 

track_control.jpg

 

track_control1.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde skrevet noen ord tidligere til deg, men jeg glemte visst å lagre dem.

 

Foreslår at du klipper GPS kabelen og skjøter sammen lederne slik at du i skjøten tar ut lederen til +12V, jord, NMEA fra antennen. 12V/jord kopler du til samme kurs som VHF'en. NMEA og jord kopler du videre til plotteren og til VHF'en. Kopler du det som dette vil du ha GPS signal til VHF'en, selv om plotteren slås av eller feiler.

 

Så autopiloten din. Det vil funke som bare det å kople autopilot signal fra plotteren til NMEA inngangen på autopiloten.

Du må bare huske at den utgangen du bruker fra plotteren må være 4800 bps og sende de setningene som autopiloten vil ha. (Se kopi av manualen i ditt innlegg).

 

Jeg har hatt samme løsning som deg i min forrige båt og har hatt veldig god erfaring med å kjøre på waypoints og ruter.

Veldig kjekt på lange strekk, da du slipper å måtte korrigere kursen for avdrift.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: Supert GeirT

Dette var kjekt å høre , at det faktisk skal kunne fungere , å helsike ta han som absolutt skulle selge meg kompatibelt utstyr til 15000,- penger...

 

Foreslår at du klipper GPS kabelen og skjøter sammen lederne slik at du i skjøten tar ut lederen til +12V, jord, NMEA fra antennen. 12V/jord kopler du til samme kurs som VHF'en. NMEA og jord kopler du videre til plotteren og til VHF'en. Kopler du det som dette vil du ha GPS signal til VHF'en, selv om plotteren slås av eller feiler.

 

Ok ! men den gamle GPSèn (ST50) hviken funksjon har den , når jeg kobler autopiloten direkte til plotter ??

Og hvilke NMEA setning skal den ha , kan ikke se 4800-N81-N nevnt i bildet (XTE-XTR-APA-APB-RMB)?

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut for at den gamle GPS'en ikke trengs mer.

Dersom du bruker GPS antennen som tilhører plotteren til å mate plotter (via instrumenter - se nedenfor) og VHF med posisjon blir det bra.

 

Men du har jo også NMEA inn og ut på instrumentene dine.

Du kan f.eks. sende NMEA fra GPS antennen inn på "NMEA inn" på det ene instrumentet og ta ut "NMEA ut" på det andre. Dette kopler du til plotteren. Da mener jeg at du også vil kunne få både vind data, dybde og sjøtemp avlest på plotteren.

 

4800 bps = 4800 bits pr/sekund (datahastighet) dvs. den hastigheten data strømmen skal ha for å bli lest av plotter/VHF mm. NMEA 0183 har en fart på 4800 bps. Setter du en av utgangene på plotteren til å sende alle de setningene som angitt for autopiloten vil det funke fint.

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Men du har jo også NMEA inn og ut på instrumentene dine.

Du kan f.eks. sende NMEA fra GPS antennen inn på "NMEA inn" på det ene instrumentet og ta ut "NMEA ut" på det andre. Dette kopler du til plotteren. Da mener jeg at du også vil kunne få både vind data, dybde og sjøtemp avlest på plotteren.

 

Okey...jeg er med på hva du mener , men utifra tegninge vedr. tilkobling på instrumentene kan jeg kun se at Autopiloten og gps vil ha "inn" signal fra gps antennen . De andre pluggene er jo "seatalk" bus og det framgår ikke at en kan få nmea ut fra disse ?

Men for og si det sånn , sensorene som skal anngi vind/dybde og temp har jeg ikke så akkurat disse funksjonene kan jeg klare meg uten . Virker autopiloten med kun nmea "inn" er jeg egentlig godt fornøyd :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, da har jeg misforstått. Trodde du hadde vind og dybde og logg instrumenter også.

Så da blir ikke den koplingen aktuell.

 

Da koples GPS signalet fra antennen til plotter og VHF (evt. til VHF via plotter) og du kopler NMEA 0183 fra plotter mot autopiloten. Definer utgangen på plotteren til å sende de riktige setningene til autopiloten så burde det funke bra.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har man Seatalk nettverk og ønsker NMEA inn til eller fra dette - er E85001 tingen. Hadde samme i forrige båt.

Kjørte GPS antenna inn på den og tok ut NMEA som inneholdt alle signaler posn/vind/dybde/logg/sjøtemp osv. til alle lyttere (plotter, PC, VHF m.fl.) via en NMEA splitter.

 

Men en slik boks har du vel ikke behov for ?

SeaTalk nettet ditt vel ikke i bruk til noe ettersom du har separat plotter og GPS antenne ?

 

 

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Nei , tror ikke jeg trenger den boxen , det går jo klart fram i manualen at den leser NMEA data input !

Men...hvorfor leser ikke autopiloten gjennom seatalk kabelen fra GPS instrumentet(ST50) som er koblet til kartplotterens TX kanal , seatalk er jo et "bus" system som skal formidle alle data i kabelen mellom instrumentene ??

 

kansje jeg kun trenger å sette utgangen på plotteren til rett "setning" :confused: , vel.. jeg skal bort i båten i morgen å investigere litt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette var en flott o lærerik tråd.

Jeg har selv en liten eldre ST2000 som jeg etter litt fikling fikk koplet til GPS via NMEA 0183. og styrte etter waypoints og ruter.

 

Hvis du ønsker at ST6000 skal styre etter waypoints og ruter, har du ikke bruk for den gamle GPS som GeirT skriver. Waypointene skaper du jo i plotteren.

 

Kople NMEA 0183 mellom Plotter og ST6000 som GeirT beskriver. velg rett protokoll (hastighet og 0183 variant) i plotter. I mange plottere kan du velge ferdige oppsett for autopilot. Som regel er ikke autopilotene kresne. de bare forkaster setninger de ikke har bruk for.

 

Hvis det likevel ikke fungerer i waypiont mode kan det være at waypointnavnene er for lange.

NMEA std definerer visstnok at navnene skal være maks 4 tegn, evt også at de kun skal være tall.

De første Autohelmene holdt seg til standarden. Forsøk derfor å lage noen waypoints med kun fire bokstaver og lenk de sammen til en rute og test ST6000 i WP mode. Evt gjør det samme men med kun fire tall i WPnavnet.

 

ST50 loggen kan du sikkert kople til ST6000 i tillegg. Men det er ikke sikkert det er nødvendig hvis plotteren sender speed over ground på NMEA 0183

Håper du lykkes. Det er ganske fasinerende å se Autopiloten finne frem nesten på egenhånd.

Redigert av Runner (see edit history)

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Dette var en flott o lærerik tråd.

 

Hvis du ønsker at ST6000 skal styre etter waypoints og ruter, har du ikke bruk for den gamle GPS som GeirT skriver. Waypointene skaper du jo i plotteren.

 

 

 

Takker for info :thumbsup:

Var en tur i båten igår , men tidsklemma lot meg ikke løsne fortøyningen så noe test uteble desverre , Men..jeg oppdaget at Autopiloten faktisk var tilkoblet plotteren , kabelen som jeg trodde gikk mellom plotter og GPS (ST50)gikk mellom plotter og Autopilot :smiley:

 

Så...det eneste jeg gjorde var å plotte en rute med Waipoints og så trykke "GoTo" , jeg så da at Autopiloten og GPS kom opp med ny info i display , og konklusjonen ble da at her var det kommunikasjon :smiley:

Jeg skal nå finlese manualen til Autopiloten og gleder meg til videre testing på sjøen

 

:smiley: :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trykker du Go-To knappen betyr det at du vil båten skal gå i rett linje til stedet der cursor'en befinner seg.

Kan være grei funksjon når du ikke har laget rute. Da legger du cursoren

på neste sted du vil styre mot/gå til og trykker Go-to.

Skal du kjøre etter en rute, må du velge rute og starte den.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...