Retox_93 Startet 15.September.2011 Del på Facebook Startet 15.September.2011 Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 Sleipner 8-11 ca1953 mod? Har tilsvarende i god stand selv, herlig lyd, 1800 ccm på 1 sylinder. Kan være en kranglefant å starte ;). Lykke til, dette er moro kystkultur Sitér dette innlegget Link to post
BG-21 Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 Marnaen ser ut til å være 4,5 hk. Har en slik stående selv og det ser veldig likt ut alt sammen. Det var vel evt første motoren Marna produserte fom 1925. Tror din er en del nyere (sveiv bak som min også har) men det er jeg ikke helt sikker på... Sitér dette innlegget Link to post
Marna-Man Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 Jeg har en 6 hk type B fra 1947,ligner veldig på den også. Men de er vel veldig like disse modellene. Skal du sette de i stand? Sitér dette innlegget Link to post
BAG049 Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 Jeg trodde Sleipneren var en 4-5 HK, at 8-11 var tosylindret, men det kan hende det finnes begge varianter, og at dette er en ensylindret med større dreiemoment. Jeg har hatt et par ensylindrede Sleipner (4-5 hk) og kan skrive under på at de kan være kranglete å starte. Magneten er det svakeste punktet, er ikke den 100% kan du bare droppe å sveive. Ved kaldstart er det best om du drar den et par runder bakover før du prøver evt. gir den en dram på toppen, ved varmstart fant jeg ut at de startet lettest uten gasspådrag, altså på tomgang. Forgasseren som sitter på (hvis den er lik den orginale på den jeg hadde) er heller ikke av de beste. Den har hverken choke eller egen tomgangsdyse. Jeg satte på en nyere Zenith forgasser, det fungerte bra. Et siste tips: ha alltid med deg en blyant. Dersom den absolutt ikke vil starte skru ut pluggen og tegn litt med blyanten der gnisten skal komme. Carbonet antenner og har du flaks er det bare en litt ekstra stor gnist som skal til før den fyrer. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Yavel Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 Syns disse lignet http://www.mamut.net/marnamotor/subdet49.htm Sitér dette innlegget Eier av både Sjekte og Wesling 16HT Jobber som elektriker i Kystverket Link to post
Retox_93 Svart 16.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2011 Jeg har en 6 hk type B fra 1947,ligner veldig på den også. Men de er vel veldig like disse modellene. Skal du sette de i stand? Marna'en sitter bare ventilene fast antagelvis. Sylinderen går veldig lett rundt, så antar det er en ventil som har sottet seg. Helt komplett med forgasser og magnet. Litt rust Sleipneren er det verre med. Betydlig finere i malingen, men mangler forgasser. Eieren skulle ringe meg vis han fant den. Står fast, men skal se om e kan få løsnet stemplet Sitér dette innlegget Link to post
Yavel Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 Viss du heller olje ned i sylinderen, så hjelper det ganske ofte, med mindre den er helt rusta fast.... Sitér dette innlegget Eier av både Sjekte og Wesling 16HT Jobber som elektriker i Kystverket Link to post
Retox_93 Svart 16.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2011 Tokk av toppen istad og sylinderen så veldig fin ut. Bare litt rust helt oppe ved kanten. blir stående i diesel nå, så gå lås med en trestubbe og hammer i morra. Er nok ikke mye som skal til får den løsner. . Men, trenger nye bolter til toppen.. sleipneren Sitér dette innlegget Link to post
sleipnern Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 Ang.forgasser til sleipneren tror jeg du kan bruke forgasser til gråtassen, ser ut som det er den som er på min! Sitér dette innlegget Link to post
Marna-Man Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 Blir spennende å se hvordan det går med motorene dine. Jeg har nettopp begynt å skru litt på min Marna 6 hk fra 1947. Når du åpner forgasseren på din(e), kan du se hvordan korkflottøren ser ut sammelignet med min? Er usikker på om den er i tilfredstillende stand. https://baatplassen.no/bildearkiv/43/43066/dsc01419.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Marna-Man Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 Det ser da ut som det står en forgasser på sleipneren? :) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 16.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2011 Så ikke helt god ut nei Marna-man. Kan si ifra vis e kommer over en flottør som du evt kan bruke. åpnet nettopp magneten, og ser ut som e må ta fram loddebolten og lodde på ny ledning på kondensatoren. Ikke store jobben. Stiften ser ok ut. Noen triks til å få et godt trykk på svinghjulet? tenkte å bruke svinghjulet til å løsne stemplet med. Sitér dette innlegget Link to post
Yavel Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 Har du hull i svinghjulet? så du kan stikke noe inn i hullet som du bruker til å få kraft med Sitér dette innlegget Eier av både Sjekte og Wesling 16HT Jobber som elektriker i Kystverket Link to post
gon Svart 16.September.2011 Del på Facebook Svart 16.September.2011 Jeg er nokså sikker på at Sleipneren din er en 5-6-hester. Jeg har en lik, stående i en gammel tresnekke, og den er en drøm å dunke rundt med. Største ènsylindrede bensinmotor fra Sleipner var 7-9-hesteren, og den ser nok annerledes ut enn din. Også Marnaen din er en fin motor. Marna er jo egentlig en avlegger av Sleipner. Det er riktig, som det hevdes over her, at tenningsmagneten må være i god stand for å få lett start, men et slikt enkelt tenningsapparat er også uproblematisk å bygge om til batteritenning, om spolen i det skulle være dårlig. Min Sleipner er svært lettstartet. Jeg "drammer" aldri, jeg bruker heller choke, og motoren starter alltid på andre draget - selv etter å ha stått en hel vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 19.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2011 Er nok en 5-6 hk som du sier Gon. Angående bygge om til batteritenning er vel rimelig dyrt. Bare topppakingen til Marna'en kosta 750 kr + frakt.. er 2 dager jobb for meg Men må til. Nå går begge ventilene veldig greit, men har ikke sjekket klaringen. 4 mm ? Det som er igjen nå er å sjekke om smøringa er i grei stand, få til magneten, nye tennplugger. sjekke vannpumpa. Nye topppakning. Hvordan kan e se om smøringa fungere som den skal? Har ikke helt funnet ut hvordan vekeapperatet fungerer. Mangler snorene, men tenkte å bruke snorene ifra en annen 1 syl motor. Heller jeg Olja oppi vekeapperatet ? Og hvor høyt Takker for alt av tips Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 19.September.2011 Del på Facebook Svart 19.September.2011 Når det gjelder alt du trenger å vite om Sleipnern din, kan du printe ut denne: http://www.fm-motor.no/pdf/FM%20Sleipner%20bruksanvisning.pdf Når det gjelder Marnaen, er det bare å ta en telefon til Marna motor. De er svært hjelpsomme og har sikkert dokumetasjon til motoren din. For å bygge om magneten din til batteritenning, trenger du en billig coil. Du får en på Biltema til ca.100kroner, og så trenger du naturligvis et lite 12 volts batteri og en ledningstump. Med batteritenning kan du oppnå et nesten utrolig lavt turtall på disse motorene (hvilket i lengden ikke er tilrådelig av hensyn til lagerslitasje). Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 20.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2011 Hei. Har ikke helt forstått hvordan man kobler opp coilen med magneten. Evt om du vet om et lite skjema hvordan man gjør det. Må jo lære den en gang Ellers, tusen takk for bruksanvisningen du linket meg. Stod veldig mye nyttig der. Tar nok en liten tlf til Marna en dag, Eneste problemet er at de slutter før jobben min er slutt Takk for hjelpen til nå Sitér dette innlegget Link to post
Yavel Svart 20.September.2011 Del på Facebook Svart 20.September.2011 Angående de boltene dine, viss du slår dem hardt med noe, eventuelt bruker ei blåse lampe til og varme de opp, så skal det gå bedre ;) Sitér dette innlegget Eier av både Sjekte og Wesling 16HT Jobber som elektriker i Kystverket Link to post
Retox_93 Svart 20.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.September.2011 Har fått de opp. Men en av boltene gav etter å knakk. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 22.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2011 Gon. Hvordan kobler du opp magneten med coil? Evt tegning? Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 22.September.2011 Del på Facebook Svart 22.September.2011 (redigert) Se denne: http://gardentractorpullingtips.com/animate/ign1ani.gif 1. Fest coilen et belilig sted på motoren. 2. Så kobler du batteriets -pol til jord på motoren (et eller annet vilkårlig sted). 3. Deretter kobler du batteriets +pol til +polen på coilen med en bryter på ledningen. 4. Så kobler du -polen på coilen til stiftene i magneten sammen med kondensatoren (tre f.eks ledningen gjennom hullet til pluggledningen) 5. Fest pluggledningen til uttaket på coilen, still bryteren slik at det blir kontakt - og start opp. Du bruker et lite 12-volts batteri. Jeg har kjørt en hel sommer uten å lade mer enn en gang på noen få ah. Lykke til! PS. Tenningsspolen i magneten kan du bare fjerne. Ikke ødelegg noe. Senere vil du kanskje gå tilbake til magnettenning, som jo er originalt og som fungerer utmerket når ting er i stand. Slike magneter er svært enkle å reparere, forutsatt at spolen er uskadet, men det kan du få testet på f.eks. et vikleri. Redigert 22.September.2011 av gon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 22.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.September.2011 Takker for en god beskrivelse :) Blir nok en biltema tur en dag gitt Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 25.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2011 Noen gode tips til å få opp en knokken toppbolt? OG hvordan man tar av ventilene? Tente å slipeventilene Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 25.September.2011 Del på Facebook Svart 25.September.2011 Hvordan kobler du opp magneten med coil? Evt tegning? Skal ikke coil på magneten, den produserer sin egen høyspenning. Kun ledning opp til pluggen. Det er en dreiskive bak på magneten som stiller høy og lavtenning. Lettest å starte i lavtenning, høytenning brukes når turtallet økes. Det er på enkelte magneter mulighet til å sette på en stoppe ledning, den går via en liten skrue til en stoppknapp og videre til gods. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.