Jump to content

Siktet for uvøren kjøring, godta forelegg?


Mossekråke

Recommended Posts

Jeg er ofte i Risør om sommeren, og ligger vanligvis i 25 knop i Østerfjorden. Den er lang og bred, og det er greit å svinge litt unna om det er trafkk, men i området like N for Risør, forbi Bommen, kan det ofte være så mye trafikk at det er greit å gå i snekkefart.

 

Jeg er ikke så sikker på prosessen her, men er det slik du fremstiller det, at du har gått i den hastigheten du sier i noe som er en stor og åpen fjord, med god avstand til andre båter, så forstår jeg ikke at du skal ha gjort noe galt. Er det ikke bare da å nekte? Så ser en hva politiet gjør - veien er vel lang til en eventuelle rettssak, og er politiets sak dårlig så stopper kanskje det hele av seg selv?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Bør jeg godta?

 

Din side av historien blir jo selvsagt lite objektivt, Et kartutsnitt med omtrentlige posisjoner vil hjelpe noe. Jeg trodde at 20 knop på din båt er litt hverken eller, altså på vei opp eller ut av plan? Uansett så risikerer du et par tusenlapper på å prøve dette for retten å det er jo ikke så mye. Nå er boten såpass høy at mye tyder på at det her var snakk om mer en litt uvettig kjøring...legger til at om du betaler forelegget bør du og legge om kjørestilen, er du uten skyld skal du heller ikke betale.

Link to post
Share on other sites

Vel, når jeg ser hvor dette er så vet jeg ihvertfall for min egen del at jeg ikke kjører fort der. Jeg venter med å gi på til jeg kommer utaskjærs. Husk på at det ikke bare er høyden på hekkbølgen som er avgjørende. Det er like mye "kraften" i den, kraften øker med farten.

 

Jeg tror du skal vedta boten. Kanskje du evt kan forhandle litt med dem i forhold til beløpet, at dette kanskje er urimelig høyt. Det går vel neppe, men man kan spørre om eksempler på så store bøter i liknende saker.

 

Som nevnt tidligere så ble en båtfører dømt for å ha laget for store bølger i Tromøysund for noen få år siden. Han hadde ikke for høy fart. Den saken jeg referer til var spesiell den gangen, fordi de ikke hadde mange liknende saker å vise til. Altså ikke fart, men bølger. Du blir dømt hvis politiet vil.

Link to post
Share on other sites

Synes selv det virker urimelig fra denne fremstillingen selv om jeg aldri har hatt så høy hastighet i det området.

Får håpe det ikke er at de skal pynte på oppklaringsprosentene sine.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...