Jump to content

Hvor mye olje på Mercury Verado?


Geir Øistein

Recommended Posts

Hei!

 

I den norske bruksanvisningen til de nye Mercury veradoene står det at nivået for motorolje skal være mitt på det skraverte feltet på peilepinnen. Hos et Mercury verksted i USA, samt hos veraduclub.com står det at nivået ikke skal overstige 1/4 på peilepinnen. Noen verksteder i Norge mener dette er tull og slett ikke så nøye. Andre mener at det er uhyre viktig at man ikke kommer over 1/4 på peilepinnen. En mekanikker påsto til og med at motoren kunne ta skade vis den ble fylt til mitt på peilepinnen. Jeg spør meg da hvorfor det er så langt det skraverte feltet på peilepinnen. Hvis det var så pinlig nøye, hadde det jo vært nok om feltet var 1 cm? Noen som vet med sikkerhet hvor nøye dette virkelig er?

Link to post
Share on other sites

Hvis du leser den Veradoclub Owners' Guide nøye, så ser du at det ikke er noe motsetningsforhold mellom det som sies der og i manualen. Første gang man fyller motoren med angitt mengde olje (f.eks. 7 liter for de sekssylindrede Veradoene), så vil nivået stå midt på peilepinnen. Men, etter at man har kjørt litt, tiltet motoren opp og ned igjen, så vil ikke riktig all oljen gå ned i bunnpannen igjen, og det kan skjule seg inntil en halvliter andre steder i motoren. Hvis man da tapper/pumper ut oljen og fyller på nye 7,0 liter, så vil man kunne ende opp med å overfylle med inntil en halvliter. Det skiller kun en halvliter mellom topp og bunn av skraveringen på peilepinnen.

 

Det er ikke kritisk om du skulle overfylle litt men den kan da brenne litt olje som gir sotede plugger osv. Bedre da å holde nivået litt lavere.

 

Viktig å huske på er også å la motoren hvile litt etter at du tilter den ned og før du starter den opp, slik at oljen får tid til å renne ned i sumpen. Det er flere kjente tilfeller på VOG at turboen har gått som følge av for tidlig oppstart.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viktig å huske på er også å la motoren hvile litt etter at du tilter den ned og før du starter den opp, slik at oljen får tid til å renne ned i sumpen. Det er flere kjente tilfeller på VOG at turboen har gått som følge av for tidlig oppstart.

 

Det er ikke turbo, men kompressor på denne motoren. Ei heller skulle det være noe problem med at olje renner ned i sump.

Link to post
Share on other sites

Takker! :smiley: Det forklarer en del! Har nok lest for raskt, og ikke er jeg veldig god i engelsk heller. Tror ikke det sto i den norske utgaven hvor oljen ble av, bare at det skulle være midt på peilepinnen. Da skal jeg være forsiktig når jeg skifter oljen så det ikke blir for mye. Veldig grei plass dette for oss som har vært "landkrabbe" i noen år nå. Har skjedd veldig mye på motor fronten de siste årene.

Link to post
Share on other sites

@Vbunn: du har rett, det er en kompressor, ikke en turbolader, som sitter i Verado. Men, uansett har det vært problemer med at kompressorer ødelegges ved at motoren startes opp for raskt etter nedtilting. Fra Veradoclubs Owners' Guide:

 

Another thing to watch is if you store your engines in the tilted up position, give them a couple minutes to settle down when you tilt them down to start. We have 2 instances where people who stored them up were immediately starting when tilting down and oil got past the breather and into the supercharger and it went bye-bye. The SC’s have an oil passage drain that works well if you wait a minute or two before starting. It’s probably also a good thing not to have the motors at the maximum fill point or overfilled as this exacerbates the situation. If you get blue smoke, shut them off immediately and wait a few minutes.

 

 

Når det gjelder tilbakedreneringen av oljen til sumpen, og at det kan gjemme seg litt i motoren, her er forklaringen fra det samme dokumentet:

 

 

A verado that is tilted during storage CAN burn about a quart for every 200 gallons of gas run thru it, but make sure you are checking the right way. I personally find they burn no oil if you don’t tilt them. Tilt only as much as you need. There is only about 12 oz diff between the bottom of the oil stick range and the top. Very easy to overfill and potential problems if you do. Make sure you’re tilting them up for a minute and then back down before taking the oil reading. In fact do it twice. There is an extra quart that stays hidden unless you do. Here’s the reason why you tilt to check or change oil.....There is an area aft of the oil sump in the adaptor plate under the powerhead the looks like a "tray" where a quart or so of oil collects, when the engine is tilted up it drains that "tray" into the oil sump. They must be off for an hour before checking. Very easy to think you’re low and mistakenly add more. Do not let a dealer tell you otherwise how to check cold. Tilting and overfilling is a path to potential damage – Keep the oil level at 25% of the hash marks on the stick. To give you some idea of how fast it can overfill, if you are at the bottom hash mark and want to get to the middle of the hash marks, it’s about 250 ml (1/4 liter). Always check after getting serviced,many dealers overfill.
Link to post
Share on other sites

Det høres veldig bra ut! Da har jeg ikke gjort noe feil der i hvertfall. Jeg kan ikke se at motoren har brukt olje heller, men så har jeg nå kjørt bare 14-14t da. Fikk nok ikke optimal innkjøring fordi jeg ikke fikk det turtallet jeg skulle ha, men de lærde strides om dette også. Den biten ang turtall følger jeg opp i linken ang "for lite turtall på Mercury Verado".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...