000 Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Det var jaggu et langdrygt prosjekt dette. Det du skal ha er 062 GM topper. Altså Vortec topper i stål. Rikeslig bra nok og det beste man får innen rimelighetens grenser og er perfekt kompromiss mht kostnad og effekt. Begrensingen vil ikkje ligge i toppene med slike men heller kvaliteten på resten. Hold deg under .460" løft. og ikkje tenk på noe porting eller annen fikling med de . De ordinære eksosmanifoldene med over 100' knekk på er ikkje akkurat perfekt for høy effekt og kan nok med fordel byttes ut til noe performance greier. Du får greit 400 hk ut av dette Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 27.November.2017 Link til dette innlegget Svart 27.November.2017 Allan E skrev On 13.9.2011 at 22.00: Det er en vestlenning som skrev boka "Ka det e, det er vri" Håndskrivd og håndtegnede skisser. A4 på noen hundre sider. det står det meste om smallblock tror jeg. Jan Arne Marcussen - Bergenser, trur eg. Boka er årgang 2007 og har ISBN 978-82-303-0880-6 ca 550 sider. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 28.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 Knurrbart skrev for 9 timer siden: Det var jaggu et langdrygt prosjekt dette. Det du skal ha er 062 GM topper. Altså Vortec topper i stål. Rikeslig bra nok og det beste man får innen rimelighetens grenser og er perfekt kompromiss mht kostnad og effekt. Begrensingen vil ikkje ligge i toppene med slike men heller kvaliteten på resten. Hold deg under .460" løft. og ikkje tenk på noe porting eller annen fikling med de . De ordinære eksosmanifoldene med over 100' knekk på er ikkje akkurat perfekt for høy effekt og kan nok med fordel byttes ut til noe performance greier. Du får greit 400 hk ut av dette Langdrygt kan du godt si, sånn går det med flytting, husoppussing, garasjebygging samt en jr som driver med motorsport. Men jeg gir ikke opp, Har fått bygd meg et brukbart verksted nå så da er det gøy med no vinterprosjekt. Standard vortec topper til 350 har støpenummer 062 eller 906, disse er identiske så vidt jeg har funnet og er standard på marinemotorer fra 1996 Jeg har blueprintet et par av disse og artikkelen jeg linket til over bekrefter bare det jeg vet fra før, det er ikke sånn at det ikke er noe å hente her men siden de er svært bra emner skal man ikke porte mye før man gjør de dårligere. At det ikke ligger noen begrensing i toppene er direkte feil. Og at løft over .460" ikke gir noen virkning kan umulig stemme, men det er riktig at disse toppene ikke responderer like godt på høyt løft som en del andre. Jeg ville ha startet med Engine Quest topper neste gang, de har alle kvalitetene til standard Vortec topper og er billige men du kan bestille de med skrudde rocker studs, større ventiler og maskinert for større fjærer. Alt dette har jeg måttet gjøre med mine 062 topper for å kunne kjøre med en litt sprekere kam. Det hadde kostet mindre å kjøpe toppene ferdig modifisert, de kan da brukes med .600" ventilløft. Alle 383'er jeg har sett har hatt stor virkning av 1,6:1 vipper. Jeg har forresten Hi-Tek eksosmanifolder og 5" utløp over vann. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 (redigert) Det du hevder eg har sagt nå kan man jo lett sjå eg aldri har sagt. Om eg må ta fram teskje så får det heller være. Samt det du nå sier du har er slett ikkje det som står i trådens første innlegg. Eg forstod du hadde 260 ish hester og ikkje var ute etter 600 men snarere en varig motor og jevn effektkurve. Det har visst blitt tvert om nå .. Greit nok men ikkje lett å hjelpe når det blir slik. Det eg derimot kan sei er at du har allerede kommet feil ut om du har modifisert toppene. 062 og 906 er heller ikkje like. Poenget mitt ved å foreslå 062 er at du da lett får 400 hk rett ut av boksen og de vil vare like lenge som noe annet standard GM Redigert 28.November.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vantro Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 (redigert) Det du ønsker og vil finner du godt svar på om du ringer dette firma; http://skaugs.no Redigert 28.November.2017 av Vantro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 28.November.2017 Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 DieselDahl skrev for 7 timer siden: Jeg har forresten Hi-Tek eksosmanifolder og 5" utløp over vann. Fornøyd med Hi-tek eksosmanifoldene? Og bestilte du de rett fra Australia eller fant du en mellommann? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
DieselDahl Svart 28.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2017 Det husker jeg sannelig ikke. De er nok noe bedre enn de vanlige støpejernsmanifoldene men hadde jeg hatt tid og skikkelig utstyr hadde jeg laget noe selv med mye lenger rør før collectoren og ikke blandet inn kjølevannet men latt det gå i kappe helt ut. @Knurrbart, kan du dele med oss hva som er forskjell på 062 og 906 topper? Ellers vil jeg henstille til å lese hele tråden. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 30.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.November.2017 http://www.superchevy.com/how-to/97458/ Denne er fra 2003, det jeg har funnet om forskjell på støpenummer 062 og 906 vortec topper er at noen 906 topper ble levert med eksosventil seter i inconel som er frest annerledes, en såkalt one angle seat. Dette var en Heavy duty utgave som dessverre er mer restriktiv. De fleste 906 topper er allikevel like som 062 toppene med induksjonsherdede ventilseter og "Three angle valve seat". Mine 906 topper har ikke inserts og i tillegg er de frest opp til 2.02"/1.60" ventiler. Dette er en 383 og restriksjon i ventiler og kanaler blir ytterligere fremtredende. Det er også en metode for fresing av ventilseter som innebærer at man freser en radius. Dette gir bedre flow men er noe dårligere på varmeavledning slik at ventilene får høyere temperatur. Da brukes gjerne sodium-fylte eksosventiler. Angående volumetrisk effektivitet/fyllingsgrad så er det flere forhold som påvirker dette. Ikke bare er det tverrsnittet på en kanal som bestemmer hvor stor fløde som kan gå i den, det er også viktig med riktig lengde. Dette gjelder både innsugskanaler og eksoskanaler. En motor med stort volum, lavt turtall og trange ventiltider/ lite overlapp er mindre følsom for dette. Skal man trimme er avstemming av innsug og eksosanlegg noe av det som gir størst effekt. Kort fortalt gir den effektive lengden en virkning på et gitt turtallsområde. Et interessant eksempel er Chevrolet sin TPI motor. Corvette, Camaro m.fl. ble levert med denne som først kom som 305 og hadde voldsomt økt dreiemoment ift tidligere motorer. Den hadde fastburn topper (mye likt vortec) og et plenum-innsug med lange slanke kanaler. Problemet var at du fikk ikke noe særlig effekt ved trimming eller med større volum. Senere kom bl.a. Accel super-ram, et ettermarkeds innsug med vesentlig kortere runners som ga nesten like bra bånndrag og vesentlig høyere toppeffekt. Andre trimmere bygger om TPI med større kanaler. Et godt dual-plane innsug har dog vist seg å fungere godt på motorer opp til 6000-6500rpm, da med forgasser/TBI. Man kan betrakte luften i innsuget som et tog. Massen av dette hjelper på fyllingsgraden så lenge farten holdes oppe. Men både tverrsnittet , lengden og ujevnheter gir motstand. Det blir et kompromiss og som standard er motoren laget for å dytte en pick-up over prærien på et temmelig moderat turtall med lavest mulig forbruk. I en liten, lett og rask båt som egentlig hadde klart seg med halvparten så stor motor blir det interessant å få økt effekt i øvre turtallsområde uten å ofre for mye i midlere. Da må kanalene optimaliseres (portes) for å matche økt volum (383) og større ventiler (2.02"/1.60") og det må en annen kam til med større durasjon, og høyere løft. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 30.November.2017 Link til dette innlegget Svart 30.November.2017 Faxen skrev On 13.9.2011 at 22.03: Skarpere kammer ville jeg si, så større ventiler. yes, enig og så turbo, stor Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.