Trophy Svart 20.September.2011 Link til dette innlegget Svart 20.September.2011 Takk gmg, håper på litt over 30 jeg også. Husket plutselig at e hadde en bekjent med en Bayliner 2855 95 mod med Mercruiser 7.3 D-tronic og bravo 3 drev. Han husket selvfølgelig ikke hverken propellstørrelse eller utveksling, men toppfarten var 38knop :thumbsup: Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Chiefengineer Svart 20.September.2011 Link til dette innlegget Svart 20.September.2011 (redigert) Sitat: "Nå er nok ikke dette en riktig motorisering av en 2855 heller da dette monsteret av en motor gjør båten veldig tung i hekken... Ville vurdert motorbytte jeg, for å få en mye mer harmonisk båt. Er båten CE godkjent med denne motoren? " Sitat slutt. CE merkingen oppfattes merkelig nok feilaktig av mange som en godkjenning på et eller annet vedrørende produktet. Det er det IKKE. Det er kun en egenerklæring fra produsenten om at de mener produktet tilfredsstiller de normer, standarder eller regelverk det er produsert i henhold til. Det finnes en rekke eksempler på useriøse utstyrsprodusenter som har fått underkjent sin CE-merking av produkt etter kontroll av nasjonale kontrollinstitusjoner. Så ikke stor blind på CE-merkingen da den ikke er noen garanti for at produktet virkelig er i overenstemmelse med gjeldende krav. Alle som en kan faktisk utstede et CE-merke på noe de lager eller produserer så lenge manualer og referansemateriell er tilstede men dette kan altså bli underkjent i en kontroll. F.eks. produsenter av elektromateriell benytter derfor gjerne 3.parts selskaper som NEMKO eller DNV til å vurdere produktet. Er produktet funnet i samsvar og i henhold til regelverkets krav vil da eks. NEMKO's stempel stå på merkeskiltet som referanse. Da begynner det å nærme seg noe som holder vann. Redigert 20.September.2011 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tjompen Svart 21.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2011 Såpass ja Trophy:) Noen som vet når kravet om CE merking er tilstede da, er det ikke untak når båten har vært et vist antall år i Norden eller Europa pluss årsmodell på båten?? Sjekket litt rundt da jeg kjøpte den i Sverige og fant ut at jeg ikke trengte å tenke noe på det. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 21.September.2011 Link til dette innlegget Svart 21.September.2011 Her er regleverket vedrørende CE-merking av båt: http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=181038&epslanguage=no Sitér dette innlegget Link to post
Tjompen Svart 21.September.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2011 Takker. Sitér dette innlegget Link to post
Tjompen Svart 3.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 28 knop med 26p propeller. Enda er det masse krefter igjen i motor, spretter nesten opp i plan:) Hva tror dere er best 27p 4x3 blader eller vanlige 30p propeller?? Sitér dette innlegget Link to post
TB2855 Svart 3.November.2011 Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 Kan det være jeg ikke fikk målt riktig da tro..... Greier jeg og måle utveeksling når drevet står på båten da?? Hvor mange knopp utgjør en propell størrelse da ca?? Fyrer på med spørsmål jeg:) Om du ikke vet utvekslingen på drevet ditt så står det trykt med pittesmå tall oppe på Mercruiser merket, styrbordside på "overvannshuset" Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Teerex Svart 3.November.2011 Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 (redigert) VP har jo kjørt 4 + 3 blads lenge. Men hva med 4 + 4 blad fra Hill Marine? http://www.hillmarine.net/product-p/tpl4ds-hpr4cs.htm - Exceptional handling and maneuverability - Quicker planing off time - Virtually no cavitation in turning - Increased performance and throttle response in the midrange - Maintains planing at a lower speed - Polished finish The Signature FOUR by 4 is the ultimate combination of eight blades. Designed to work on the *Bravo 3 and *Yanmar ZT350, these twin four blade propellers are so efficient they blow the competition out of the water. The Signature Four By 4 Propellers were designed to run at the same RPM range as the OME three blade propellers. It is not necessary to drop pitch sizes when going to the four blade combination unless an increase or decrease in RPM is desired. All mounting hardware remains the same , no additional hardware is required. Redigert 3.November.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 3.November.2011 Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 (redigert) 28 knop med 26p propeller. Enda er det masse krefter igjen i motor, spretter nesten opp i plan:) Det må jo være en svært høy utveksling på det drevet, altså 2,20:1 eller 2,43:1 siden propellene ikke får så mye turtall ? Redigert 3.November.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tjompen Svart 4.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 2,2,:1 er det jeg har på båten nå, fant nmr der du sa TB2855:) Så du hadde rett ganske tidlig i tråden du Teerex:) Har et drev til liggende, det er 2:1, Så da er det enklere og få det til å stemme i en beregningskalkulator:) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Ja det forklarer jo saken, da er det jo bare å fleske til med de største propellene som er å få tak i, sånn bortimot iallefall. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bayliners Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 heisan har bayliner 2855 300 hk diesel bravo 3x 1,81:1 utveksling. Jeg hadde 26p men de ble for store gikk over til 24p som ble mye bedre, Toppfart ca 34 kopp 3600 omdreininger.Uten for mye vekt i båten. Det er viktig å ikke ha for store propeller da en overbelaster drev og motor for mye mvh Jan Sitér dette innlegget Link to post
Tjompen Svart 4.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Høres bra ut det ja Jan. Hvor stor blir forskjellen på min båt om jeg setter på 2:1 drevet med 26p propellene da tro?? Tror dere jeg klarer å utnytte Motoren med 2,2:1 drevet med di største propellene da? Det drevet vet jeg er i bra stand så er litt fristende og beholde det.... God helg da folkens:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.