Jump to content

Erfaringer med Dyneema som kutterstag


bc45

Recommended Posts

Jeg kunne tenke meg et kutterstag til hardværsfokk og stormfokk. Snakket med et riggeverksted i dag og de foreslo å montere et kutterstag i Dyneema på rulle tilsvarende de rullene man bruker til Code 0 eller Code 1.

Noen som har erfaring med, eventuelt formeninger om fordeler og ulemper med denne løsningen kontra å bruke et vanlig rulleforstag?

 

Jeg ønsker primært et avtagbart kutterstag som er enkelt å montere før havseilas, men jeg er litt skeptisk til Dyneema. Er det mulig å få staget stramt nok og vil det ha tilstrekkelig bruddstyrke?

Link to post
Share on other sites

Bruddstyrke på dynema er like stor som wire så det går bra. Men å bruke stagkroker på dynematau tror jeg ikke er like holdbart som wire. Jeg var ombord på en båt der det var laget en stormfokk med dynemalinen innsydd i forliket. Rulle på undersiden og ble trukket opp i et fall og strammet der. Det fungerte bra når jeg så det, men det var ikke i storm. Da er det bare fallet som er igjen når seilet er rullet inn og tatt ned når det ikke brukes. Jeg vil anta det er dette riggeren sikter til.

Link to post
Share on other sites

Bruddstyrke på dynema er like stor som wire så det går bra. Men å bruke stagkroker på dynematau tror jeg ikke er like holdbart som wire. Jeg var ombord på en båt der det var laget en stormfokk med dynemalinen innsydd i forliket. Rulle på undersiden og ble trukket opp i et fall og strammet der. Det fungerte bra når jeg så det, men det var ikke i storm. Da er det bare fallet som er igjen når seilet er rullet inn og tatt ned når det ikke brukes. Jeg vil anta det er dette riggeren sikter til.

 

 

Det høres omtrent ut som løsningen riggeren siktet til. I følge han kunne seilet klargjøres før havseilas ved å heise hardværsfokka på forstaget av Dyneema. Når forstaget ikke var i bruk kunne det festes på egnet sted, akkurat som et spinnakerfall som ikke er i bruk, dog med en rulle i enden. Han snakket også noe om utveksling på dette systemet, men der husker jeg ikke detaljene. Var det noen form for utveksling på kutterstaget i båten du var ombord i? Uten det vil jeg tro det blir vanskelig å få det stramt nok.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...