Jump to content

Hvordan reparere lekkasje v/nagler på Buster aluminiumsbåt?


Netics

Recommended Posts

Har en del lekkasje rundt diverse nagler i bunnen av båten, plager meg ikke så veldig siden båten står på henger. Men vil ha den tipp topp iløpet av vinteren.

 

Har vurdert å slipe vekk naglene og sveise hullene, samt sveise fast avstivnings "bjelkene" som ligger i bunnen på båten. Etterpå tenkte jeg å slipe sveisene på undersiden og bunnsmøre båten.

Noen som aner om dette er en god framgangsmåte?

 

Skal forresten lage et pat ekstra forsterkninger etter jeg hoppet og sprakk den ene forsterkningen idag, dette på tur hjem fra saltstraumen, som jeg fant ut at holder 22 knop :pray: Det var gøy :cool:

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg hadde hvert god til å sveise aluminium hadde jeg vurdert det noe jeg ikke er så jeg hadde borret ut eksisterende nagler og satt inn nye som var nummeret større. Fugemasse i hullet før jeg satte i nagelen kanskje

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Som nevnt over her, er du god å sveise alu selv, så ville jeg definitivt gjort nettopp det. Først sveiset spantene fast, og så slipt av naglene og sveist igjen hullene (i den rekkefølgen) Må du få det gjort på et verksted vil det sansynligvis bli ganske dyrt, for dette vil være ganske tidkrevende. En annen metode er selvfølgelig å bare legge metalarmert epoxy rundt naglene utvendig. Det blir garantert tett, og det vil nok holde i mange år selv om det selvfølgelig ikke kan regnes som en permanent reperasjon.

 

Edit, så ikke at du skulle få en kompis til å gjøre jobben :flag_bp:

Redigert av Kæpt'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som nevnt over her, er du god å sveise alu selv, så ville jeg definitivt gjort nettopp det. Først sveiset spantene fast, og så slipt av naglene og sveist igjen hullene (i den rekkefølgen) Må du få det gjort på et verksted vil det sansynligvis bli ganske dyrt, for dette vil være ganske tidkrevende. En annen metode er selvfølgelig å bare legge metalarmert epoxy rundt naglene utvendig. Det blir garantert tett, og det vil nok holde i mange år selv om det selvfølgelig ikke kan regnes som en permanent reperasjon.

 

Edit, så ikke at du skulle få en kompis til å gjøre jobben :flag_bp:

 

Da gjør jeg det slik :thumbsup:

 

Er det noe mer som bør forsterkes? Akterspeilet er forsterket siden jeg har på 50hk motor. Men kan vel ikke skade å lage et par ekstra spanter? Det smeller noe jævlig når båten hopper i bølgene...

Link to post
Share on other sites

godt poeng det med sprekker - i tillegg må det utvises forsiktighet under sveisingen så det ikke oppstår spenninger i materialet som følge av oppvarmingen.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...