Jump to content

Bjelker som flyter rundt i sjøen. indre oslofjord.


Chris H

Recommended Posts

Hei.

Flere ganger jeg har vært ute på sjøn i omerådet bygdøy/fornebu/asker. har jeg kommet over 2"4" bjelker på oppmot 3 meter som ligger å "dupper" i vannskorpa.

Når man kjører i fullplan og ikke ser dette treverket før det kommer opp bak en bølge 4 meter foran deg er det ganske uggen stemning.

 

To ganger i sommer har det dukket opp en bjelke rett foran båten min som jeg har måtte bråsvinge unna, den ene gangen traff den siden på båten.. :thumbsdown: slapp unna med et lite hakk i bunnstoffet..

 

Er vell vanskelig å få til noen tiltak for dette, men det er jo ganske nifst.. spesielt om man kjører i plan etter skumringen..

 

Flere som har erfaring med dette?

 

Chris.

Link to post
Share on other sites

Typisk fenomen ved høy vannstand dette, gjelder å holde utkikk. Plukker opp det jeg finner. Ganske vanlig ved sesongstart også, skumle greier.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Ikke bare ved høy vannstand. Har båten rett ved noe som jeg som regel regner for å være en liten bekk, men som under og etter de store regnskyllene i sommer har blitt omvandlet til en kraftig elv, og ført med seg greiner og røtter ut i fjorden. Har observert såpass mye i vannskorpa i sommer (joda, jeg har tatt med ting i land også....) at jeg er forundret over at det ikke er rapportert om ulykker...

Link to post
Share on other sites

[quote name='Chris H' timestamp='1316026413' post='12014

 

Er vell vanskelig å få til noen tiltak for dette, men det er jo ganske nifst.. spesielt om man kjører i plan etter skumringen..

 

Flere som har erfaring med dette?

 

Chris.

 

Eneste tiltaket er å IKKE gå i plan men holde sakte fart, spessielt etter skumring. Tillpass fart etter forholdene heter det. Resultatet av en 4X4 inn i skroget i 25 kn. blir mest sannsynlig veldig vått

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Slik er det ikke bare i Oslo-fjorden. Da fruen skulle på jobb i morges og skulle kjøre inn til Brekkestø, lå det en nærmere 10 m lang tømmerstokk midt i leia. Den er nå trygt fortøyd til stenen vi bor på og Skjærgårdstjenesten plukker den opp fredag eller mandag (hvilken luksus vi har i Lillesand!). Men det er nok flere av disse tungtflytende i vannet og det virkelig skumle er å treffe dem i stor fart uttaskjærs og langt fra land.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Absolutt ingen tid for å stå og beundre hekksjø dette, nei.

Har tatt opp flere vasstrukne stokker ved hver tur og lagt langt inn på land.

 

Går på laveste planingsfart på kvelden.

 

Tofte Fabrikker burde se sitt ansvar med å plukke opp tømmer som åpenbart kommer fra deres område langs med fjorden.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Eg har segla på tømmerstokkar eit par gangar.

 

Kjørte på «noe» en gang jeg motor-seilte i litt ruskete vær, og fikk akselen slått løs fra flensen så hele suppa forsvant i det blå. Merka ikke at noe var galt før vannet stod godt over dørken i salongen ... artyfarty ...

 

Ligger mye å flyter i Oslofjorden for tiden, så ta det med ro.

Link to post
Share on other sites

Ved slik regnfull sommer/høst, med påfølgende høy vannføring i de store elvene, kan det knapt komme som en overraskelse på noen at det flyter mye rart i fjorden.

Det er ikke så mange årene siden Kystvakta måtte hjelpe til med å slepe campingvogner til land ved Larvik. Campingvognene kom ned Lågen.

Link to post
Share on other sites

Enig i at alle børr oppfordres til å få dratt/tatt med seg disse "fellene" til lands når man kommer over dem.

Sist jeg var ute så jeg en pall som hadde drevet på land ute på noen småøyer.

Den "pinnen" til trondwi var jo relativt drøy!

 

Eneste tiltaket er å IKKE gå i plan men holde sakte fart, spessielt etter skumring. Tillpass fart etter forholdene heter det. Resultatet av en 4X4 inn i skroget i 25 kn. blir mest sannsynlig veldig vått

Tiltak som ikke å plane er jo håpløst for mange..

 

Å kjøre etter forholdene kan være vanskelig å definere når det kommer til dette problemet. Forholdene kan jo være generelt sett optimale, med minimale bølger og speilklar overflate, men alikevell kan tømmer være så og si umulig å se fra 10 meter.

Kommer du som mange gjør i fullplan så er reaksjons tiden kort og kan ende stygt. Selv om du kjører etter "forholdene"..

Link to post
Share on other sites

Vi satt "øyne" på den lille jeepen og lot dem peke litt langt nedover. Resultatet er at vi ser det meste som flyter 10-15 m foran båten uten å blende andre (litt nattsyn stjeler vi sikkert, riktignok).

 

img_1016.jpg

 

Det fungerer svært greit i langsom fart og lyktene kostet bare rundt 1000-lappen for begge to. I stummende mørke lyser gjenskinnet fra vannet land litt opp i opptil 2-300 m.

Link to post
Share on other sites

Er det nå vi skal si "Ja til mere drivved" ?

 

På landeveien heter det seg at vi skal kunne stoppe på det strekket vi kan se. Lærte vel at viburde kunen stoppe på 1/3 av det strekket man kan se når jeg tok lappen for snart 25 år siden. Men vi kjører likevel fortere.

 

På sjøen kan det ligge mye rart i vannet; stokker, ved, containere, skjær og andre ting.

 

Egentlig rart at vi tør å gå i mer enn styrefart. Spesielt i mørket...

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Egentlig rart at vi tør å gå i mer enn styrefart. Spesielt i mørket...

Kjører sjelden eller aldri i planingsfart i mørket om høsten. Ihvertfall ikke etter at hummerfisket har begynnt. Spesielt for de som bor nære større vassdrag gjelder det å passe på etter at det har vært unormalt mye nedbør.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...