nordan family 27 Startet 14.September.2011 Link til dette innlegget Startet 14.September.2011 Jeg kjøpte og monterte nylig inn Sterling Propulse. Lurte på om noen hadde praktiske erfaringer med disse. Jeg ligger normalt ikke med landstrøm i havna over tid, men kobler fra denne når det er ladet opp. Jeg har et batterimeter, men det får ikke med seg strømforbruket fra Propulsen da denne er montert rett på batteriet. Men den skal koble fra ved 12.8 volt. Første gang jeg var i båten etter å ha montert dette, og at båten først var ladet opp med landstrøm, for deretter å ligge en uke uten, observerte jeg at forbruksbanken, som normalt ligger på 12.7 uten forbruk og etter en uke i havna, nå var nede på 12.5 Startbatteriet har tilkoblet et noe utstyr som trekker litt, og det pleier etter samme tid å vise omlag 12.3-12.4, men viste nå 12.2. Jeg lurer på om Propulsen rekker å bruke nevneverdig med strøm fra batteriet etter at jeg kobler fra laderen og før batteriet når hvilespenning under 12.8 volt (dvs når propulsen skal koble fra). Noen med erfaring? Da jeg monterte disse sto i og for seg laderen på med ca 13.7 volt vedlikeholdsspenning. Det var ingen lyd fra batteriene. Men straks Propulsene var montert kom det en suse-lyd fra batteriene, så det er tydelig at propulsene medførte aktivitet. Men helt konkret - hva er det som skjer nede i batteriene? Blir det mer gassing fra batteriene? trenger jeg å følge opp vann-nivået oftere (pleier å være ganske sjelden i dag) ? Bør Propulsen være konstant tilkoblet selvom jeg oftest ligger uten landstrøm? Det er stort sett kun i vinteropplag + i sommerferien at jeg har landstrøm tilkoblet over lengre tid i strekk. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 28.April.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.April.2012 Har montert slike. Men det kan se ut som de forstyrrer radarsignalene. Hadde trøbbel med dei går, og straks jeg koblet dem fra så det bra ut. Raymarine radar. Andre med samme erfaring ? Montere bryterepå dem? Kan jo ikke koblede til og fra hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Monterte for en del år siden 3 stk Pro Pulse fra Power Controls. Problemet med å si noe om dem er at man ikke vet hvordan tilstanden til batteriene ville vært uten. Jeg har hatt et batterisett nå som ble montert i 2008. Jeg har vært nødt til å bytte 2 av 4 batterier nå i 2012. Sånn sett ser ikke Pro Pulse ut til å ha vært til noen nytte. Men det var rimelige batterier, og de kan jo ha vært av lav kvalitet. En sak jeg ikke visste var at de tapper batteriene ved at de er aktive også når batteriene ikke lades. Bare 0,2A, men over tid blir det noen amperetimer av det. Power Controls sin utgave slår seg ikke av før batteriet er nede i 12,5V. Jeg setter nå brytere på mine. Men da trenger jeg litt lengre ledninger. Og det igjen er visst ikke optimalt..... Jeg har vært innom Power Controls sine sider, og finner ikke lenger info om dette produktet eller tilsvarende. Er det ikke noen bra sak likevel da tro? De ble veldig hausset i en Vi Menn rapport for en del år siden. Ellers har jeg ikke merket noen forstyrrelser med dem. Men igjen, har heller ikke tenkt på at eventuelle problemer kunne komme fra pulserne. Noen fler som har Pro Pulse, og kan si noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Nyere ladere har vel ofte desufalteringsfunksjon som gjør jobben som Propulse skal gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Hei. Det ha vært interessant, ...slik at jeg måtte krype på kjelleren for å måle. Det jeg ser her ("off") er ikke 0,2A, men 1,6mA = 0,0016A. Praktisk er det mindre enn de fleste batterier har som selvutlading, og for å nedtappe et batteri med det må den står ganske lenge. For å regne det med tall for folk som ikke forstår: For å lade ut "hele" 10Ah, dvs.10% av et 100Ah-batteri, må ProPulse være tilkoblet i 6250 timer = delt med 24 = 260 døgn. Å ikke å lade et batteri i 3/4 år er trolig skadeligere, derfor burde det være lite sannsynlig at det er den som er synderen hos deg. Med det svarte vi vel også på et spørsmål lengre oppe i tråden fra Nordan Family 27. Ang. "Hva den gjør": Enkelt forklart produserer den en økt spenning og pulserer denne spenningen på batteriet for å bryte ned sulfatering. Avhengig type Pulser er det flest mellom 1 og 2 A med en takt av ca. 6 til 8 kHz = opp til 8000 pulser per sekund. Virkning på radar: Vet jeg ikke, i hvert fall hører jeg dette for første gang. Men siden det finnes X-tusen andere som bruker pulser (i dag finnes det minst 7 produsenter) og de fleste har radar (også jeg selv) er det enten pulseren som er skadet (send til selgeren for sjekk) eller noe stemmer ikke med radaren. (Skadet HF-filter? For dårlig jord?) Ang. vannforbruk: Nei. pga. lav strøm blir det ikke noe termisk aktivitet. Og for å sette også det til rette, forebyggende noe mulig diskusjon om merker. Megapuls er også velkjent og den finnes også enda lengre på markedet. Megapuls og ProPuls har faktisk det samme innmaten, begge to produkter gikk gjennom alle mulige tester fra Europa til Australia , og egentlig er ingen av dem kjent for å skape problemer. Og ang. virkning: Det finnes vitenskapelige studier av anerkjente institusjoner som tilsier at opp til 86% av alle kasserte batterier kunne reaktiveres med pulsere. Dog er slik egentlig ikke tenkt for å hente batterier tilbake når den først er døde, men for å forhindre lengst mulig at det går så langt. Testene viser også at batterier kan uten problemer leve i 15 til 18 år, forutsatt riktig utlading og lading og regelmessig desulfatering. Dvs. optimal behandling. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 30.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2012 Nyere ladere har vel ofte desufalteringsfunksjon som gjør jobben som Propulse skal gjøre. Ikke helt, Olpi. Desulfatering med ladere gjøres ofte ved å øke spenningen bevisst for så å holde det konstant i noen timer. Derfor er slike desulfateringsmodi av ladere vanligvis begrenset på åpne bly-syre, som kan påfylles med vann. En pulser derimot sender denne spenningen (og høyere) som omtalt som puls uten termisk energi. Denne pulsen kan stå på "i alle tider", mens konstant spenning gjør at batteriene en gang koker i hel. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lucky Strike Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Ser ut til at Power Controls sin pulser er mindre ideelt designet da. Den bruker altså 200mA i aktiv modus. (Det skulle vel være ca 0,2A).... Den holder på med dette helt til batteriet er nede på 12,5V (ca 80%). Deretter er strømforbruket helt neglisjibelt. Ikke så farlig for seiling fra landstrømsanlegg til landstrømsanlegg, kanskje. Men på lengre turer ønsker man å bli kvitt alle strømtyver. Da er det vel bedre å utsette pulsingen enn å bruke unødig strøm? Derfor synes jeg 12,8V høres fornuftig ut. Da pulses det vel ikke uten at batteriet har en spenning som tilsier en liten ladespenning eller over? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Skal ikke nei. 12,8V er valgt bevisst fordi det er vanlig grense, dessuten også med float2 (storage mode). Man må da vel også sjekke hvor høy den "ekte" hvilespenningen av batteriene er. Bortsett av ren overflatespenning finnes det jo nå batterier som har noe høyere hvilespenning enn 12,8V. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
nordan family 27 Svart 31.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Ad dette med radaren: denne har vært inne på reklamasjon i forrige uke, og det var en dings oppe i radomen. Så det må ha vært tilfeldig at den virket igjen når jeg koblet fra propulsene. Dvs radaren virket ved ny oppstart men ikke lenge. En "mikrofon" i radomen har av Raymarine fått skylden. Har prøvd med både radar og propulsene på nå, og det virker bra. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 31.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2012 Så bra, da løste seg også dette. Litt synd at jeg ikke så denne tråden tidligere, første innlegget skrev du jo allerede i fjor. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.