Jump to content

23 fots sjark, mesan prosjekt


Fausken

Recommended Posts

Hei, eg har styrt på å laget meg en mesan til min 23 fots sjark, og fekk den akorat ferdig i kveld, men er en ting eg lurer litt på. Er det vanlig å ha noko som "låser" den øvste stanga på mesanen fast slik at den ikkje kan vandre sideveis? var litt vansklig å forklare, men har tatt eit par bilder.

 

20110913_224035_487.jpg

 

 

Her er et bilde av problemet, skal denne kunne låses slik at når eg "heiser" den opp så kan ikkje den vandre sideveis?

20110913_223946_175.jpg

 

Svært taknemlig for all hjelp.

Link to post
Share on other sites

ja, du kan godt bruke mesan i sidevind og sjø også. båten legger seg, men vil bli roligere i sjøen.

dette er kanskje noe seilfolket vet en del om?

men så er det jo noe med det å ha for stor mesan også,har vært ulykker med det(kastvind med stor styrke)men i boken "båten, bruket og fangsten" står det en del om dette. den ligger ute på nett. prøv å søke etter boktittelen+pdf eller noe slikt på google.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

 

På mesanen jeg la ut bilder av i en annen tråd var der ikke noen lås øverst det er tauet fra den øverste blokka og ut til ytterst på det som ble omtalt som gaffelen her som holder "seilet" ditt på plass. Har aldri vært borti noen mesan som har noen mer festing.

 

Husk at den må være enkel å operere i dårlig vær.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...