DieselDahl Startet 13.September.2011 Link til dette innlegget Startet 13.September.2011 Jeg har en mercruiser 383 i min hydrolift F-23 og vurderer litt trimming for å få en motor som yter optimalt til denne båten. Motoren er nybygd rullekam med pre-vortec topper (støpenummer:14102198), holley 750cfm, standard ventiler, standard eksos, thunderbolt IV. Har Bravo I 1,65:1 og har ikke valgt propell ennå. Hva er det som er saliggjørende i en så lett båt? Den gjør 50 knop med 262cid og burde tåle en hvassere trimming. Bør jeg ha større ventiler? Vortec, fastburn, porting, alutopper? Hvilken kam jeg har vet jeg ikke ennå, tenkte å måle den snart. Med denne veiven (3,75") er det lite klaring til kammen og jeg bør vel ha 1,6 vippearmer, rullevipper? Hvilke ventilfjærer? Hadde vært interessant med tips om hva som hjelper denne motoren til effekt, og hva som trengs for holdbarheten. Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 13.September.2011 Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Ta kontakt med Skinne gutta i Skjeberg, neppe noen som overgår de når det gjelder v8 bensin. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 13.September.2011 Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Det er en vestlenning som skrev boka "Ka det e, det er vri" Håndskrivd og håndtegnede skisser. A4 på noen hundre sider. det står det meste om smallblock tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 13.September.2011 Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Skarpere kammer ville jeg si, så større ventiler. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
-stig- Svart 13.September.2011 Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Trykkluft :) enkel og grei vinner! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Skal ikke ha kunstig åndredrett nei, hehe. Det sorterer ikke under trimming i min verden. Sitér dette innlegget Link to post
Asbjørn2 Svart 13.September.2011 Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Enig med Stig, sett på en turbo eller to. Det er den billigste måten å få dratt ut en god del mer hester. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Vel, jeg har sett noen sånne overladede maskiner og de står mye og venter på deler.... Jeg er ikke ute etter 600hk, da hadde jeg satt inn bigblock. Det jeg vil er å tilpasse motoren til en slik båt, med riktig kam; prop; rockers; valves; headers ++++ og da trenger jeg å finne ut hva som lugger i en standard SB. Jeg trenger ikke mere dreimoment egentlig, bare å få kurven rett. Også kan jeg få 1000-1200rpm mer med de nødvendige delene. Dette er et morroprosjekt i en bestemt ramme! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.September.2011 Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Du får nok mye synsing her. Personlig ville jeg snakket med Sarpsborg Motor. De leverer deler til forskjellige trimmingsgrader. Om du ikke ønsker å gjøre jobben selv, så ville jeg hørt med eksempelvis Sarpsborg Motorverksted, ikke det samme som Sarpsborg Motor. Foretaket som er nevnt i inlegg over måtte jeg en gang trekke for Forbruksrådet, og vant. Allikevel greide de en juks til. En viss forsiktighet tilrådes. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Takk for det Hulda, det går bra med litt synsing, jeg klare fint å sile Ellers så har jeg drevet med motorsport endel år og kjenner mange motortrimmere. Skinne er godt kjent og da særlig for sine ekstremmotorer, Det skal ikke jeg ha. Jeg skrur selv og er ikke redd for å måtte padle til land Tenkte kanskje at noen har spesiellt god greie på gode spesifikasjoner i båt, trimme skal jeg gjøre selv, men det er greit med litt erfaring om hva som gir verdi og hva som bare er bling. Har sett endel meninger om kamtider m.m. og det påstås at porting ikke bør gjøres, kun glatting av overganger o.l. Har også lest at alutopper hjelper mye på toppeffekt, men da trengs ferskvannskjøling. Skal selvfølgelig suge litt info hos noen motorbyggere også. Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 13.September.2011 Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Hvilken kompresjon har du? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 13.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Er ikke helt sikker, men tror det er 9,4 Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 13.September.2011 Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 (redigert) Du vil ikke ha det ene men det andre. Motoren effekt er dreimoment x turtall. Så du må øke enten det ene eller det andre. Klassisk trimming av sugemotorern er nå å ha rette toppene og øke turtallet ja. Så det enkle svaret på overskriften blir å øke turtallet Redigert 13.September.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 13.September.2011 Link til dette innlegget Svart 13.September.2011 Nå skriver du jo veldig lite detaljer om motoren, og eg er begynnt å bli veldig rusten på dette feltet. Men en ting har eg lært og det er at det er kombinasjonen (samspillet) imellom alle deler i motoren som gir sluttresultatet. Det hjelper ikke å hive inn ett par verstingdeler her og der, det kan faktisk resultere i færre hk/nm. Leste veldig mye litteratur ang. dette i ung alder og dette var favoritten: http://shop.carbonpressonline.com/ + noen bøker for small og big block i tillegg + noen tusentals hot rod blad. (for min del enda det opp med bla. 462 LS7 og lystgass i 69 Camaro) Kompresjon på noe under 10-1 har jo også sine begrensninger, men for moderat trimming så skulle man jo tro det var mulig å få det til. Eg kjørte på 11.0-1 på handelsbensin uten problem, men det er 12 år siden og bensinen har ikke blitt bedre. Større ventiler har jo også sin begrensning på små boringer da fks. ventilen kommer veldig nær sylingerveggen. Tror nok mye av hemlighetene i dag ligg i toppene / innsug/ forgasser / inspr. etc. Man må selvfølgelig ha en tilpassa kamaksel osv.osv. For min del ble det en 850 med ett godt innsug som eg stort sett kun portmatcha (prøver å få rettest mulig kanaler + at åpningen skal bli mindre til nærmere ventil man kommer slik at man har max hastighet på lufta når den går inn i sylinder). Fjerning av skarpe kanter på stempeltopp og forbrenningskammer. Så oppmåling av alle brennkammer til korrekkt cc.++++++++ Er vel enig med Plutonium at du bør øke turtallet selv om dette ikke er det mest optimale for stroka motorer. Disse kombinasjonene kan være ganske fintfølende så eg hadde brukt litt tid å studere andre kombinasjoner/bremsinger og sammenlikna med din kombinasjon. Da må du selvfølgelig vite eksakt hva du har selv. Synest å huske du skrev noe om fart og turtall i en tråd her for ikke så lenge siden??????? Ellers burde du kanskje ta en prat (im) med Elvira II på forumet her ? Meiner han kjørte mye (og fort) med small block i sin ungdom !! Du finn han helt ned på siden her: https://baatplassen.no/i/topic/74068-noen-amcar-interesserte-baatplassen-folk-her/page__st__60 Her er litt til sammenlikning: http://www.enginefactory.com/marine.htm http://www.chevelles.com/forums/archive/index.php/t-121321.html Og så er det jo bare å søke. Er jo så mye snadder å velge i på ettermarkedet nå for tiden (eg har ikke turt å søke på mange år, redd for å få tilbakefall) natta.. Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 14.September.2011 Link til dette innlegget Svart 14.September.2011 mer motorvolum er den aller beste måten å trimme ,da slipper du mer turtall.Motoren blir sterkere på alle turtallsområder.prøv å få tak i ei veiv med lenger slaglengde Sitér dette innlegget Link to post
GlennIversen Svart 14.September.2011 Link til dette innlegget Svart 14.September.2011 Du kan jo kontakte sarpsborg motor, eller så har du jo Aarnes , Amerikanske bildeler og U.S Autoparts. Sistnevnte har også de siste årene fått opp øyene for Marine deler. Dette er de jeg kan komme på i farta, er noen år siden jeg drev med amcar selv. Sitér dette innlegget Ha en fin dag Link to post
Norfront Svart 14.September.2011 Link til dette innlegget Svart 14.September.2011 Holley har en "plug-kompatibel" injection enhet med doble pumper, som kan monteres direkte på festet til den eksisterende forgasseren. Det vil trolig være den enkleste og billigste trimmingen, og som også er ganske "safe" da den ikke berører motorens mekanisk bevegelige deler. Effektøkningen er formiddabel! Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 14.September.2011 Link til dette innlegget Svart 14.September.2011 (redigert) Er motoren relativt lite kjørt i timer er det enkleste å montere et kompressorkit . koster gjerne ikke mere enn det det koster i alle trimdeler man trenger for å få max ut av motoren samt at gjerne dreimomentet blir litt høyere som er kjekt når man skal kjøre med store propeller... Kompressorerkit fåes i staten fra rundt 15ooo for alt... har du forgassermotor trenger du en blowthru forgasser som du kjøper for 3000,- på Jegs.com i statene... Redigert 14.September.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 (redigert) Det er noe Link sånn omtrent jeg tenker på. Å montere kompressor, lystgass, en annen større motor o.l. er ikke å trimme. For å bygge om min motor trenger jeg andre topper med større ventiler og bedre porter og brennkammer, et dualplane highrise innsug som passer og som hjelper på turtallsvillighet, en kamaksel i denne gata her, steel roller vippearmer med 1,6 giring, og et nytt pakningssett. Kanskje et annet tenningssystem også. Motorens underdel skal ha riktig spec og skal fint tåle 6000rpm. Any ideas? Forøvrig er det ikke plass til noen kompressor, jeg vurderer forresten også noen skikkelige eksosmanifolder og silent-choise eksos. Redigert 18.September.2011 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 18.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Denne claimer 435 ft-lbf@4000rpm og 400hp@5800rpm. Den skal dra godt fra 1500rpm og er forsåvidt ikke noe ekstremt trimma. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 18.September.2011 Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Vil bare nevne at en god venn har en Seamaster32 med 2x350 motorer i, når han kjøpte båten satt det 2 kompressormatede 350er oppi. Han ble stort sett nødt til å kjøre på en motor, den andre var som regel i stykker! Dette er en kar som tar vare på tingene sine og pen kjøring! Etter min mening har ikke overlading noe å gjøre på amerikanske V8 båtmotorer! Det blir bare plunder og heft! En god flowprep av topplokk, annen forgasser, større ventiler og en hissigere kam vil nok gjøre susen! Bare pass på at kjølingen er god nok og at motoren blir kvitt eksosen lett! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Christensen Svart 18.September.2011 Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Kompressorerkit fåes i staten fra rundt 15ooo for alt... har du forgassermotor trenger du en blowthru forgasser som du kjøper for 3000,- på Jegs.com i statene... De fleste kompressormatede V8er har forgasseren montert oppå kompressoren slik at den suger på vanlig måte gjennom den, men man komprimerer ferdigblandet luft og bensin!! det hender det smeller! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
DieselDahl Svart 18.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 En god flowprep av topplokk, annen forgasser, større ventiler og en hissigere kam vil nok gjøre susen! Bare pass på at kjølingen er god nok og at motoren blir kvitt eksosen lett! Nettopp! Det er en motor som puster letter på høyt turtall og som tåler litt turtall jeg vil ha. En Hydrolift 23 vil ikke dra mye nytte av kompressor uansett. 6,3 liter skulle holde for å få denne opp i fart selv med litt trimming, og det er tydelig at flere selger slike motorer med 400+ hester. Vi er dog i grenseland når det gjelder kompresjon, oktantall og varmgang med ståltopper. Aluminiumstopper kan du gå lenger med, men da trengs closed cooling. Sitér dette innlegget Link to post
bukt Svart 18.September.2011 Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 (redigert) De fleste kompressormatede V8er har forgasseren montert oppå kompressoren slik at den suger på vanlig måte gjennom den, men man komprimerer ferdigblandet luft og bensin!! det hender det smeller! Derfor bruker man en blow thru forgasser så er dette eliminert En Hydrolift 23 vil ikke dra mye nytte av kompressor uansett. På en bekjent sin 22fot goldfish så økte den toppfart med 11knop ifra 59 til 70 knop med lav utveksling på standardmotor så ikke mye overlading... Ville fått rundt samme økning på din båt og da de ikke er så ulike... På kamerat sin forrige 26fot scarab økte farten ifra 50knop til 67knop med kompressor med standard Motor... Forrige båt hadde vanlig trim som funket bra men med kompressor hadde jeg fått litt mer dreimoment ifølge de vitende på dette.... Redigert 18.September.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 18.September.2011 Link til dette innlegget Svart 18.September.2011 Ingen tvil om at effekt og hastighet øker med kompressor på, men antall båtimer på sjøen går drastisk ned!! Mekketimer derimot får du nok av! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.