Jump to content

Trimming av GM smallblock, hva gir hester?

DieselDahl

Recommended Posts

Det var jaggu et langdrygt prosjekt dette. Det du skal ha er 062 GM topper.  Altså Vortec topper i stål.  Rikeslig bra nok og det beste man får innen rimelighetens grenser og er perfekt kompromiss mht kostnad og effekt.  Begrensingen vil ikkje ligge i toppene med slike men heller kvaliteten på resten. Hold deg under .460" løft. og ikkje tenk på noe porting eller annen fikling med de .  De ordinære eksosmanifoldene  med over 100' knekk på er ikkje akkurat perfekt for høy effekt og kan nok med fordel byttes ut til noe performance greier.  Du får greit  400 hk ut av dette  

Knurrbart skrev for 9 timer siden:

Det var jaggu et langdrygt prosjekt dette. Det du skal ha er 062 GM topper.  Altså Vortec topper i stål.  Rikeslig bra nok og det beste man får innen rimelighetens grenser og er perfekt kompromiss mht kostnad og effekt.  Begrensingen vil ikkje ligge i toppene med slike men heller kvaliteten på resten. Hold deg under .460" løft. og ikkje tenk på noe porting eller annen fikling med de .  De ordinære eksosmanifoldene  med over 100' knekk på er ikkje akkurat perfekt for høy effekt og kan nok med fordel byttes ut til noe performance greier.  Du får greit  400 hk ut av dette  

Langdrygt kan du godt si, sånn går det med flytting, husoppussing, garasjebygging samt en jr som driver med motorsport. Men jeg gir ikke opp, Har fått bygd meg et brukbart verksted nå så da er det gøy med no vinterprosjekt.

Standard vortec topper til 350 har støpenummer 062 eller 906, disse er identiske så vidt jeg har funnet og er standard på marinemotorer fra 1996

Jeg har blueprintet et par av disse og artikkelen jeg linket til over bekrefter bare det jeg vet fra før, det er ikke sånn at det ikke er noe å hente her men siden de er svært bra emner skal man ikke porte mye før man gjør de dårligere. At det ikke ligger noen begrensing i toppene er direkte feil. Og at løft over .460" ikke gir noen virkning kan umulig stemme, men det er riktig at disse toppene ikke responderer like godt på høyt løft som en del andre. Jeg ville ha startet med Engine Quest topper neste gang, de har alle kvalitetene til standard Vortec topper og er billige men du kan bestille de med skrudde rocker studs, større ventiler og maskinert for større fjærer. Alt dette har jeg måttet gjøre med mine 062 topper for å kunne kjøre med en litt sprekere kam. Det hadde kostet mindre å kjøpe toppene ferdig modifisert, de kan da brukes med .600" ventilløft. Alle 383'er jeg har sett har hatt stor virkning av 1,6:1 vipper.

Jeg har forresten Hi-Tek eksosmanifolder og 5" utløp over vann.

Det du hevder eg har sagt nå kan man jo lett sjå eg aldri har sagt. Om eg må ta fram teskje så får det heller være. 

Samt det du nå sier du har  er slett ikkje det som står i trådens første innlegg.  Eg forstod du hadde 260 ish hester og ikkje var ute etter 600 men snarere en varig motor og jevn effektkurve. Det har visst blitt tvert om nå .. Greit nok men ikkje lett å hjelpe når det blir slik. Det eg derimot kan sei er at du har allerede kommet feil ut om du har modifisert toppene. 062 og 906 er heller ikkje like.

Poenget mitt ved å foreslå 062 er at du da lett får 400 hk rett ut av boksen og de  vil vare like lenge som noe annet standard GM

Redigert av Knurrbart (see edit history)

Det husker jeg sannelig ikke. De er nok noe bedre enn de vanlige støpejernsmanifoldene men hadde jeg hatt tid og skikkelig utstyr hadde jeg laget noe selv med mye lenger rør før collectoren og ikke blandet inn kjølevannet men latt det gå i kappe helt ut. 

@Knurrbart, kan du dele med oss hva som er forskjell på 062 og 906 topper? Ellers vil jeg henstille til å lese hele tråden. 

http://www.superchevy.com/how-to/97458/

Denne er fra 2003, det jeg har funnet om forskjell på støpenummer 062 og 906 vortec topper er at noen 906 topper ble levert med eksosventil seter i inconel som er frest annerledes, en såkalt one angle seat. Dette var en Heavy duty utgave som dessverre er mer restriktiv. De fleste 906 topper er allikevel like som 062 toppene med induksjonsherdede ventilseter og "Three angle valve seat". Mine 906 topper har ikke inserts og i tillegg er de frest opp til 2.02"/1.60" ventiler. Dette er en 383 og restriksjon i ventiler og kanaler blir ytterligere fremtredende. Det er også en metode for fresing av ventilseter som innebærer at man freser en radius. Dette gir bedre flow men er noe dårligere på varmeavledning slik at ventilene får høyere temperatur. Da brukes gjerne sodium-fylte eksosventiler.

Angående volumetrisk effektivitet/fyllingsgrad så er det flere forhold som påvirker dette. Ikke bare er det tverrsnittet på en kanal som bestemmer hvor stor fløde som kan gå i den, det er også viktig med riktig lengde. Dette gjelder både innsugskanaler og eksoskanaler. En motor med stort volum, lavt turtall og trange ventiltider/ lite overlapp er mindre følsom for dette. Skal man trimme er avstemming av innsug og eksosanlegg noe av det som gir størst effekt. Kort fortalt gir den effektive lengden en virkning på et gitt turtallsområde. Et interessant eksempel er Chevrolet sin TPI motor. Corvette, Camaro m.fl. ble levert med denne som først kom som 305 og hadde voldsomt økt dreiemoment ift tidligere motorer. Den hadde fastburn topper (mye likt vortec) og et plenum-innsug med lange slanke kanaler. Problemet var at du fikk ikke noe særlig effekt ved trimming eller med større volum. Senere kom bl.a. Accel super-ram, et ettermarkeds innsug med vesentlig kortere runners som ga nesten like bra bånndrag og vesentlig høyere toppeffekt. Andre trimmere bygger om TPI med større kanaler. Et godt dual-plane innsug har dog vist seg å fungere godt på motorer opp til 6000-6500rpm, da med forgasser/TBI. Man kan betrakte luften i innsuget som et tog. Massen av dette hjelper på fyllingsgraden så lenge farten holdes oppe. Men både tverrsnittet , lengden og ujevnheter gir motstand. Det blir et kompromiss og som standard er motoren laget for å dytte en pick-up over prærien på et temmelig moderat turtall med lavest mulig forbruk. I en liten, lett og rask båt som egentlig hadde klart seg med halvparten så stor motor blir det interessant å få økt effekt i øvre turtallsområde uten å ofre for mye i midlere. Da må kanalene optimaliseres (portes) for å matche økt volum (383) og større ventiler (2.02"/1.60") og det må en annen kam til med større durasjon, og høyere løft. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...