nordan family 27 Startet 13.September.2011 Del på Facebook Startet 13.September.2011 Sendte inn et par kjølevannsprøver til analyse. Den ene ble helt frikjent med -32grader og 46 % glycol, og ubetydelige andre ting. Den andre prøven hadde -27 grader og 42 % glycol, samt en liten mengde klorider/salter (121 mg/l), med konklusjon "godkjent, men utvikling må følges opp". Jeg tror derfor at det kommer littegranne saltvann fra varmeveksleren (finnes det andre mulige punkter?) og inn ferskvannskretsen. Begge hadde ph rundt 8 og alkalitet rundt 14, uten at det sier meg noe - konklusjonen til laboratoriet var at dette er ok. Så da ønsker jeg råd/tips/veiledning til hvorledes jeg skal "gripe an" varmeveksleren. Er det noen pakninger der inne som kan være årsaken? "Må" det være selve innsatsen? Kan den enkelt monteres ut uten at hele kjøleren må av? Noe jeg bør tenke på nå? Jeg har ikke gransket verkstedmanualen ennå, men jeg har jo kikket litt på veksleren i påvente av prøveresultatene Eller er kanskje måleresultatene slik at jeg skal vente en sesong å "se det an"? Hadde egentlig ikke tenkt til det - minus 27 grader er litt tynt der båten stårpå land om sist vinter gjentar seg. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 13.September.2011 Del på Facebook Svart 13.September.2011 Hvor fikk du analysert prøvene? Var det kostbart? Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
nordan family 27 Svart 14.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2011 Norsk Oljelaboratorium. 275+mva per prøve tror jeg. Har ikke fått regningen ennå. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Hei. du har to o-ringer,en for saltvann inn i huset og en for ut(de to rørene som stikker inn i veksleren på stb side). Jeg mistenker de for og være dårlig.Har nettopp byttet innmat i min tamd 60 b.tror egentlig det var unødvendig.var nok de o-ringene hos meg. de rørene kan være vanskelig og få av,så det beste er nok og demontere ekspansjontank,for så og demontere huset.(kan skippe demontering av eksp.tank om du har babyfingre) Og ikke glem og luft systemet etterpå!!!! Påfylling av glykol skjer ikke via eksp.tank på en tamd 60,men man åpner sekskantmutteren på toppen av varmeveksler og heller SAKTE på til det er fullt.Deretter fyller man på eksp.tank til nivået ligger ca 5 cm under lokket. Lufteskrue er på toppen av turboen(vingemutter). Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
nordan family 27 Svart 14.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2011 Kommer de rørene ut/inn fra et område med ferskvann,og således kan utfjøre et lekkasjepunkt mellom vann-kvalitetene? Det har dryppet så vidt fra et av rørene, og det var grønn kjølevæske som kom ut der... Men en mekaniker "forseglet" rørutløpet med en seig blå loc-tite-masse som faktisk tettet lekkasjen. Får starte med det billigste. Innmaten kan kanskje trykktesten dersom jeg først begynner å skru på dette? Hva kostet egentlig ny innmat? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Varmeveksleren er av plate-type og har IKKE pakning/o-ring i den enden hvor sjøvannet "snur" slik som rør-varmevekslere har. Sjøvannet "snur" i stedet i innsatsen som er helt lukket bortsett fra rør for sjøvann inn og sjøvann ut. De to rørene som går inn i varmevekslerhuset fører sjøvann fra intercooleren, gjennom varmevekslerinnsatsen og ut/bak igjen til giroljekjøleren. Rørene står i o-ringer INNE I to stusser på innsatsen. Disse stussene står i sin tur i to plastforinger i varmevekslerhuset. Det er derfor PLENT UMULIG å få en lekkasje fra sjøvann til ferskvann fra disse to rørene. Lekker det rundt foringene, får du kjølevann ut men ikke saltvann inn. Lekker det fra rørene/o-ringene, får du sjøvann ut men ikke inn til kjølevannet. Hvis du har konstatert sjøvann i ferskvannskretsen er det dermed kun ETT sted det kan komme fra og det er direkte fra innsatsen selv dvs. fra en lekkasje inne i huset. Skal du ha ut innsatsen er det teoretisk mulig å få ut innsatsen på SB motor men på BB må du uansett av med huset. Innsatsen kommer ut av det firkantete lokket på motsatt side av sjøvanns-rørene. Du må regne med at innsatsen sitter god fast i plastforingene/huset. Det er også meningen... Har du først huset ute, er det dog en smal sak å dunke innsatsen forsiktig ut eller ta den ut med en hydraulisk presse. Pass godt på å få det tett rundt plastforingene når det settes sammen igjen... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nordan family 27 Svart 14.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2011 Ingen lettvinte løsninger høres det ut som. Jeg tror at mekanikeren hadde ute disse rørene for 2 år siden i forbindelse med annet arbeid i båten herunder rens av intercooler. Men jeg husker ikke. Minnes at jeg var ombord i båten under arbeidet og at disse rørene var demontert,og jeg minnes at de var blankpusset i enden (det var også etter dette at det lakk fra et av dem). Kan noen av foringene eller tetningen inn til selve kjøler-innsatsen ha tatt skade av dette? Jeg blir litt fristet til å tappe av kjølevæsken og fylle på ny som jeg selv kontrollmåler og vet hva skal være (den som er på i dag er skiftet av verksted som sa den var til 30 minus, men man skal ikke bomme mye på øyemålet før man er på minus 27 ), for deretter å følge dette tett neste sesong for utvikling. Analysen gav i og for seg "godkjent", så det kan ikke være veldig skadelig. Slik så det ut da det lakk fra røret før det ble forseglet. Det som kom ut var grønt: Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Her er noen bilder av varmeveksleren. Her ligger innsatsen slik som du vil "se" den på BB motor når du stikker hodet inn i maskinrommet dvs. rørstussene til venstre/inn mot midten av båten. Her er enden som står motsatt side, dvs. ut mot dynamoen: Og her er de to stussene i nærbilde. Rørene for sjøvann går altså INN I disse stussene. Du kan se sporet til o-ringen inne i stussene. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Skipper Worse Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 ... og prisen på innsatsen er mellom 13-15.000 blanke norske kroner. Over grensen kan du sikkert få den for ned mot halvparten/to tredeler vil jeg tro. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Skipper Worse Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Bildet i # 7 ser "kjent og kjært" ut -- har du vært i min båt og tatt bilde? Det grønne er kjølevæske fra huset, det hvite er saltavleiringer. Ikke noe mystisk det. Irriterende men ikke noe akutt farlig eller noe som "må" tas med en gang. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nordan family 27 Svart 14.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2011 tusen takk for svært illustrative bilder. Ikke lengre noe tivl om hvordan de ser ut. Men stussene ligger inne i ferksvannet slik at rørene går inn i ferskvannet og inn i stussene? Så hvis de oringene blir morkne, eller skadet som følge av at rørene har vært ut/inn en gang, så vil saltvann kunne lekke inn i ferksvannssiden? Og hvis jeg napper ut rørene vil jeg kanskje kunne sette inn nye oringer i sporene uten å ta ut innsatsen? Eller er jeg overoptimistisk? den der får jeg jo ikke ut uten å ta av hele veksleren heller... Det så jo ikke ut som noe som typisk tærer i stykker - den så ganske solid ut. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 (redigert) Nei nei nei les innlegg # 6 en gang til. Utsiden av stussene (ytterdiameteren om du vil) står fast i (omsluttet av) plastforinger i varmevekslerhuset. Dvs. at rørene ut fra selve innsatsen går gjennom veggen på varmevekslerhuset (som vi ser på ditt bilde i innlegg # 7). Du kan så vidt "ane" plastforingene rundt rørene (foringene er hvite). Hvis det lekker ferskvann, uansett på hvilken "side" av foringene, så vil det kun lekke til utsiden av varmevekslerhuset. (Den innerste enden av stussene er selvsagt inne i varmevekslerhuset, men det er ikke mye av dem -- det er heftig godstykkelse der rørene/foringene går gjennom huset.) Rørene for sjøvann inn/ut står inne i stussene igjen (i innerdiameteren om du vil), se nederste av mine bilder, dvs. at det er ingen vei for noe sjøvann å lekke til ferskvannssiden hvis det lekker i o-ringene eller i rørene. Da lekker det bare ut til utsiden av varmevekslerhuset. (Det er egentlig et sinnrikt og ganske lurt system dette her, ganske "fool-proof" men vanskelig å forstå for en amatør før man har tatt det fra hverandre. Dette var sikkert mye dyrere å lage enn de systemene som kom senere. Det er ikke tvil om at en helt lukket innsats som disse, er bedre enn en rett frem rør-kjøler som trenger lokk, leppe og pakning for å snu sjøvanns-strømmen tilbake dit den kom fra). Redigert 14.September.2011 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nordan family 27 Svart 14.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2011 Du har rett i at det er vanskelig å se det for seg førman har plukket det fra hverandre. Setter prispå te-skje forklaringene her. Jeg forstår det altså slik: sjøvann er inne i innsatsen som du har tatt bilde av. Sjøvannet finner veien ut i røret. Hvis lekkasje ved første oring lekker det altså inne i stussen. Og stussen står i foringer som vil lede sjøvannet til utsiden?? For at det eventuelt skal finne veien inn må det presses inn gjennom foringen - hvilke ikke er en sannsylig og naturlig vei. MEN (som det ikke vises på mitt bilde over) så lakk det ut litt ferksvann. Så ble dette forseglet vedaten seig masse omkranser utsiden av foringen og røret slik at eventuelt vann som normalt ville lekket til utsiden (hvis jeg forstår det rett) vil møte en forsegling som meknikeren satt på for å hindre ferskvann å komme ut. Hvis jeg - med alle mulige forbehold - forstår konstruksjonen rett vil denne forseglingen også hindre sjøvann å komme seg på utsiden. Sjøvannet må da enten forsere mekanikernes forsegling (blå seig lock-tite-masse), eller la seg presse igjennom foringen og inn i ferskvannet. Med bakgrunn i at det lakk ferskvann i første runde må et eller annet rundt foringene ikke være tett (?), og forseglingen fra utsiden løste kanskje ikke dette,men presser kanskje saltvann inn den veien ferskvannet først hadde funnet veien ut? Jeg skal ta et nyttbilde av slik det ser ut fra utsiden nå med denne lock-tite massen på. Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Hmm.Høres flott ut skipper worse. Men hvordan kan det da ha seg at jeg hadde en alvorlig lekkasje av sjøvann inn i ferskvannskretsen så spruten sto,når innmaten ble trykktestet og konstatert ok? Dette fant jeg selfølgelig ut av ETTER jeg kjøpte ny innmat til 13500 Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Skipper Worse Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Hvis du ser nøye og lenge på det nederste røret i innlegg # 7 så ser du, regnet fra røret og utover, 1) stussen som røret står i; 2) plastforingen som stussen står i; 3) varmevekslerhuset. Det er fysisk umulig å få sjøvann inn i varmevekslerhuset denne veien. Selv om det lekker kjølevann ut, er det ikke mulig å få sjøvann inn. Det er trykk i begge kretser og det finnes ikke tyngdekraft eller noe som helst som kan få sjøvann inn den veien. Den eneste måten du kan få sjøvann inn i ferskvannet på, er ved lekkasje i selve innsatsen altså "på innsiden av" varmevekslerhuset. (Det kan selvsagt være teoretisk mulig å ha lekkasje i rørstussene men som du ser på mine bilder er de rimelig solide). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Skipper Worse Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Jeg ser at jeg har oversett et spørsmål. Rørene (de grønne) går ikke i ferskvannet. Det er ingen kontakt/eksponering i det hele tatt. Stussene på innsatsen går helt ut gjennom de to hullene i varmevekslerhuset. Godset i huset er så tykt akkurat der at selve innsatsen butter imot bunnen på huset dvs. at godset er like tykt som stussene er lange. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nordan family 27 Svart 14.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2011 Du har rett i at det er vanskelig å se det for seg førman har plukket det fra hverandre. Setter prispå te-skje forklaringene her. Jeg forstår det altså slik: sjøvann er inne i innsatsen som du har tatt bilde av. Sjøvannet finner veien ut i røret. Hvis lekkasje ved første oring lekker det altså inne i stussen. Og stussen står i foringer som vil lede sjøvannet til utsiden?? For at det eventuelt skal finne veien inn må det presses inn gjennom foringen - hvilke ikke er en sannsylig og naturlig vei. MEN (som det ikke vises på mitt bilde over) så lakk det ut litt ferksvann. Så ble dette forseglet vedaten seig masse omkranser utsiden av foringen og røret slik at eventuelt vann som normalt ville lekket til utsiden (hvis jeg forstår det rett) vil møte en forsegling som meknikeren satt på for å hindre ferskvann å komme ut. Hvis jeg - med alle mulige forbehold - forstår konstruksjonen rett vil denne forseglingen også hindre sjøvann å komme seg på utsiden. Sjøvannet må da enten forsere mekanikernes forsegling (blå seig lock-tite-masse), eller la seg presse igjennom foringen og inn i ferskvannet. Med bakgrunn i at det lakk ferskvann i første runde må et eller annet rundt foringene ikke være tett (?), og forseglingen fra utsiden løste kanskje ikke dette,men presser kanskje saltvann inn den veien ferskvannet først hadde funnet veien ut? Jeg skal ta et nyttbilde av slik det ser ut fra utsiden nå med denne lock-tite massen på. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Men hvordan kan det da ha seg at jeg hadde en alvorlig lekkasje av sjøvann inn i ferskvannskretsen så spruten sto,når innmaten ble trykktestet og konstatert ok? Hvor var lekkasjen din, da? Mellom fersk- og sjøvann er det ingen andre kontaktpunkter enn innsatsen. Spruten kan stå fra rørene og det kan renne og lekke hvor mye det vil av ferskvann, men du klarer ikke å få sjøvann i ferskvannet med mindre innsatsen (inkl rørstussene, for de kan jo som sagt teoretisk sett også ryke) er lekk. Det er kort og godt ikke fysisk mulig. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nordan family 27 Svart 14.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2011 Men min mulige teori om at forseglingen hindrer sjøvann i å komme ut, så vil det kunne oppstå et trykk som returnerer den inn? Må innrømme at jeg argumenterer litt for billigste ønske tenkning. Men så lenge det først lakk ferksvann ut såskal det vel ikke det helt store trykket til. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 forseglingen fra utsiden løste kanskje ikke dette,men presser kanskje saltvann inn den veien ferskvannet først hadde funnet veien ut? Det høres veldig lite sannsynlig ut. Hvis denne tetningsmassen gir etter så vil det vel heller lekke "ut" til utsiden og løsne massen heller enn å trenge seg inn mellom foring og hus. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nordan family 27 Svart 14.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2011 (redigert) Etterhvert som dette høres dyrt ut faller jeg stadig nærmere å bytte frostvæsken med en som jeg selv har målt og har kontroll på, og deretter se det an. Har ikke lyst til å gjøre noe overilt til 13-14000 kroner. Ved å bruke Biltema batterivann som blandingsvann er det i så tilfelle et ganske rent og avkalket utgangspunkt for neste måling. Logger av for et par dager på reise - interessant å se om lekkasjen som nevnt av en av de andre posterne ble identifisert. (ingen tegn til at tetningsmassen har gitt etter) Redigert 14.September.2011 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2011 Slik ser det ut i dag: Kikket lenge og vel på dette i helgen. Ettersom det kom ut kjølevæske først tror jeg denne plastik-foringen kan være dårlig. At det da er tettet igjen etterpå vil nok medføre at intet kommer ut (?). Jeg tenkte tilbake på sist kjølevæskeskifte. det ble utført av et verksted som skylte igjennom motorene med ferskvann og slange tilkobolet. Dersom de ikke drenerte ut alt vannet etterpå fikk de ikke ut det som lå i varmtvannstanken - hvilket kan forklare den lavere glycol-andelen. Jeg skifter væskes til noe jeg selv har målt og kontrollert, og ser hva som blir resultatet av det en gang neste sommer. Går ikke løs på selve kjøler-innmaten før jeg er trygg på at det er den. Går det an å trekke ut røret og skifte pakningen uten å demontere mer enn det? får jeg dyttet inn nye o-ringer? Det ser ut somselve røret også ble pusset i enden når det ble forseglet med den blåe massen. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Du kan ta ut røret og skifte o-ring, men lenger enn det kommer du ikke. For å få ut røret må du skru av holderen/brakkerten som klemmer begge rørene inntil motoren, like utenfor venstre billedkant. Når den er tatt av, er det "bare" å trekke røret rett ut. Det kan sitte godt fast, men et bestemt rykk/drag bør gjøre susen. Godt med blå-grease på o-ring og rør ved remontering sikrer at du får det riktig på plass pluss at du får det fra hverandre igjen neste gang. Plastforingene som rørene fra varmeveksleren sitter i, får du ikke ut før innsatsen er fjernet. Det ser ut for, i mine øyne, at hva det lekker er kjølevæske. Dvs. at det er plastforingene som "må til pers". Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nordan family 27 Svart 4.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2011 Har i dag bestilt med o-ring, så da gjenstår i og for seg arbeidet med o-ring og kjølevæsken. Jeg fikk beskjed om å IKKE bruket fett - da ville o-ringen svelle og til slutt bli ødelagt. Jeg kunne bruke glyserin for å få det til å bli greit (også hyllevar ifbm impellere). Skal benytte anledningen til å skifte slange mellom motor og varmvannstank - og vurdere å sette på kran på motoren slik at jeg kan koble ut varmvannskretsen ved f.eks lekkasje. I dag er det ingen kran på hverken ut eller inn slangen Ettersom jeg vet at mekanikeren har hatt ute dette røret 2 ganger siste 3 år så lever jeg i drømmen om at dette løses kun ved et par billige o-ringer. Svaret får jeg vel ikke før neste høst når jeg da kontrollerer kjølevæsken. Det er i og for seg riktig som du skriver, Worse. Før den siste forseglingen (det mørke på bildet) var det kjølevæske som kom ut. Etter forseglingen kommer det ingen ting ut. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2011 I dag skulle jeg skifte kjølevœsken. Men slik gikk det ikke Det startet med at jeg mistenkte litt saltvann i babord motort da den spyttet ut litt kjølevaeske. Tok derfor en liten prøve av hver motor for analyse. Skrev på prøvene hva so m var styrbord og babord. Når jeg fikk resultatet var det akkurat motsatt av hva jeg forventet - det var styrbord motor som ikke ble helt frikjent, men jeg tenkte at jeg nok hadde byttet om. Jeg hadde jo ikke noen mistanker på styrbord -kun babord. Med bakgrunn i at det ble målt såpass mange grader forskjell på vaesken tenkte jeg å dobbeltsjekke frostsikkerheten for å vaere sikkerpå hvilken prøve som egentlig kom fra hvilken motor. Benyttet anledningen til å anskaffe et slikt optisk instrument til å lese av på. Fiffig sak. men overraskelsen var i dag stor da den mistenkte motoren - bb - likevel hadde den frikjente prøven. Den helt uten salt. Og sb motor hadde godkjent men kommentar-prøven. SB motor har jeg jo ikke hatt noen mistanke til. Hadde innkjøpt vp originale frosvaeske, og så at den var etylenglycol. På detoptiske instrumentet var en en egen scala for propylen og en for etylen, så hvis det er etylen på motorene (som jeg tror det er ettersom den er grønn og skal vaere original) så er det mer frostbeskyttelse enn prøveresultatene jeg fikk tilsendt tilsier. Da er det faktisk så mye som jeg fikk opplyst at de hadde fylt på når vaesken ble skiftet. Har sendt epost til norsk oljelab for å få greie på om de skiller på glycolen når de tester - prøveresultatene sa bare andel glycol (ikke hvilken type) og en frostsikkerhet (som jeg jeg får til å stemme med propylen-scalen på instrumentet, men ikke etylen scalaen) Norsk oljelab skrev i oversendelsen av svarene at uoriginale prøveflasker kunne inneholde salter. Jeg sendte inn en pepsiflaske og en cola flaske. Jeg bestemte meg i dag for ikke å skifte, men se at en sesong ettersom jeg ikke har hatt noen mistanke til SB motor. Frostvaesken og pakningene går derfor inn i garasjens volvopenta lager - som nå begynner å bli ganske rikholdig. Noen som vet om Volvo ssin frostvaeske fra 2008/9 også var etylen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.