Jump to content

Stål eller alminium prop.?


b-e-p

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Siden mitt planlagte motorbytte mest sannsynlig går til hel....... :headbang:

Satser jeg i hvertfall på å få maks ut av den jeg har. Har hørt at stålpropeller skal gi større fart

enn aluminiumspropeller. Kanskje litt bedre økonomisk drift også :confused:

Andre fordeler / ulemper ???? ( Gjelder planende båt )

Sikkert mange her som vet litt om dette :yesnod:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Fordeler med stålpropell:

1. Har vesentlig bedre virkningsrad enn en aluminuums propell.

2. Bedre fartsegenskaper.

3. Bedre drivstofføkonomi.

4. Tåler bedre yttre påkjenninger som urenheter i vannet.

5. Ser flott ut

 

Ulempene med stålpropell:

1. Vesentlig dyrere i innkjøp.

2. Er ikke laget av A4 rustfritt stål, dvs enkelte propeller ruster.

3. Dyrt ved grunnstøting.

 

 

Anbefaler å bruke stålpropell pga bedre totaløkonomi.

 

:smash:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Fordeler med stålpropell:

1. Har vesentlig bedre virkningsrad enn en aluminuums propell.

2. Bedre fartsegenskaper.

3. Bedre drivstofføkonomi.

4. Tåler bedre yttre påkjenninger som urenheter i vannet.

5. Ser flott ut

 

Ulempene med stålpropell:

1. Vesentlig dyrere i innkjøp.

2. Er ikke laget av A4 rustfritt stål, dvs enkelte propeller ruster.

3. Dyrt ved grunnstøting.

Anbefaler å bruke stålpropell pga bedre totaløkonomi.

 

:smash:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg hadde std Mercruiser alu prop påvår Nidelv 690. Byttet til Balistiv stålpop, og forventet 2-3 knop mer toppfart. Prop kostet ca 4500 kroner. Fasiten ble 1,5 knop mer toppfart samt at propellen var mer kilen å trimme - den hadde en lei tendens til å kavitere. Dette kan skyldes at Balistic har kuppede blader (?)
Link to post

Jeg hadde std Mercruiser alu prop påvår Nidelv 690. Byttet til Balistiv stålpop, og forventet 2-3 knop mer toppfart. Prop kostet ca 4500 kroner. Fasiten ble 1,5 knop mer toppfart samt at propellen var mer kilen å trimme - den hadde en lei tendens til å kavitere. Dette kan skyldes at Balistic har kuppede blader (?)

<{POST_SNAPBACK}>

For å si det slik så er det ikke lett å finne den ”perfekte” propell for din/min båt.

 

Link til propell generator:

http://www.mercurymarine.com/prop_selector

 

I dag bruker jeg en propell som jeg var helt sikker på ikke ville passe til min motor (2 tommer større i stigning en det tabellene anbefaler), men den sitter som støpt i vannet. Måtte samtidlig heve motoren til maks høyde. Har hevet motoren så mye at kavitasjonsplaten ligger ca 18 cm over bunen på kjølen, det trudde jeg heller ikke ville virke.

 

Så det er mange muligheter til å få det både bra og dårlig.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Jeg hadde std Mercruiser alu prop påvår Nidelv 690. Byttet til Balistiv stålpop, og forventet 2-3 knop mer toppfart. Prop kostet ca 4500 kroner. Fasiten ble 1,5 knop mer toppfart samt at propellen var mer kilen å trimme - den hadde en lei tendens til å kavitere. Dette kan skyldes at Balistic har kuppede blader (?)

<{POST_SNAPBACK}>

Høres merkelig ut... En stålpropeller kaviterer vanligvis mye mindre enn en aluminiums propeller. Kan derfor heves, og får dermed mindre motstand i vannet. Med høyere fart og mindre drivstoffregning som resultat :smiley:

 

En annen fordel med stål er bedre akselerasjon, samt roligere gange i vannet (mindre hvirvling rundt propellen).

 

Men det med rett type og størrelse er en vitenskap, jeg kan anbefale Winrace. Her er en link med litt info (de er ikke i internettalderen ennå). Olle Terjesen er en autoritet på propellere. Båter med hans propellere har satt ganske så mange verdensrekorder.

Hans kompetanse brukes bl.a av Mercury. Og så har han levert propeller til min Suzuki DF140. :cool:

Link to post

Har en daycruiser på 37 fot som veier ca 9 tonn med fulle tanker. Har 2 stk Kad 42p(230hk) og dp 290 drev. Byttet fra alu til stålpropeller i vår til den nette sum av 24000. Fikk ikke større fart men båten planer raskere og påvirkes nesten ikke av om det er 2 eller 10 personer ombord. Alu propellerne er for svake slik att bladene gir seg ved stor belastning. Om det er verdt det... :cool:

Link to post

Med min nåværende propell så øker farten bare med litt over en knop når jeg tilter drevet fra nederste til øverste posisjon ( litt før propellen begynner å "spinne") Er det normalt  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette r nok avhengig av hvilken båt du har og hvordan akterspeilet er(vinkel). min båt som er nokså tung går ikke noe vesentlig fortere om jeg trimmer ut drevene. De står på -7 når de er helt inne og jeg trimmer dem ut til -3 når båten går i plan. Ved grov sjø kan jeg like gjerne ha dem helt inne. Hovedsaken er vel att platen på drevet følger bunnen på båten når båten planer.

Link to post

Med min nåværende propell så øker farten bare med litt over en knop når jeg tilter drevet fra nederste til øverste posisjon ( litt før propellen begynner å "spinne") Er det normalt  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Drevets trimming påvirker først og fremst skroget vinkel mot sjøen. Tilter du drevet utover løftes baugen - og dermed båten ut av vannet. Dvs. du får mindre del av skroget i vannet - hvilket gjør at båten får mindre motstand - og farten øker. Trimmer du drevet inn presses baugen ned - hvilket gjør at motstanden i vannet blir større.

 

Optimal trimmingsvinkel på drevet er når du trimmer så mye ut at propellen nesten ventilerer og at båten ikke begynner å jage opp og ned i vannet. På vår Nidelv 690 trimmet jeg til båten gegynte å jage - så trimmet jeg litt inn. Da var det optimal trim på båten på flatt vann.

Link to post

Drevets trimming påvirker først og fremst skroget vinkel mot sjøen. Tilter du drevet utover løftes baugen - og dermed båten ut av vannet. Dvs. du får mindre del av skroget i vannet - hvilket gjør at båten får mindre motstand - og farten øker. Trimmer du drevet inn presses baugen ned - hvilket gjør at motstanden i vannet blir større.

 

Optimal trimmingsvinkel på drevet er når du trimmer så mye ut at propellen nesten ventilerer og at båten ikke begynner å jage opp og ned i vannet. På vår Nidelv 690 trimmet jeg til båten gegynte å jage - så trimmet jeg litt inn. Da var det optimal trim på båten på flatt vann.

<{POST_SNAPBACK}>

Bruker samme metode selv da jeg ikke har tilt indikator. Når båten er optimalt trimmet og det ikke er flatt hav må jeg være ganske aktiv med trimplan. Det kommer vel av at båten har ganske dyp V bunn.

Når jeg trimmer drevet fra laveste posisjon til optimal så øker omdreiningene med ca 400 / 500 omdreininger. Synes at en fartsøkning på ca 1,5 kn er lite i forhold til dette. Håper en stålpropell kan gi meg et par kn til :confused:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Bruker samme metode selv da jeg ikke har tilt indikator. Når båten er optimalt trimmet og det ikke er flatt hav må jeg være ganske aktiv med trimplan. Det kommer vel av at båten har ganske dyp V bunn.

Når jeg trimmer drevet fra laveste posisjon til optimal så øker omdreiningene med ca 400 / 500 omdreininger. Synes at en fartsøkning på ca 1,5 kn er lite i forhold til dette. Håper en stålpropell kan gi meg et par kn til :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Et par knop er realistisk, om du går for toppfart. Du kan også velge en stålpropeller i litt mindre dimensjon, og får da ca. samme toppfart som før, men mye bedre akselerasjon og evne til å uanstrengt gå med tung last. :yesnod:

 

Til de som har påhenger: du bør også alltid prøve å heve motoren ved overgang til stål. Da kan du muligens oppnå både 1-2 knop i toppen, bedre aks, mindre bensinforbruk samt bedre evne til tung last. Samtidig. :lol:

Link to post
  • 3 måneder senere...

Har en bayliner 2858 96 mod med en mercruser 4.2 l diesel 220 hk.Dette er ingen racerbåt men skulle ønske at jeg fikk mest mulig effekt ved valg av propell.Hva kan den optimale propellen være?Har prøvd en lett og en tung men får feil turtall.3600 rpm står det i boka at jeg kan ha.Kan jo ikke kjøpe propeller i øst og vest.Drevet er bravo 2,med diesel utveksling

Link to post

Snakk med Progress Ingenørfirma. De har mye propellere og kan sikkert hjelpe deg på veien. Men jeg har hørt at valg av propeller er mye "prøve og feiling"

Progress

Stål eller alu er også et spørsmål om pris. Min erfaring er at stål koster det dobbelte av aluminium. Jeg byttet fra alu til stål på Bitteliten II (Nidelv 690) og fikk 1-1,5 knop mer toppfart og litt bedre aks. Men egentlig var det helt marginal forskjell.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
  • 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...