Jump to content

Anbefaling av trygg robåt til indre Oslofjord


Bydel16

Recommended Posts

Har en liten alujolle som funker fint på rolige vann, men som jeg føler er utrygg ved den minste bølge. Skulle hatt en mindre båt til fisketurer i Oslofjorden, helst max 15fot så jeg kan bruke båthengeren jeg har. Har også en 8hk påhenger med kort stamme som det kunne vært fint å få brukt.

Er det bare skjærgårdsjeep som funker eller finnes det noe mindre jeg kan bruke uten å være livredd for litt vind og bølger?

Link to post
Share on other sites

av robåter på 14 fot som også kan brukes med motor kan nevnes:

 

Askeladden, Øien , Silver Viking , Rana

 

Disse vil nok være mindre stabile enn en skjærgårdsjeep, men også lettere å få av/på henger

 

De overnevnte produsentene har også modeller med mer vekt på motor- enn roegenskaper.

 

 

 

 

Her er f.eks en Øien 15 til en billig penge: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=29875508

 

 

 

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har en oppfatning av at trebåt vil være mer stabil, men så var det det med vedlikehold og reparasjoner av råte.

En åpen Askeladden 14fot vil være fin som fiskebåt vår og høst? Tenker ikke å dra ut under de værste forholdene, men litt regn får man tåle.

Skulle helst sett at det var mulig å fiske fra land, men dårlige parkeringsforhold og gjerder,private brygger og sinte strandsoneeiere tvinger meg ut på vannet.

Link to post
Share on other sites

Et alternativ er jo gummibåt el liten RIB. De er jo elendige å ro, men med 8-hesteren bakpå funker de jo veldig fint. Tåler jo mye vekt i forhold til størrelsen, og er ikke så følsomme for vektfordeling. De fleste er også tørre og fine i sjøen.

 

Hadde en Askeladden 14/2210 på hytta med 8 hk, solgte den vel i fjor. Gikk greit med 8 hk den, og var helt ok å ro (men er ganske bred).

Stabil og tørr båt med god plass, følte meg aldri uttrygg i den selv i dårlig vær.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...