Chris H Startet 14.September.2011 Del på Facebook Startet 14.September.2011 Hei. Flere ganger jeg har vært ute på sjøn i omerådet bygdøy/fornebu/asker. har jeg kommet over 2"4" bjelker på oppmot 3 meter som ligger å "dupper" i vannskorpa. Når man kjører i fullplan og ikke ser dette treverket før det kommer opp bak en bølge 4 meter foran deg er det ganske uggen stemning. To ganger i sommer har det dukket opp en bjelke rett foran båten min som jeg har måtte bråsvinge unna, den ene gangen traff den siden på båten.. slapp unna med et lite hakk i bunnstoffet.. Er vell vanskelig å få til noen tiltak for dette, men det er jo ganske nifst.. spesielt om man kjører i plan etter skumringen.. Flere som har erfaring med dette? Chris. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Det er ekstrem høyvanne i Oslofjorden om dagen. Mye rusk som har ligget på stranda havner i fjorden igjen. Som Chris H skriver så er det best å holde ekstra utkikk. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
CSL Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Typisk fenomen ved høy vannstand dette, gjelder å holde utkikk. Plukker opp det jeg finner. Ganske vanlig ved sesongstart også, skumle greier. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
Sofaseileren Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Ikke bare ved høy vannstand. Har båten rett ved noe som jeg som regel regner for å være en liten bekk, men som under og etter de store regnskyllene i sommer har blitt omvandlet til en kraftig elv, og ført med seg greiner og røtter ut i fjorden. Har observert såpass mye i vannskorpa i sommer (joda, jeg har tatt med ting i land også....) at jeg er forundret over at det ikke er rapportert om ulykker... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Da har jeg nok en god grunn til å ta det skikkelig piano på fjorden til helga.Vil nødig torpedere en stokk i år også Aldri så galt osv. osv. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Hei Før så rodde folk om kapp for å få tak i rekved. Eg har segla på tømmerstokkar eit par gangar. Første gang søk for Ny-Ålesund. Den andre gangen ved Skomvær. Utruleg kva ein båt toler. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 [quote name='Chris H' timestamp='1316026413' post='12014 Er vell vanskelig å få til noen tiltak for dette, men det er jo ganske nifst.. spesielt om man kjører i plan etter skumringen.. Flere som har erfaring med dette? Chris. Eneste tiltaket er å IKKE gå i plan men holde sakte fart, spessielt etter skumring. Tillpass fart etter forholdene heter det. Resultatet av en 4X4 inn i skroget i 25 kn. blir mest sannsynlig veldig vått Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Trondwi Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 Slik er det ikke bare i Oslo-fjorden. Da fruen skulle på jobb i morges og skulle kjøre inn til Brekkestø, lå det en nærmere 10 m lang tømmerstokk midt i leia. Den er nå trygt fortøyd til stenen vi bor på og Skjærgårdstjenesten plukker den opp fredag eller mandag (hvilken luksus vi har i Lillesand!). Men det er nok flere av disse tungtflytende i vannet og det virkelig skumle er å treffe dem i stor fart uttaskjærs og langt fra land. Trond Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 14.September.2011 Del på Facebook Svart 14.September.2011 (redigert) Absolutt ingen tid for å stå og beundre hekksjø dette, nei. Har tatt opp flere vasstrukne stokker ved hver tur og lagt langt inn på land. Går på laveste planingsfart på kvelden. Tofte Fabrikker burde se sitt ansvar med å plukke opp tømmer som åpenbart kommer fra deres område langs med fjorden. Redigert 14.September.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 Skummelt med rusk og rask i vannet ja, kjørte selv på en bjelke jeg vil tror var ganske stor, som endte i at båten måtte på land med skade på steglisten Sitér dette innlegget Link to post
bredekaede Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 ta kontakt med kystverket.spør om de kan rydde opp. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Eg har segla på tømmerstokkar eit par gangar. Kjørte på «noe» en gang jeg motor-seilte i litt ruskete vær, og fikk akselen slått løs fra flensen så hele suppa forsvant i det blå. Merka ikke at noe var galt før vannet stod godt over dørken i salongen ... artyfarty ... Ligger mye å flyter i Oslofjorden for tiden, så ta det med ro. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Gikk på en stokk i ferien i fjor i ca 18 knop, og det anbefales ikke Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Ved slik regnfull sommer/høst, med påfølgende høy vannføring i de store elvene, kan det knapt komme som en overraskelse på noen at det flyter mye rart i fjorden. Det er ikke så mange årene siden Kystvakta måtte hjelpe til med å slepe campingvogner til land ved Larvik. Campingvognene kom ned Lågen. Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 De er ihvertfall lette å se.... værre med tømmerstokkene. Unngikk en såvidt i grov sjø i kuling, dessverre umulig for meg å få den til land under slike forhold. Men nå begynner snart høysesongen for teiner og flytetau i leia.... Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 17.September.2011 Del på Facebook Svart 17.September.2011 Her er "pinnen" som fløt ved Brekkestø: Fin bølgebryter, men.... Trond Sitér dette innlegget Link to post
Chris H Svart 18.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2011 Enig i at alle børr oppfordres til å få dratt/tatt med seg disse "fellene" til lands når man kommer over dem. Sist jeg var ute så jeg en pall som hadde drevet på land ute på noen småøyer. Den "pinnen" til trondwi var jo relativt drøy! Eneste tiltaket er å IKKE gå i plan men holde sakte fart, spessielt etter skumring. Tillpass fart etter forholdene heter det. Resultatet av en 4X4 inn i skroget i 25 kn. blir mest sannsynlig veldig vått Tiltak som ikke å plane er jo håpløst for mange.. Å kjøre etter forholdene kan være vanskelig å definere når det kommer til dette problemet. Forholdene kan jo være generelt sett optimale, med minimale bølger og speilklar overflate, men alikevell kan tømmer være så og si umulig å se fra 10 meter. Kommer du som mange gjør i fullplan så er reaksjons tiden kort og kan ende stygt. Selv om du kjører etter "forholdene".. Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Vi satt "øyne" på den lille jeepen og lot dem peke litt langt nedover. Resultatet er at vi ser det meste som flyter 10-15 m foran båten uten å blende andre (litt nattsyn stjeler vi sikkert, riktignok). Det fungerer svært greit i langsom fart og lyktene kostet bare rundt 1000-lappen for begge to. I stummende mørke lyser gjenskinnet fra vannet land litt opp i opptil 2-300 m. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Er det nå vi skal si "Ja til mere drivved" ? På landeveien heter det seg at vi skal kunne stoppe på det strekket vi kan se. Lærte vel at viburde kunen stoppe på 1/3 av det strekket man kan se når jeg tok lappen for snart 25 år siden. Men vi kjører likevel fortere. På sjøen kan det ligge mye rart i vannet; stokker, ved, containere, skjær og andre ting. Egentlig rart at vi tør å gå i mer enn styrefart. Spesielt i mørket... Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Hansi Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 (redigert) Egentlig rart at vi tør å gå i mer enn styrefart. Spesielt i mørket... Kjører sjelden eller aldri i planingsfart i mørket om høsten. Ihvertfall ikke etter at hummerfisket har begynnt. Spesielt for de som bor nære større vassdrag gjelder det å passe på etter at det har vært unormalt mye nedbør. Redigert 20.September.2011 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sverre--- Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Jeg er mye på sjøen i hele området mellom Oslo og Drøbaksundet i jobbsammenheng og kan bekrefte at det er utrolig mye dritt i sjøen for tiden. Jeg hadde ikke turt å kjøre i plan etter mørkets frembrudd i indre Oslofjord slik det ser ut nå... Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Vi satt "øyne" på den lille jeepen og lot dem peke litt langt nedover. Hva slags lykter var det? Link? Bilder av prosessen også? Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 (redigert) Vi satt "øyne" på den lille jeepen og lot dem peke litt langt nedover. Hva slags lykter var det? Link? Har du bilder av prosessen? Redigert 20.September.2011 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Yavel Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Jeg jobber også mye i Oslofjorden, har de 2 siste dagene vært i Fredrikstad, og det er rimelig ille der også! Sitér dette innlegget Eier av både Sjekte og Wesling 16HT Jobber som elektriker i Kystverket Link to post
Trondwi Svart 21.September.2011 Del på Facebook Svart 21.September.2011 Hva slags lykter var det? Link? Har du bilder av prosessen? Kjøpte lyktene hos Netbaat.no, men ser at bauglysene har gått opp kr 600,- i pris siden i fjor høst. Veldig grei montering om du har riktig størrelse hullsag - det fulgte med mal - og det tok en liten time inkl. trekking av av ledning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.