Jump to content

Propell beregning Bayliner 2855 med Mercruiser 7,3 D-tronic


Tjompen

Recommended Posts

Basert på de slipberegningene jeg har på min båt skal du med 24P på din båt klare rundt 34 knop, noe som hørest fornuftig ut i mine ører. Har en kompis med samme motor og drev som deg på en searay 290, han klarer 32-33knop og det er en noe tyngre båt. Ville prøvd 4x3 blader. Her er et tips:

Finnkode: 28769515

Redigert av Bayer (see edit history)
Link to post

Hvis du ikke er sikker på om drevet har 1,81:1 utveksling så er det kanskje forklaringen på at farten er så lav.

Virker vel som drevet kanskje har 2,2:1 eller mere.

Jeg har Bravo3 1,81 med 20P og får 29 knop v/3800 rpm.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

En propellstørrelse fra 20P til 22P utgjør jo ca 10% fartsøkning ved samme turtall.

 

Ved nøyaktig måling så er det vel fullt mulig å fastslå utvekslingen. For 2,0:1 blir jo forholdet at når propellen har rotert 1 omdreining skal motor/inngående aksling ha rotert 2 omdreininger.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Begynner å tro jeg må bruke vinteren på og lete etter drev da:)

 

Hvorfor det? Denne båten bør gjøre over 30kn med 300hk. Du har for liten propell....er det ikke et mercruiser verksted i nærheten som du kan låne propell med for testing ? Hvis ikke, kjøp en billig brukt og prøv deg frem eller bruk propellkalkulator og legg inn nøyaktige opplysninger. Bayliner 2858 2000 modell med mercruiser 320 hk med B3 1.81 utveksling og 24 pitch går 36/37 kn. Burde gå på din også som er noe lettere, men ingenting er sikkert når det gjelder propell :lipseal:

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Den nye propellserien med 4+3 blad finnes opp til 30" stigning. Den gir dessuten litt ekstra skyv http://www.mercurymarine.com/propellers/elite/bravo-three/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja propell størrelser finnes det nok av;-) som det blir nevnt lengre opp er det bare å prøve seg frem, men holder en knapp på 24 evt. 26P til båten din( hvis d da stemmer at du har 1:81). Disse størrelsene er værtfall veldig populære på bruktmarkede. Alt. Er å få lånt seg en 26P og da finner du fort ut om du må opp eller ned i størrelse.

 

Må værtfall ikke slå deg til ro med 21 knop! Motoren jobber jo da med alt for høyt turtall for å i hele tatt holde den i plan, ikke gi deg før du bikker 30 knop

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...