Jump to content

Mistet kjølevann (sjøsiden). Tips?


lnjk

Recommended Posts

Var på sjøen i dag og hørte tilfeldigvis en annen lyd fra motoren. Sjekket kjølevannet (sjøsiden) og eksos-slangen var helt tørr. Fikk slep hjem så det gikk greit. Åpnet sjøvannsfilteret og gjorde det rent. Var noe dritt i det men tror ikke det det var det som var årsaken. Åpnet sjøpumpa (1" jabsco impellerpumpe). Impelleren var tilsynelatende helt ok, men endelokket / flatene var noe slitt. En " gummiskive" som er i senter avimpelleren som ligger mot endelokket var dårlig. Uten å ha målt slitasje på endelokket tipper jeg det var 20-30 hundredeler. Hadde igang igjen men det kommer helt ubetydelig kjølevann.

Har tenkt å ta slangene av filteret og kjøre trykkvannvann i systemet.

 

Er en slik slitasje på endelokket (pluss evt slitasje på motsatt side) tilstrekkelig til at pumpa ikke skaffer?

Andre tips før jeg bestiller deler eller ny pumpe?

Tror ikke pumpa har gått mer enn 2-3000 timer og mener den er 3 år gammel. Motoren er en "hjemmemarinisert" historie men har fungert noenlunde likevel.

Link to post
Share on other sites

Hvis det kom plutselig så er det vel mindre sannsynlig at det er slitasje på pumpen/impelleren som er problemet. Du må nok lete gjennom hele kretsen for å finne blokkasjen. Logikken sier at det er på sugesiden det ligger.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Takker for tips. Lokket ble snudd og pumpa virket som tidligere. Men etter 2-3 timer på sjøen så mistet jeg kjølevannet igjen. Satte slanger på tur og retur på pumpa for å sjekke sug og trykk. Det skulle noe til for å stanse vannet på tursiden og inn på pumpa kunne det kjennes som ho hadde et sug tilsvaende en halvslitt støvsuger, men suget var dårlig for ho fikk vann å jobbe med. Tror pumpa er noenlunde i orden og at problemet skyldes falsk luft på sugesiden. Har gått over slangeklemmer etc og da jeg gikk fra sjøen i kveld så var alt ok. Mistenker filteret som er over vannlinjen til å være synderen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...