Jump to content

Gjenoppliving av Marna 6 hk type B


Marna-Man

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ny her og kommer nok til å stile en del spørsmål i forbindelse med at jeg skal forsøke å få i gang en Marna 6 hk type B fra 1947. Motoren står i en åpen Nordlandsbåt fra samme år. Den har ikke vært i gang på ca 30 år, men har vært lagret tørt i naust og vært "tørnet" ca årlig. Eksosrøret er rustet i stykket og eksosstykket/manifolden ganske rustet men ser ut til å være intakt, forøvrig virker det som de fleste deler kan være i ok stand.

 

Har tenkt å bruke vinteren på å få gått over motoren og så ta den ut til våren hvis ikke noen store hinder kommer i veien. Har en viss idè om hva jeg bør gjøre men blir takknemlig for alle tips! Det jeg har å hjelpe meg med er 6 tommeltotter, 4 vanlige fingre, vanlig verktøy,internett og en bruksanvisning til en 5 hk.

 

Det jeg har startet med er å ta løs forgasser (FMM) og eksosstykke.

 

Spørsmål:

1. Det så ut til å ligge små deler av flottørkorken i forgasseren. Er dermed usikker på om denne er i tilfredstillende stand. Noen som vet hvordan den skal/bør se ut? Er det viktig for dens funksjon at den er i 100 % original stand, altså at den har samme oppdrift som da den var ny? Se vedlagte bilde.

 

2. Inni eksosmanifolden er det er glinsende svart belegg. Er dette noe som skal være der eller er det bare glattpolert sot? Evt noen tips for å rengjøre/rense den best mulig?

 

dsc01412.jpg

 

 

dsc01419.jpg

 

dsc01413.jpg

Redigert av Marna-Man (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det viktig at flottøren holder nivået i flottør kammeret på riktig nivå. Det er dette som i en viss grad regulerer hvor mye bensin motoren får. Det er riktignok en viss toleranse avhengig av forgassertype. Jeg kjenner ikke din. Det som ikke er bra er flottør som løser seg opp i biter. Bitene kan tette dyser etc. Kanskje du kan pusse og lakke (2K lakk) den gamle litt. Evenetuellt lage en ny. Mulig at det er mulig å få tak i noe erstatningsmateriale via veteranbil miljøene. Uansett kan du justere for ulik oppdrift ved å bøye på armen den er festet til.

 

Om eksosen er ødelagt ville jeg enkelt å greit rigget til ny tørr eksos vha bildeler midlertidig inntil jeg visste om motoren forøvrig var i orden.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Det viktig at flottøren holder nivået i flottør kammeret på riktig nivå. Det er dette som i en viss grad regulerer hvor mye bensin motoren får. Det er riktignok en viss toleranse avhengig av forgassertype. Jeg kjenner ikke din. Det som ikke er bra er flottør som løser seg opp i biter. Bitene kan tette dyser etc. Kanskje du kan pusse og lakke (2K lakk) den gamle litt. Evenetuellt lage en ny. Mulig at det er mulig å få tak i noe erstatningsmateriale via veteranbil miljøene. Uansett kan du justere for ulik oppdrift ved å bøye på armen den er festet til.

 

Om eksosen er ødelagt ville jeg enkelt å greit rigget til ny tørr eksos vha bildeler midlertidig inntil jeg visste om motoren forøvrig var i orden.

 

 

Takk for tips om bøying av armer litt flottør, det var lurt. Har renset og pusset den gamle litt så tror det blir ok etter litt lakking. Kva er 2 k lakk? 2 komponents..?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...