Jump to content

Bytte båt fremfor salg, mulig?


Polarn

Recommended Posts

Driver å leker litt med tanken om å sende noen som ønsker å selge båt en mail om forslag om å bytte. Lurer litt på om dette kan være en grei måte å få seg en ny båt på. Derimot så selger de vel for å komme seg ut av dette med båt, eller? Hva tror dere om dette?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Ja, dette vil jo være i prisklassen 200 - 300 da, så definasjon på dyrere båter blir jo øyet som ser. Men du har jo gjort det, så kanskje det er mulig.

 

Red, til Bliss X ja. Om 9 av 10 sier nei så er det jo fremdeles den ene muligheten da. Trenger bare en båt.

Og hvem vet? Kanskje det er flere her inne som sitter med samme tanke.Kan opprette en egen Bytte Båt tråd da :)

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på om dette kan være en grei måte å få seg en ny båt på. Derimot så selger de vel for å komme seg ut av dette med båt, eller? Hva tror dere om dette?

 

Jeg tror at å bytte båt er en god løsning i det markedet vi har nå der "alle" vi sikre seg ved å selge før de kjøper. Har selv byttet båt i år. En 31 foter mot en 38 foter. Det er ofte en viss trend i båtmarkedet; 3 for opp eller tre fot ned. Det er ikke nødvendigvis så vanskelig å finne match. Finn kunne ha opprettet et byttebåt-marked.

 

Gi tydelig tilkjenne i overskriften i annonsen at du ønsker å bytte og hva du ønsker så får du garantert napp :thumbsup:

Redigert av Toscana (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror bytting er tingen nå, det er langt i fra alle som vil ut av markrdet, noen vil ha større båt & noen vil ha mindre båt.

 

Utstrakt bytting av båt vil få markedet til å røre på seg igjen, nå sitter alle på gjerdet og venter på at noen vil betale "gull og grønne skoger" for deres båt, slik at man deretter kan kjøpe en annen båt grisebillig.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror bytting kan ha noe for seg om man skal bytte til større eller mindre båt.

 

Jeg har en 6 år gammel 22 fot cabincruiser for salg nå og har fått flere henvendelser fra folk som ønsker å bytte inn en litt mindre daycruiser.

 

Dersom jeg var i markedet for en daycruiser så ville jeg vurdert dette som en grei måte å bytte båt.

 

Problemet mitt er at jeg ønsker å bytte til en helt ny båt i samme størrelse og prisklasse som den jeg har. Er ingen forhandlere som vil gjøre et slikt bytte.

 

Jeg kunne selvsagt tatt en daycruiser i mellomlegg, men tror jeg vil slite like mye med å selge den som den båten jeg har nå. Så det er ikke aktuelt.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Noe som slår meg når jeg leser er at dere skiller ikke på "bytte" og "mellomlegg".

Jeg har selv kjøpt båt nr. 2 i år og gått opp 10 fot fra 27 til 37. Jeg har begge båtene, og legger ut den på 27 til salgs til våren.

Min erfaring er at det er ikke lett med mellomlegg. Selgerne/eierne er ikke realistisk med hva markedet vil betale for sakene nå. Begge parter vil kjøpe "billig" og selge dyrt, dermed blir bytte med mellomlegg ikke så lett.

Skal man bytte "likt" må det vel nærmest skje ett mirakel at to parter søker det den andre har og at begge er i samme prisleie.

 

Men det finnes jo selgere der ute med for "dyre" båter som må ut av markedet av forskjellige årsaker. Treffer man de, kan man sikkert få til en mellomleggshandel, når båten har ligget 6 måneder usolgt på Finn begynner det kanskje å knipe skikkelig i lommeboken. Men igjen hvorfor ligger den usolgt? Da er vi inne på det hva man mener selv at ting er verdt og hva markedet mener.

 

Så min konklusjon blir vel at tanker er god, men veldig vanskelig å få til i praksis.

Link to post
Share on other sites

Sitter selv og vurderer ny båt.

Virker på meg at det er en god del forhandlere som nå tilbyr innbytte som en del av oppgjøret. Burde være greit om man har en realistisk idé om hva båten man eier er verdt. Nå føler jeg at jeg har det selv, men aner ikke hva en forhandler ville tilbudt meg i innbyttepris. Regner med, jeg som de fleste, verdsetter egen båt til mer enn hva den potensielt er verdt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Se her ja, fler enn bare meg som tror det kan være noe i det. hmm, man vet jo aldri om man ikke prøver tenker nå jeg.

En egen bytte båt tråd på BP hadde vært noe, men det er vel annonsering og ikke tillatt?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Det skulle ha vært en bytte bil, båt, mc og bolig kategori på Finn.no.

Har selv bytte noe i gjennom Finn. Fra båt til en grom sportsvogn til ny bobil. Det blir helt sikkert ikke siste gangen jeg gjør det. Tror det er tingen å bytte eller å ta i innbytte/ delbetalinger. Men det hadde vært så mye enklere om Finn kunne opprettet en slik kategori.

Link to post
Share on other sites

En egen bytte båt tråd på BP hadde vært noe, men det er vel annonsering og ikke tillatt?

 

Vi har jo vårt Marked her på Båtplassen. Det blir vel litt purslete i forhodl til Finn.no mhp. hvor mange som er inne å leser.

 

Min erfaring var at det ikke var vanskeligere å komme frem til "riktig" pris her enn i en ordinær kjøp/salg situasjon. Forskjellen er at man er både selger og kjøper samtidig. Det man forhandler om er jo mellomleggets størrelse.

 

En god handel for begge parter kjennetegnes av at begge føler at handelen ikke helt gikk deres vei. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...