Jump to content

Hvilke bruddstyrke på tau for å fortøye Viksund 340


Frode Stiansen

Recommended Posts

Som overskriften forteller lurer jeg på hvilke bruddstyrke jeg trenger for å fortøye en Viksund 340 st cruz gjennom vinteren. Båten veier ca 6 tonn. Ser jo for meg at om hver enkelt line skal ha bruddstyrke på 6 tonn blir jo disse ganske så tjukke og ditto vanskelige å ha med å gjøre. Fortøyningen ser jeg for meg blir med 3 liner på hver side av båten.Vil ikke lasten bli fordelt over flere liner. Håper noen har noen erfaringer omkring dette!

Redigert av Frode Stiansen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for 18 eller 20mm 3-slått polyestersilketau, hvis det er plass til det på kryssholtene. Tau slites, og med litt overdim så har du mer å gå på før det må skiftes ut. Jeg bruker 16mm på min Viksund 27 på 3,6 tonn, og synes vekten på din forsvarer å gå opp litt i dimensjon. Flettet line ville jeg ikke valgt, det er vanskeligere å spleise og ikke like elastisk. Det er i alle fall mitt syn..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

På 44 fotern vår som veier tørr 10,5 tonn, ca 12 tonn ferielastet(vil jeg tro) brukes 16 og 18 mm.

I båsen har jeg 16 mm flettet Robline med innebygget strekkavlaster. Fortøyes uten slakk på flytebrygge. Ingen harde rykk. Fra okt, ligger vi med dobble fortøyninger.

 

Vårt 18mm flettet 50 m bandt vi opp hele bryggen på Tanumstrand. Strammet opp hele bryggen når det blåste 22 ms. Vi lå nest ytterst, og vil tro det lå 10-12 store båter. Bl a en skøyte på 36 tonn. Bra kvalitet tåler mye.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Tau ryker sjeldent. Tror ikke du kommer i nærheten av tauets bruddstyrke før noe annet ryker. Prøv å løfte båten etter et kryssholt neste gang den skal opp... Tau ryker grunnet gnag. Gjerne over en skarp kant. Mange setter på en strekkavlaster (gummi) og dobler deretter tauet for å få det ombord. Det vil medføre at gummien på tauet til brygga fjærer mens tauet som går fra brygga til båten er stumt. På den måten vil tauet effektivt files over der tauet går gjennom ring eller øye på brygga. Tykkere tau er lik bedre tid. Har selv opplevd at tauet var på siste kordell før jeg oppdaget det. Med tynnere tau hadde det mest sannsylig røket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...