Jump to content

Siktet for uvøren kjøring, godta forelegg?


Mossekråke

Recommended Posts

Hvorfor skal han det om det er 5 kn på stedet, og Politiet har vurdert det til at du har brutt loven og gjort en overtredelse. Er det bra å eventuelt juge seg unna boten? Ikke spesielt ærlig i så fall.

 

Ja, politet påpekte selv at de ikke kunne ta meg for å kjøre for fort.

 

 

 

Oppfatter trådstarter situasjonen som om at Politiets inngripen kunne vært "holdningsskapende" arbeid?

Link to post
Share on other sites

Edit:

Den lille båten hadde vel tid nok til å se ditt komme og manøvrere slik at den fikk bølgene forfra? Da velter den vel ikke selv om den er overlesset?

Den lille båten fikk altså deg inn fra sin styrbord side (vikeplikt) og kunne velge hvor nærme de ville gå dine bølger hvis det ikke var dårlig sikt eller hindringer på stedet?

 

Du mottok ikke nærmere forklaring fra folket i den lille båten og spurte dem om de ville være vitner og hvordan de ville fremstille saken?

 

Den lille båtenkom 90 grader på min hekksjø.

Politiet sa de skulle dra å snakke med de i den andre båten, og var ikke innterisert i at vi skulle være med.

Link to post
Share on other sites

Blir jo som å si at dersom man er nærmere en annen båt enn 100 meter så er det 5 knop som gjelder det da.

 

Ja der er du inne på noe. I Bærums havnedistrikt gjelder følgende:

 

Følgende fartsbegrensninger gjelder innenfor Bærum havnedistrikt:

”Innen havnedistriktet ‑ ut til en linje trukket fra den grønne staken SW av Lillåstangen,

over det S‑ligste punkt på Lille Ost (Bjørnen), S‑ligste punkt på Søndre Vassholmen,

E‑ligste punkt på Geita (Geitholmen) og i rett linje over Svarskjær til grensen for Oslo havnedistrikt

‑ skal maskindrevne fartøyer ikke anvende større fart enn 15 knop. Innenfor en avstand

av 150 m fra strand, båthavner, forankrede båter, fiskeplasser ol, skal fartøyer

gå med sakte fart; ikke over 5 knop.

 

Nå har jeg ikke gode nok opplysninger til å mene noe om denne hendelse,

men jeg lurer på hvilke reaksjoner følgende overskrift hadde fått:

Holdt på å gå ned da hekkbølger fra idiot i motorbåt passerte oss på koss hold

Link to post
Share on other sites

Hei nå er det vanskelig å bedømme avstander for oss som ikke var der! når politiet er enig om at du var utenfor 5 knopsgrensa synes jeg deres orlyd med uvoren kjøring er veldig lite spesifisert! En annen sak er at jeg aldrig ville tatt med 8 voksne ut i en 14 fots jolle. Alle kan vi feilbedømme avstander og dette kan vanskelig bevises om ikke politiet har et print av et radarbildet som viser fart kurs og posisjoner av båtene!

Ærlig talt synes jeg 8-10000 er for drøyt. Personlig hadde jeg heller ikke vedtatt dette på stedet nei.. hadde dem satt 1500-3000 hadde det vært en annen sak! Blir spennende å se hva som skjer her altså.. tror mange skulle fått bøter for dette om det egentlig er så strengt!!! de fleste har vel passert andre båter 100-150m i planefart!?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Om dette forelegget blir stående vil det si at de aller fleste båter som graver litt sjø må legge om sin kjørestil dramatisk.

Og det kan nok være på sin plass for mange er min erfaring. I dette konkrete tilfelle er jeg litt mer i tvil. Uansett har en ansvar for å ta hensyn til andre selv om det gjelder selvmordere i kajakker eller andre i mindre åpne båter.

Link to post
Share on other sites

Uansett hva du gjør, husk at det var to politimenn og de vil vitne det samme.

Deres ord veier veldig tungt i saker. Var du alene? Hadde du med deg flere som oppfatter tingene som deg?

Slike vurderinger må du ta, ellers er min erfaring (kjenner flere politimenn) at det kan la seg gjøre å forhandle ved å besøke politistedet og ta en uformell prat. Vet om flere som har fått redusert krav etter slike samtaler pga påstand mot påstand, men ikke hørt at de har blitt ettergivet helt. Også hørt at politiet til slutt utfordrer direkte og spør om "hvem tror du retten kommer til å tro på, deg eller oss som politi" Selvopplevd i en trafikksak for 25 år siden.

 

Så mitt råd er tenke deg godt om, dette kan fort bli dyrere taper du saken.

Link to post
Share on other sites

Umulig å si noe om. Det går ikke fram hvor det er eller hva slags båt den mindre båten var.

 

Om dette forelegget blir stående vil det si at de aller fleste båter som graver litt sjø må legge om sin kjørestil dramatisk.

Det tror jeg mange med slike båter burde vurdere i alle fall. Det er mange som ikke har den minste anelse om hvor mye sjø de graver opp, hvordan dette påvirker mindre båter eller hvor langt sjøen går før den legger seg.

En burde kanskje også legge seg på sinnet at disse engelske båtene er laget for åpent farvann. England har ikke noen skjærgård.

Link to post
Share on other sites

I innlegget til trådstarte kan jeg lese:

 

Valgte å fortsett i plan da jeg vurdert at min hekkbølge ville ha lagt seg så mye at den ikke vil skape problemer når den nådde båten.

Men du da, kikket du deg i det hele tatt bakover og sjekket hvordan hekkbølgen din påvirket den lille båten? Dersom det ikke er første prøvetur med denne båten, vet du vel hvordan hekkbølgen din kan forårsake store problemer i alle hastigheter?

 

Politiet begrunner det med at 14 fots store båten med 8 personer i holdt på å velte på grunn av mine hekkbølger.

I dette tilfellet tror jeg nok at du har vurdert fullstendig feil. Så du ikke at den lille båten var overfylt (kanskje over lovlig grense), og likevel bare fosset frem? For med den typen båt du har og i den hastigheten, "fosser" du frem. At andre fyller opp en båt med mye folk slik at den blir ustabil, ville i hvert fall fått meg til å ta særskilt hensyn.

 

Når det gjelder boten, var den ordentlig grov, men kanskje en tankevekker?

 

Lars H

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Desverre er det slett ikke alltid at politiets vurderingsevne er så veldig god. :headbang:

 

Men problemet er dersom politiet var to, så vil retten tro på politiet. For noen år siden var det en båt fra Bergensområdet som ble dømt for å ha laget uforsvarlige og hensynsløse bølger. Dette skjedde i Tromøysund i Arendal. I ditt tilfelle er politiet vitner. Da blir du dømt, tror nå jeg. Desverre for deg. Kanskje får du som fortjent? Ikke lett å vurdere ut fra opplysningene som er gitt, men hekkbølger er ganske voldsomme noen ganger.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig skal alle skal ta hensyn.

 

Hvis trådstarter ikke kunne se enkeltpersonene i den lille båten har han hatt ganske god avstand, synes jeg, såpass avstand at bølgene ikke kommer helt uventet på den mindre båten heller. Kjenner ikke farvannet, men hvis større båter i indre Oslofjord skulle minske og øke farten (ut og inn av plan) for hver lille båt i f.eks 300 meters avstand fikk de ikke gjort annet.

 

Mindre båter (har alltid selv hatt det) kan bidra med smidighet ved å holde seg langs land og overlate midtfjordsleia til større båter.

Vet utmerket godt hvilke utfordringer større båter og biler har overfor småtrafikk

 

Pøbelkjøring er mer store båter som innhenter små og går altfor nærme.

Der kan den forankjørende/seilende bidra med lite annet enn forvirring ved kursendring.

Kryssende kurser derimot er lettere for alle å holde oversikt over.

Personlig viker jeg alltid for større båter (motor mot motor) når kursen er kryssende. Det bidrar også til mindre miljøforurensning når en stor motor slipper å ta en stor båt ut av plan eller bedrive slalom-kjøring.

 

Tror at politiet ville oppnådd like mye med vennlig veiledning overfor trådstarter (som neppe er en pøbel) som dette høye forelegget. Dette virker litt som "aktivitet til fordel for statskassen". Litt som parkeringsetaten i Oslo som har budsjetter som skal innfris: "Ut og skriv forelegg, dere! Flest og høyest mulig!"

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om dette forelegget blir stående vil det si at de aller fleste båter som graver litt sjø må legge om sin kjørestil dramatisk. Advokatmat dette her. Det er politiet som skal bevise at du har gjort noe feil. Ikke andre veien.

Her kommer jo et svar under.

Uansett hva du gjør, husk at det var to politimenn og de vil vitne det samme.

Deres ord veier veldig tungt i saker. Var du alene?

 

Også hørt at politiet til slutt utfordrer direkte og spør om "hvem tror du retten kommer til å tro på, deg eller oss som politi"

 

Så mitt råd er tenke deg godt om, dette kan fort bli dyrere taper du saken.

 

Ja, de lå vel ikke der og ventet på en båt for morro skyld. De så at dette var en grov overtredelse, og det var sikkert dette uavhengig av om den jolla dukket opp heller ikke, for det er brygger og båter i alle retninger i det området der. Om jolla hadde for mange personer ombord, så forandrer det ingen ting i forhold til din overtredelse. Vi slipper som kjent ikke en fartsbot med begrunnelsen om at andre også kjører for fort, eller er for mange i bilen sin.

 

Nei ta dette som en mann, og vis sjøvett og hensyn i fremtiden!

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Kanskje trådstarter selv skulle legge ut et kartutsnitt over området som viser hvor han var (dersom han vet det selv), hvor jollen var og hvor politibåten "lå på lur"?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

For ca 1 mnd siden fikk jeg en telefon fra politiet i Risør hvor jeg ble spurt om de for enkelhet skyld kunne sende meg et forelegg i postet. Jeg sa jeg ikke kunne ta stilling til om jeg ville godta noe forelegg før jeg viste beløpet.

I dag kom forelegget på kr 8.000.-, som vil øke til kr 10.000.- vist saken må fremmes for domstol.

Bør jeg godta?

 

Sålenge du vet du har alt ditt på det tørre med 5 knopsone eller at du vet de ikke kan bevise 100% at du har opptrådd uaktsomt ville jeg ha nektet.

Politi tar feil nå og da men prøver å kjøre saken videre alikevel, nekter man forelegget og de ikke kan bevise at du har skyld så tar ikke politijuristen saken for retten og da blir saken henlagt på bevisets stilling... :smash:

 

Jeg har en hovedregel hvis du mener du har saken på din side objektivt sett ...og det er nekt, nekt, godta og nekt... nekt med en gang... blir gjerne et avhør hvor du igjen nekter, så truer de med rettsak som jeg godtar gladlig hvis de vil prøve seg ... så kommer det gjerne et forelegg i posten som du blir oppfordret å vedta hvor du igjen nekter da du vet du har vunnet siden saken ikke blir tatt for retten... resultat : henleggelse :smash::drink::clap:

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ferdes selv litt i den fjorden om sommeren, hvis det er innsiden av øya vi snakker om. Det høres slik ut dersom ferden gikk nordover. Fjorden er ikke så veldig stor. Jeg har omtrent samme båtstørrelse som trådstarter. Når jeg ferdes der "føler" jeg nesten at det er et lav-farts-vis-hensyn-område og at jeg selv tøyer strikken når jeg faktisk kjører i 8 knop. At jeg skulle dra opp min egen båt i plan der inne er utenkelig.

 

Det er jo ofte slik at hekkbølgene ser mye mer uskyldige ut når man selv er om bord i en stor båt, og at trådstarters bølger faktisk var større enn de ser ut fra egen båt. Hadde jeg blitt forbikjørt av en planende båt på 35 fot inne i fjorden hadde jeg nok hatt lite positive tanker om den kapteinen...desverre.

Link to post
Share on other sites

Må jo ha vært i området her.

risoeya__risoer.jpg

 

risoer.jpg

 

Jeg var ca ved Ø'en i Østfjorden og poltiet lå mellom Risøya og Store Vardøya. Den lille båten kom i retning fra Nordfjorden.

 

Har vært i kontakt med advokat i dag, og det ser ut som utgiftene til advokat blir like stor som boten selv om jeg skulle vinne saken. Det virker som det enkleste er å betale og glemme hele saken, selv om jeg fortsatt mener jeg ikke opptrådde uaktsomt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...