Jump to content

Propell beregning Bayliner 2855 med Mercruiser 7,3 D-tronic


Tjompen

Recommended Posts

Sitat:

 

"Nå er nok ikke dette en riktig motorisering av en 2855 heller da dette monsteret av en motor gjør båten veldig tung i hekken...

Ville vurdert motorbytte jeg, for å få en mye mer harmonisk båt.

 

Er båten CE godkjent med denne motoren? "

 

 

Sitat slutt.

 

 

CE merkingen oppfattes merkelig nok feilaktig av mange som en godkjenning på et eller annet vedrørende produktet. Det er det IKKE. Det er kun en egenerklæring fra produsenten om at de mener produktet tilfredsstiller de normer, standarder eller regelverk det er produsert i henhold til.

 

Det finnes en rekke eksempler på useriøse utstyrsprodusenter som har fått underkjent sin CE-merking av produkt etter kontroll av nasjonale kontrollinstitusjoner. Så ikke stor blind på CE-merkingen da den ikke er noen garanti for at produktet virkelig er i overenstemmelse med gjeldende krav.

 

Alle som en kan faktisk utstede et CE-merke på noe de lager eller produserer så lenge manualer og referansemateriell er tilstede men dette kan altså bli underkjent i en kontroll. F.eks. produsenter av elektromateriell benytter derfor gjerne 3.parts selskaper som NEMKO eller DNV til å vurdere produktet. Er produktet funnet i samsvar og i henhold til regelverkets krav vil da eks. NEMKO's stempel stå på merkeskiltet som referanse. Da begynner det å nærme seg noe som holder vann.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...

Kan det være jeg ikke fikk målt riktig da tro.....

 

Greier jeg og måle utveeksling når drevet står på båten da??

 

Hvor mange knopp utgjør en propell størrelse da ca??

 

Fyrer på med spørsmål jeg:)

Om du ikke vet utvekslingen på drevet ditt så står det trykt med pittesmå tall oppe på Mercruiser merket, styrbordside på "overvannshuset"

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post

VP har jo kjørt 4 + 3 blads lenge.

Men hva med 4 + 4 blad fra Hill Marine? http://www.hillmarine.net/product-p/tpl4ds-hpr4cs.htm

 

TPL4DS-HPR4CS-2.jpg?1317716314

 

- Exceptional handling and maneuverability

- Quicker planing off time

- Virtually no cavitation in turning

- Increased performance and throttle response in the midrange

- Maintains planing at a lower speed

- Polished finish

 

The Signature FOUR by 4 is the ultimate combination of eight blades. Designed to work on the *Bravo 3 and *Yanmar ZT350, these twin four blade propellers are so efficient they blow the competition out of the water.

 

The Signature Four By 4 Propellers were designed to run at the same RPM range as the OME three blade propellers. It is not necessary to drop pitch sizes when going to the four blade combination unless an increase or decrease in RPM is desired. All mounting hardware remains the same , no additional hardware is required.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

28 knop med 26p propeller.

 

Enda er det masse krefter igjen i motor, spretter nesten opp i plan:)

Det må jo være en svært høy utveksling på det drevet, altså 2,20:1 eller 2,43:1 siden propellene ikke får så mye turtall ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja det forklarer jo saken, da er det jo bare å fleske til med de største propellene som er å få tak i, sånn bortimot iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...