Jump to content

Siktet for uvøren kjøring, godta forelegg?


Mossekråke

Recommended Posts

Var i sommer på vei ut fra Risør, da jeg var kommet ut i åpent farvann la jeg båten opp i plan i ca 20 knop. Oppdaget etter litt kjøring et åpen båt som kom inn fra babord side ca 100m fra meg. Valgte å fortsett i plan da jeg vurdert at min hekkbølge ville ha lagt seg så mye at den ikke vil skape poblemer når den nådde båten. Kort tid etter jeg har passert båten ser jeg en politibåt ligge stille ca 100m fra meg på min styrbord side. Båten setter på blålys, jeg stopper, og politiet kommer bort til meg. Det er to personer i båten, og jeg blir fortalt at jeg vil bli anmeldt for uvøren kjøring,og at jeg vil bli kontaktet av mitt lokale politi for avhør. Jeg inndrømmer ingen skyld.

For ca 1 mnd siden fikk jeg en telefon fra politiet i Risør hvor jeg ble spurt om de for enkelhet skyld kunne sende meg et forelegg i postet. Jeg sa jeg ikke kunne ta stilling til om jeg ville godta noe forelegg før jeg viste beløpet.

I dag kom forelegget på kr 8.000.-, som vil øke til kr 10.000.- vist saken må fremmes for domstol.

Bør jeg godta?

Link to post
Share on other sites

Denne saken hadde jeg nok latt en advokat ta en kikk på. Er spent på bevisets stilling og hvilke vurderinger de har lagt til grunn. Jeg hadde ikke slakket av for en småbåt hundre meter til siden for meg

 

Jeg mistenker at om du lar denne saken gå videre vil den bli henlagt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har du nok vært innenfor 100-meters grensen:

 

§ 1 Fartsbegrensning

a) Generelt for Aust-Agder fylke:

i. Ut til 100 meter utenfor de ytterste punkt på land, øyer, holmer og skjær mot åpent hav er høyeste

tillatte hastighet 30 knop.

ii. I tidsrommet 1. mai – 31 august er den høyeste tillatte hastighet 5 knop i hele Aust-Agder innenfor 100

meter fra land, holmer, øyer og skjær som er synlig i overflaten.

 

Edit: Ser nå du kommenterer at farten ikke var årsaken.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Står det ikke i forelegget hva/hvilken lov du du har forbrutt deg mot? "Uvøren kjøring" må vel spesifiseres nærmere av politiet?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg er siktet etter straffelovens § 351 første ledd. for ved ovorren kjørsel eller liknende adferd, voldt fare for ferdsel på offentlig sted.

Politiet begrunner det med at 14 fots store båten med 8 personer i holdt på å velte på grunn av mine hekkbølger. Usikker på hvordan de kunne se det når de var på vei etter meg.

Link to post
Share on other sites

8 pers i 14 foter? burde fått forelegg de også...

 

Det var hva som umiddelbart slo meg også. Åtte personer med flytevester i en 14-foter må gi åpenbare plassproblemer. For ikke å snakke om last, ikke rart de holdt på å søkke. En 14-foter tar vel omtrent fem personer, på akseptabel side av regelverket.

Link to post
Share on other sites

Politiet begrunner det med at 14 fots store båten med 8 personer i holdt på å velte på grunn av mine hekkbølger.

 

:lol::lol::thumbsdown: Ta kontakt med en advoktat som driver i dette feltet du. Du vinner dette garantert :thumbsup:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

En Fairline 34 lager ganske store bølger i den farten. Jeg har også sett mange 14 fotere som er store nok til å frakte 8 personer, og helt lovlig også. De var også to betjenter som så denne overtredelsen, så du har ikke snøballtjangs! Det eneste er at saken blir langt dyrere for deg.

 

Når du ser området rundt deg der i Risør, så burde du ha forstått at det ville være dumt å dra båten opp i plan der. Brygger og greier med fortøyde båter, osv osv... Så dette er hensynsløs kjøring.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Er det vanlig med så store beløp, og er det første gang du har vært i kontakt med lovens lange arm for lignende forhold?

Synes det er litt rart du ikke slapp med en advarsel!?

 

Det pleier å ligge på en 1400kr vanligvis. Men om det er gjentagende overtredelser, eller svært grov overtredelse, så vil nok boten stige dramatisk. 8000,- er mye, og jeg tror ikke at dette er for en fillesak med en båt som var 100 meter unna.

Jeg mistenker at Fairline 34 eieren pynter godt på dette her, og at saken er langt mer alvorlig enn den fremstilles her siden boten er så høy! Noe skurrer i magen min. :thumbsdown:

 

 

 

Ellers går vel en slik CE godkjenning på personer eller kilo. Og om det da er barn i båten kan det være fler enn for eks 5 voksne personer. Noen av disse jeepene er også ganske store til å være 14 fot, for ikke å snakke om Ribèr.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Kan noen vise meg til en 14 fot båt som er CE godkjent for 8 pers?

 

Kunne du muligens argumentere at du tilsynelatende ikke har brutt noen av sjøveisreglene?

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19751201-0005.html

Hvorfor skal han det om det er 5 kn på stedet, og Politiet har vurdert det til at du har brutt loven og gjort en overtredelse. Er det bra å eventuelt juge seg unna boten? Ikke spesielt ærlig i så fall.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Hvis saken er slik som trådstarter beskriver(som er den eneste informasjonen vi kan gå etter her, unødvendig å komme med spekulasjoner), vil jeg ikke tro denne saken kommer lenger enn til en henleggelse dersom boten ikke vedtas. Det er mange variabler på sjøen og ikke like lett å tolke som i trafikken på land.

 

Vet du om politiet stoppet 14-foteren og tok forklaring/personalia?

 

Det er klart det kan bli noen tusenlapper surere om utfallet ikke blir henleggelse.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Vel har en ført båten såpass uansvarlig at en vekker politiets oppmerksomhet, vel så bør en ta straffen som en mann og ikke forsøke snike seg unna og oppføre seg som ei sutrende kjærring... Det opplyses at denne jollen holdt på å velte og det var jo noe du ikke kunne se der du var... samt st du ikke vet hvordan de i jollen følte situasjonen..

 

Synes det er bra at politiet forfølger slike som setter andres liv i fare på sjøen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Moral er bra. Noe annet er å opptre som moralister.

Vi har bare en saksfremstilling. Trådstarter har selv valgt hva han vil fremstille for oss og trenger ikke karakteristikker som "sutrende kjerring".

Ingen grunn til å "forsure miljøet" her. Feilbedømmelser kan vi alle gjøre og gjør daglig i trafikken, selv om det nødvendigvis ikke får store konsekvenser.

 

Edit:

Den lille båten hadde vel tid nok til å se ditt komme og manøvrere slik at den fikk bølgene forfra? Da velter den vel ikke selv om den er overlesset?

Den lille båten fikk altså deg inn fra sin styrbord side (vikeplikt) og kunne velge hvor nærme de ville gå dine bølger hvis det ikke var dårlig sikt eller hindringer på stedet?

 

Du mottok ikke nærmere forklaring fra folket i den lille båten og spurte dem om de ville være vitner og hvordan de ville fremstille saken?

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det pleier å ligge på en 1400kr vanligvis. Men om det er gjentagende overtredelser, eller svært grov overtredelse, så vil nok boten stige dramatisk. 8000,- er mye, og jeg tror ikke at dette er for en fillesak med en båt som var 100 meter unna.

Jeg mistenker at Fairline 34 eieren pynter godt på dette her, og at saken er langt mer alvorlig enn den fremstilles her siden boten er så høy! Noe skurrer i magen min. :thumbsdown:

 

 

Det er vanskelig å anslå nøyaktig avstand, men båten var så langt unna at jeg kun så at det var folk med redningsvest i båten. Kunne ikke se at det var en overfylt 14 fots båt.

Ser det også har vært stilt spørsmål om jeg tidliger har vært borti tilsvarende saker. Det har jeg ikke.

Redigert av Mossekråke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...