Jump to content

Hvilke type Marna og Sleipner er dette?


Retox_93

Recommended Posts

Jeg trodde Sleipneren var en 4-5 HK, at 8-11 var tosylindret, men det kan hende det finnes begge varianter, og at dette er en ensylindret med større dreiemoment.

Jeg har hatt et par ensylindrede Sleipner (4-5 hk) og kan skrive under på at de kan være kranglete å starte. Magneten er det svakeste punktet, er ikke den 100% kan du bare droppe å sveive. Ved kaldstart er det best om du drar den et par runder bakover før du prøver evt. gir den en dram på toppen, ved varmstart fant jeg ut at de startet lettest uten gasspådrag, altså på tomgang.

 

Forgasseren som sitter på (hvis den er lik den orginale på den jeg hadde) er heller ikke av de beste. Den har hverken choke eller egen tomgangsdyse. Jeg satte på en nyere Zenith forgasser, det fungerte bra.

 

Et siste tips: ha alltid med deg en blyant. Dersom den absolutt ikke vil starte skru ut pluggen og tegn litt med blyanten der gnisten skal komme. Carbonet antenner og har du flaks er det bare en litt ekstra stor gnist som skal til før den fyrer.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 6 hk type B fra 1947,ligner veldig på den også. Men de er vel veldig like disse modellene. Skal du sette de i stand?

 

Marna'en sitter bare ventilene fast antagelvis. Sylinderen går veldig lett rundt, så antar det er en ventil som har sottet seg. Helt komplett med forgasser og magnet. Litt rust rolleyes.gifrolleyes.gif

 

Sleipneren er det verre med. Betydlig finere i malingen, men mangler forgasser. Eieren skulle ringe meg vis han fant den. Står fast, men skal se om e kan få løsnet stemplet

Link to post
Share on other sites

Så ikke helt god ut nei Marna-man. Kan si ifra vis e kommer over en flottør som du evt kan bruke.

 

åpnet nettopp magneten, og ser ut som e må ta fram loddebolten og lodde på ny ledning på kondensatoren. Ikke store jobben. Stiften ser ok ut.

 

Noen triks til å få et godt trykk på svinghjulet? tenkte å bruke svinghjulet til å løsne stemplet med.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er nokså sikker på at Sleipneren din er en 5-6-hester. Jeg har en lik, stående i en gammel tresnekke, og den er en drøm å dunke rundt med. Største ènsylindrede bensinmotor fra Sleipner var 7-9-hesteren, og den ser nok annerledes ut enn din. Også Marnaen din er en fin motor. Marna er jo egentlig en avlegger av Sleipner. Det er riktig, som det hevdes over her, at tenningsmagneten må være i god stand for å få lett start, men et slikt enkelt tenningsapparat er også uproblematisk å bygge om til batteritenning, om spolen i det skulle være dårlig. Min Sleipner er svært lettstartet. Jeg "drammer" aldri, jeg bruker heller choke, og motoren starter alltid på andre draget - selv etter å ha stått en hel vinter.

Link to post
Share on other sites

Er nok en 5-6 hk som du sier Gon.

 

Angående bygge om til batteritenning er vel rimelig dyrt. Bare topppakingen til Marna'en kosta 750 kr + frakt.. er 2 dager jobb for meg headbang.gif Men må til.

 

Nå går begge ventilene veldig greit, men har ikke sjekket klaringen. 4 mm ?

 

Det som er igjen nå er å sjekke om smøringa er i grei stand, få til magneten, nye tennplugger. sjekke vannpumpa. Nye topppakning.

 

Hvordan kan e se om smøringa fungere som den skal? Har ikke helt funnet ut hvordan vekeapperatet fungerer. Mangler snorene, men tenkte å bruke snorene ifra en annen 1 syl motor.

 

Heller jeg Olja oppi vekeapperatet ? Og hvor høyt

 

Takker for alt av tips flag_bp.gif

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder alt du trenger å vite om Sleipnern din, kan du printe ut denne: http://www.fm-motor.no/pdf/FM%20Sleipner%20bruksanvisning.pdf

Når det gjelder Marnaen, er det bare å ta en telefon til Marna motor. De er svært hjelpsomme og har sikkert dokumetasjon til motoren din.

For å bygge om magneten din til batteritenning, trenger du en billig coil. Du får en på Biltema til ca.100kroner, og så trenger du naturligvis et lite 12 volts batteri og en ledningstump. Med batteritenning kan du oppnå et nesten utrolig lavt turtall på disse motorene (hvilket i lengden ikke er tilrådelig av hensyn til lagerslitasje).

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har ikke helt forstått hvordan man kobler opp coilen med magneten. Evt om du vet om et lite skjema hvordan man gjør det. Må jo lære den en gang rolleyes.gif

 

Ellers, tusen takk for bruksanvisningen du linket meg. Stod veldig mye nyttig der. Tar nok en liten tlf til Marna en dag, Eneste problemet er at de slutter før jobben min er sluttheadbang.gif

 

Takk for hjelpen til nå saint.gif

Link to post
Share on other sites

Se denne: http://gardentractorpullingtips.com/animate/ign1ani.gif

1. Fest coilen et belilig sted på motoren.

2. Så kobler du batteriets -pol til jord på motoren (et eller annet vilkårlig sted).

3. Deretter kobler du batteriets +pol til +polen på coilen med en bryter på ledningen.

4. Så kobler du -polen på coilen til stiftene i magneten sammen med kondensatoren (tre f.eks ledningen gjennom hullet til pluggledningen)

5. Fest pluggledningen til uttaket på coilen, still bryteren slik at det blir kontakt - og start opp.

 

Du bruker et lite 12-volts batteri. Jeg har kjørt en hel sommer uten å lade mer enn en gang på noen få ah. Lykke til!

 

PS. Tenningsspolen i magneten kan du bare fjerne. Ikke ødelegg noe. Senere vil du kanskje gå tilbake til magnettenning, som jo er originalt og som fungerer utmerket når ting er i stand. Slike magneter er svært enkle å reparere, forutsatt at spolen er uskadet, men det kan du få testet på f.eks. et vikleri.

Redigert av gon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan kobler du opp magneten med coil? Evt tegning?

Skal ikke coil på magneten, den produserer sin egen høyspenning.

 

Kun ledning opp til pluggen. Det er en dreiskive bak på magneten som stiller høy og lavtenning.

Lettest å starte i lavtenning, høytenning brukes når turtallet økes.

Det er på enkelte magneter mulighet til å sette på en stoppe ledning, den går via en liten skrue til en stoppknapp og videre til gods.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...