Jump to content

Hvilke type Marna og Sleipner er dette?


Retox_93

Recommended Posts

Hei Retox_93

Spennande tråd du har her, med mykje gode bilder av skikkelegt maskineri. Men eg har eit spørsmål. Eg driv og skal sette i stand ein 5hk Alda Bensinmotor frå 50-tallet, men stempelet sitter godt fast i sylinderen. Samt at veivlageret må støypast nytt.

 

Har du nokre gode tips for å få løsna stempelet på ein slik motor utan topplokk? Varme heile sylinderen?

Samt, korleis støpte du i lager på Kvik motoren?

 

Mvh

Diesel248

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror det er en fin hobby :) ikke mange som driver med det på min alder.

 

ville vertfall helt noe diesel og hydrauilikkolje/2takts olje oppi sylinderen.skru ut tennpluggen. La det stå i i en ukes tid, så prøv, hvorfor olje i er at det kan trenge ned mellom stemplet og sylinderen, hjelper også vis du varmer opp det, men vanskelig å varme opp når man ikke kommer til stemplet ovenifra. Ville prøvd først med en svær latmansarm på svinghjulsbolten og bruk makt.( Svinghjulsboltene pleier å være linx ) Vis ikke skru opp boltene som fester hele sylinderen til blokka og slå inn noen kiler. det som er skummelt med akkuratt det er støpejernet kan knekke.

 

 

lageret er planen å støpe med hvitmetall. Det som er greit med hvitmetall er at det ikke trenger veldig høy varme. Kan bruke en propan brenner. Lage en nøyaktig form å støpe over.

 

Gjerne post noen bilder av Alda'n :smiley:

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Takk for svar.

Motoren stod ei god stund med diesel og diverse i sylindaren. Men det gjorde ikkje så mykje forskjell. Skal prøve å varme opp sylinderen neste runde.

 

Eg har ikkje tørt å ta så alt for hardt i svinghjulet, da eg er litt bekymra for å skade lagertappen/ane. Men det kan vere verdt eit forsøk.

 

Skal legge ut bilde når eg har komt over denne kneika. Har også ein 6-12 Sabb som skal shinast opp. (Står med olje no, men den treng berre maling og tetting av kjølekappe).

 

Klart ditta er ein fin hobby! :-D

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den kvik'en e har stod over 1 år med olje og diesel. bytte av og til, men det hjalp nesten ingenting. Men det som hjalp var å hive i bensin og litt olja og tenne på. et par ganger og til slutt gikk den. Brukte hammer og en trestokk som passer oppi. rund. . Hørt om noen som har hevet hele motoren på bålet og fikk løsnet stemplet

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...