b-e-p Startet 7.Mars.2003 Link til dette innlegget Startet 7.Mars.2003 En Draco 25 TC med dobbel instalasjon AQ145 har nå standard aleminiums propeller, hvor mye forbedring kan man rekne med å bytte til stål prop. Er det vert pengene? Takker for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Siden mitt planlagte motorbytte mest sannsynlig går til hel....... Satser jeg i hvertfall på å få maks ut av den jeg har. Har hørt at stålpropeller skal gi større fart enn aluminiumspropeller. Kanskje litt bedre økonomisk drift også Andre fordeler / ulemper ???? ( Gjelder planende båt ) Sikkert mange her som vet litt om dette Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
John_Kr Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Fordeler med stålpropell: 1. Har vesentlig bedre virkningsrad enn en aluminuums propell. 2. Bedre fartsegenskaper. 3. Bedre drivstofføkonomi. 4. Tåler bedre yttre påkjenninger som urenheter i vannet. 5. Ser flott ut Ulempene med stålpropell: 1. Vesentlig dyrere i innkjøp. 2. Er ikke laget av A4 rustfritt stål, dvs enkelte propeller ruster. 3. Dyrt ved grunnstøting. Anbefaler å bruke stålpropell pga bedre totaløkonomi. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bitteliten Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Fordeler med stålpropell: 1. Har vesentlig bedre virkningsrad enn en aluminuums propell. 2. Bedre fartsegenskaper. 3. Bedre drivstofføkonomi. 4. Tåler bedre yttre påkjenninger som urenheter i vannet. 5. Ser flott ut Ulempene med stålpropell: 1. Vesentlig dyrere i innkjøp. 2. Er ikke laget av A4 rustfritt stål, dvs enkelte propeller ruster. 3. Dyrt ved grunnstøting. Anbefaler å bruke stålpropell pga bedre totaløkonomi. <{POST_SNAPBACK}> Jeg hadde std Mercruiser alu prop påvår Nidelv 690. Byttet til Balistiv stålpop, og forventet 2-3 knop mer toppfart. Prop kostet ca 4500 kroner. Fasiten ble 1,5 knop mer toppfart samt at propellen var mer kilen å trimme - den hadde en lei tendens til å kavitere. Dette kan skyldes at Balistic har kuppede blader (?) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Jeg hadde std Mercruiser alu prop påvår Nidelv 690. Byttet til Balistiv stålpop, og forventet 2-3 knop mer toppfart. Prop kostet ca 4500 kroner. Fasiten ble 1,5 knop mer toppfart samt at propellen var mer kilen å trimme - den hadde en lei tendens til å kavitere. Dette kan skyldes at Balistic har kuppede blader (?) <{POST_SNAPBACK}> For å si det slik så er det ikke lett å finne den ”perfekte” propell for din/min båt. Link til propell generator: http://www.mercurymarine.com/prop_selector I dag bruker jeg en propell som jeg var helt sikker på ikke ville passe til min motor (2 tommer større i stigning en det tabellene anbefaler), men den sitter som støpt i vannet. Måtte samtidlig heve motoren til maks høyde. Har hevet motoren så mye at kavitasjonsplaten ligger ca 18 cm over bunen på kjølen, det trudde jeg heller ikke ville virke. Så det er mange muligheter til å få det både bra og dårlig. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Andy Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Jeg hadde std Mercruiser alu prop påvår Nidelv 690. Byttet til Balistiv stålpop, og forventet 2-3 knop mer toppfart. Prop kostet ca 4500 kroner. Fasiten ble 1,5 knop mer toppfart samt at propellen var mer kilen å trimme - den hadde en lei tendens til å kavitere. Dette kan skyldes at Balistic har kuppede blader (?) <{POST_SNAPBACK}> Høres merkelig ut... En stålpropeller kaviterer vanligvis mye mindre enn en aluminiums propeller. Kan derfor heves, og får dermed mindre motstand i vannet. Med høyere fart og mindre drivstoffregning som resultat En annen fordel med stål er bedre akselerasjon, samt roligere gange i vannet (mindre hvirvling rundt propellen). Men det med rett type og størrelse er en vitenskap, jeg kan anbefale Winrace. Her er en link med litt info (de er ikke i internettalderen ennå). Olle Terjesen er en autoritet på propellere. Båter med hans propellere har satt ganske så mange verdensrekorder. Hans kompetanse brukes bl.a av Mercury. Og så har han levert propeller til min Suzuki DF140. Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Har en daycruiser på 37 fot som veier ca 9 tonn med fulle tanker. Har 2 stk Kad 42p(230hk) og dp 290 drev. Byttet fra alu til stålpropeller i vår til den nette sum av 24000. Fikk ikke større fart men båten planer raskere og påvirkes nesten ikke av om det er 2 eller 10 personer ombord. Alu propellerne er for svake slik att bladene gir seg ved stor belastning. Om det er verdt det... Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Med min nåværende propell så øker farten bare med litt over en knop når jeg tilter drevet fra nederste til øverste posisjon ( litt før propellen begynner å "spinne") Er det normalt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
håvar Svart 12.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2005 Med min nåværende propell så øker farten bare med litt over en knop når jeg tilter drevet fra nederste til øverste posisjon ( litt før propellen begynner å "spinne") Er det normalt <{POST_SNAPBACK}> Dette r nok avhengig av hvilken båt du har og hvordan akterspeilet er(vinkel). min båt som er nokså tung går ikke noe vesentlig fortere om jeg trimmer ut drevene. De står på -7 når de er helt inne og jeg trimmer dem ut til -3 når båten går i plan. Ved grov sjø kan jeg like gjerne ha dem helt inne. Hovedsaken er vel att platen på drevet følger bunnen på båten når båten planer. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 Med min nåværende propell så øker farten bare med litt over en knop når jeg tilter drevet fra nederste til øverste posisjon ( litt før propellen begynner å "spinne") Er det normalt <{POST_SNAPBACK}> Drevets trimming påvirker først og fremst skroget vinkel mot sjøen. Tilter du drevet utover løftes baugen - og dermed båten ut av vannet. Dvs. du får mindre del av skroget i vannet - hvilket gjør at båten får mindre motstand - og farten øker. Trimmer du drevet inn presses baugen ned - hvilket gjør at motstanden i vannet blir større. Optimal trimmingsvinkel på drevet er når du trimmer så mye ut at propellen nesten ventilerer og at båten ikke begynner å jage opp og ned i vannet. På vår Nidelv 690 trimmet jeg til båten gegynte å jage - så trimmet jeg litt inn. Da var det optimal trim på båten på flatt vann. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 Drevets trimming påvirker først og fremst skroget vinkel mot sjøen. Tilter du drevet utover løftes baugen - og dermed båten ut av vannet. Dvs. du får mindre del av skroget i vannet - hvilket gjør at båten får mindre motstand - og farten øker. Trimmer du drevet inn presses baugen ned - hvilket gjør at motstanden i vannet blir større. Optimal trimmingsvinkel på drevet er når du trimmer så mye ut at propellen nesten ventilerer og at båten ikke begynner å jage opp og ned i vannet. På vår Nidelv 690 trimmet jeg til båten gegynte å jage - så trimmet jeg litt inn. Da var det optimal trim på båten på flatt vann. <{POST_SNAPBACK}> Bruker samme metode selv da jeg ikke har tilt indikator. Når båten er optimalt trimmet og det ikke er flatt hav må jeg være ganske aktiv med trimplan. Det kommer vel av at båten har ganske dyp V bunn. Når jeg trimmer drevet fra laveste posisjon til optimal så øker omdreiningene med ca 400 / 500 omdreininger. Synes at en fartsøkning på ca 1,5 kn er lite i forhold til dette. Håper en stålpropell kan gi meg et par kn til Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bitteliten Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 Jeg diskuterte propellervalg med Prorgressing ganske inngående før jeg kjøpte. HAdde inntrykk av at de hadde greie på dette. De gir også mulighet for at man tester ny propell før man bestemmer seg - hvilket alle som selger propeller bør akseptere - for det er ingen som vet hvordan propellen funker før man har testet. Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 Bruker samme metode selv da jeg ikke har tilt indikator. Når båten er optimalt trimmet og det ikke er flatt hav må jeg være ganske aktiv med trimplan. Det kommer vel av at båten har ganske dyp V bunn. Når jeg trimmer drevet fra laveste posisjon til optimal så øker omdreiningene med ca 400 / 500 omdreininger. Synes at en fartsøkning på ca 1,5 kn er lite i forhold til dette. Håper en stålpropell kan gi meg et par kn til <{POST_SNAPBACK}> Et par knop er realistisk, om du går for toppfart. Du kan også velge en stålpropeller i litt mindre dimensjon, og får da ca. samme toppfart som før, men mye bedre akselerasjon og evne til å uanstrengt gå med tung last. Til de som har påhenger: du bør også alltid prøve å heve motoren ved overgang til stål. Da kan du muligens oppnå både 1-2 knop i toppen, bedre aks, mindre bensinforbruk samt bedre evne til tung last. Samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 13.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2005 Link til propell generator: http://www.mercurymarine.com/prop_selector <{POST_SNAPBACK}> Noen som vet om slik generator for Volvo Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
skinni Svart 26.April.2005 Link til dette innlegget Svart 26.April.2005 Har en bayliner 2858 96 mod med en mercruser 4.2 l diesel 220 hk.Dette er ingen racerbåt men skulle ønske at jeg fikk mest mulig effekt ved valg av propell.Hva kan den optimale propellen være?Har prøvd en lett og en tung men får feil turtall.3600 rpm står det i boka at jeg kan ha.Kan jo ikke kjøpe propeller i øst og vest.Drevet er bravo 2,med diesel utveksling Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.April.2005 Link til dette innlegget Svart 26.April.2005 (redigert) Snakk med Progress Ingenørfirma. De har mye propellere og kan sikkert hjelpe deg på veien. Men jeg har hørt at valg av propeller er mye "prøve og feiling" Progress Stål eller alu er også et spørsmål om pris. Min erfaring er at stål koster det dobbelte av aluminium. Jeg byttet fra alu til stål på Bitteliten II (Nidelv 690) og fikk 1-1,5 knop mer toppfart og litt bedre aks. Men egentlig var det helt marginal forskjell. Redigert 26.April.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TB22 Svart 5.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2015 Par kjappe spm. Komposittpropell, er det blanding av diverse metaller?. Har en Tohatsu 2T 40 hk 98m og lurer på å bytte ut den orginale propellen. Turtallet ligger oppunder 6000 og virker som om den blir tynet ut max. Når 27 knop med en hobby 430 sport 98 mod. Propellen har noen hakk og sår men har slipt ned de værste. Sitér dette innlegget Drivstoffpriser V2.0 Link to post
småbåtentusiasten Svart 6.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2015 Ikke metall, nei. Dette er et eksempel på materiale i kompositt, siste generasjon er med fibre for større styrke. http://propulse.se/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.